//
کدخبر: ۵۲۳۱۶ //

رسانه های غربی به سخنان دکتر روحانی واکنش نشان دادند

رسانه های غربی از جمله گاردین، فرانس ۲۴ و سی ان ان به صورت ویژه سخنرانی روحانی در نشست عمومی سازمان ملل را پوشش و تحلیل کردند.

رسانه های غربی به سخنان دکتر روحانی واکنش نشان دادند
به گزارش فرتاک نیوز،

گاردین به سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اشاره کرد و افزود:دراین سخنرانی که یک روز پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام شد، روحانی سخنان رئیس جمهوری آمریکا را بدور از شان مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد.

 

وی همچنین گفت: تاسف بزرگی خواهد بود اگر برخی تازه واردان شرور عرصه سیاست توافق هسته ای ایران را خراب کنند چرا که با این کار دنیا را از یک فرصت بزرگ محروم خواهند کرد.

 

گاردین نوشت:ترامپ که پیشتر مجری یک شوی تلویزیونی عامه پسند بود روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که درباره عقب نشینی از توافق هسته ای تا 15 اکتبر(23 مهرماه) تصمیم گیری خواهد کرد. او سه بار تکرار کرد: 'من تصمیم خود را گرفته ام.' اما بدون اینکه به خبرنگاران بگوید چه تصمیمی گرفته است، افزود: 'بعدا به شما اطلاع خواهم داد.'

 

'آرمن گرگن' ( Armen Georgian) سردبیر ارشد بخش بین الملل فرانس 24  گفت: سخنان رئیس جمهوری ایران دراین زمینه دقیقا مغایر با گفته های روز گذشته (سه شنبه) دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) در مقر سازمان ملل بود.

 

فرانس 24 درادامه افزود: حسن روحانی دراین نطق خود گفت که جامعه بین الملل باید به ایران اعتماد داشته باشد.

 

همچنین سی ان ان گفت: روحانی دراین سخنرانی گفت که آمریکا اعتبار خود را از دست می دهد.

 

خبرنگاری سی ان ان مستقر در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک در این باره گفت: سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل یک سخنرانی مستقیم به دونالد ترامپ و بینامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) نبود، البته وی بخش هایی از سخنان روز گذشته این دو را مورد خطاب قرار داد.

 

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: رئیس جمهوری ایران در نطق خود ضمن دفاع از توافق هسته ای گفت ایران به هرگونه نقض توافق پاسخ خواهد داد.

 

تارنمای خبری فایننشال تایمز امروزنوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که 'بسیار باعث تاسف خواهد بود اگر توافق تاریخی هسته ای توسط تازه واردان خودسر به سیاست نابود شود'.

 

این تارنمای خبری انگلیس افزود: آقای روحانی با لحنی شمرده در مجمع عمومی سازمان مللل به رهبران جهان گفت که ایران توافق هسته ای 2015 را نقض نخواهد کرد.

 

فایننشال تایمز نوشت: روحانی همچنین اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را 'جاهلانه' توصیف کرد و او را به خاطر تلاش برای خاتمه دادن به توافق هسته ای به شدت مورد انتقاد قرار داد.

 

این تارنمای انگلیسی ادامه داد: امضا کنندگان اروپایی توافق هسته ای پس از اظهارات دونالد ترامپ در جریان سخنرانی روز سه شنبه (روز گذشته) در سازمان ملل که اعلام کرد این توافق یکی از بدترین توافق ها و یک توافق یکجانبه است، تلاش دارند تا مانع از فروپاشی آن شوند.

 

فایننشال تایمز افزود: ترامپ در نطق روز سه شنبه خود همچنین مدعی شد که ایران جنایتکار است، اما در عوض آقای روحانی (در نطق سازمان ملل) گفت که ایران متعهد به مسیر اعتدال است و افزود که تهران قصد ندارد تا امپراطوری باستانی و یا مذهب خود را به دیگران تحمیل کند و در عوض خواستار سرمایه گذاری زیرساختی جهانی برای توسعه اقتصادی شد.

 

این تارنمای انگلیسی نوشت: او (حسن روحانی) ترامپ را یک جاهل و با گفتاری تنفر آمیز، بدون نام بردن از وی توصیف کرد.

 

فایننشال تایمز نوشت: با توجه به انقضای توافق هسته ای ایران در سال 2025 و بند مربوط به 'غروب آفتاب' (sunset) که در پشت درهای بسته توسط فرانسه، آلمان و انگلیس ، سه امضا کننده اروپایی توافق به عمل آمد و روسیه و چین درباره این توافق مذاکره داشته و با تصدیق شورای امنیت سازمان ملل به یک قانون بین المللی تبدیل شده که از هم پاشیدن این توافق را دشوار می سازد، با این حال آمریکا به دنبال تضعیف این توافق برای فروپاشی آن است.

 

گفتنی است، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در این بزرگ ترین تریبون بین المللی با صدای بلند اعلام می کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی تفاوتی است.

 

رئیس جمهوری ایران در بخش از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجه آن، مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی قرار گرفت و به صورت بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت در آمده است . برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۳۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان