//
کدخبر: ۵۱۷۵۵ //

هفته پر سر و صدا در عراق

فضای سیاسی عراق، این هفته را در حالی آغاز کرد که سایه بحران کردی، موجی از نگرانی را نه تنها در بغداد که در سایر مناطق مورد مناقشه در داخل عراق و نیز در سطح منطقه دامن زد و این درحالی است که این کشور روزهای سرنوشت سازی را در جنگ علیه تروریسم سپری می کند.

 هفته پر سر و صدا در عراق
به گزارش فرتاک نیوز،

گروه های سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق در این روز در حالی به بحث و جدل های آتشین در خصوص بندهای قانون اساسی در خصوص همه پرسی و جدایی پرداختند که مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، در این روز به صراحت اعلام کرد که از این پس مصوبات پارلمان عراق شامل کردستان عراق نخواهد شد.

 

روز شنبه را می توان روز تبادل اظهارات تند میان اربیل و بغداد هم دانست، بطوری که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق برای اولین بار لحنش را در قبال رهبران اقلیم اندکی تند و تهدید کرد که در صورت بروز ناآرامی و درگیری در پی برگزاری همه پرسی، آماده مداخله نظامی است.

 

کارشناسان در بغداد این اظهارات العبادی را پاسخی به اظهارات تند مسعود بارزانی در روزهای گذشته می دانند که گفته بود در صورت استفاده از سلاح برای جلوگیری از همه پرسی، مقابله خواهد کرد.

 

روز شنبه علاوه بر اظهارات العبادی و پاسخ حزب دمکرات کردستان عراق و برخی دیگر از رهبران کرد، رئیس جمهور کردتبار عراق، فواد معصوم هم بیانیه ای صادر کرد که حاکی از نگرانی سیاستمدار معتدل کرد عراقی است.

 

وی با بیان اینکه 'کشور عزیز ما در برابر خطرات و تهدیدهای جدی قرار دارد و در این شرایط اجازه نداریم مسئولیت ها و وظایف قانونی خود را ترک کنیم ' ، از انصرافش برای سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری خبر داد.

 

معصوم در عین حال همه طرف ها را به گفت وگوهای فوری برای دستیابی به راه حل های صلح آمیز فراخواند.

 

عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی ، بزرگترین جریان سیاسی عراق نیز در این روز بیانیه ای صادر کرد و گفت، اکنون انتخاب ما این است که برنامه همه پرسی را متوقف کرده و به میزهای گفت وگو بازگردیم.

 

وی خواستار تشکیل یک جبهه ملی فراگیر با هدف دفاع از وحدت عراق شد .

 

بارزانی اما در دهوک همچنان بر طبل جدایی کوبید. او در یک تجمع در این منطقه شمالی ، گفت که از امروز تصمیمات پارلمان عراق شامل اقلیم نمی شود و در ضمن پارلمان عراق را متهم به شووینیسم کرد.

 

در کنار تحولات در داخل عراق ، اما به نظر می رسد، موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق، سه کشور ایران، ترکیه و آمریکا را که این روزها در تنش های فزاینده ای با هم بسر می برند، ناخواسته در یک صف قرار داده است.

 

این اولین بار است که سه کشور در ماه های اخیر در یک مورد ، در جبهه واحدی قرار گرفته اند.

 

در حالی که روابط تهران-واشنگتن و ترکیه و آمریکا ، ایام سختی را سپری می کند، رسانه های کرد عراقی در گزارش های خود تصریح کرده اند که این سه کشور همزمان فشارهای خود را بر رهبران کرد عراق افزایش داده اند.

 

پایگاه خبری المیناتور آمریکا، در گزارشی در شامگاه شنبه نوشت: مسئولان کرد گفته اند، مقام های آمریکایی به شدت با برگزاری همه پرسی مخالفت کرده اند و گفته اند که از اربیل حمایت نخواهند کرد.

 

آنها همچنین ادعا کرده اند که سردار قاسم سلیمانی نیز همزمان به سلیمانیه و اربیل رفته و به رهبران کرد گفته است که دیگر مانع حمله الحشدالشعبی نخواهد شد.

 

رهبران ترکیه نیز که روابطشان با مسعود بارزانی طی سال های گذشته، ویژه بود، طی دو روز گذشته اربیل را بارها تهدید کردند و در مقابل گزارش های غیر موکدی حاکیست که مسعود بارزانی به رقیب کرد ترکیه ای اش یعنی پ ک ک پیشنهاد همکاری داد.

 

مسعود بارزانی در سال 2014 هنگامی که داعش در آستانه حمله بزرگ به عراق قرار داشت، زمزمه های جدایی از عراق را شاید برای اولین بار بطور علنی سرداد و بهانه اش ادامه ریاست نوری المالکی بر دولت بود که در انتخابات پارلمانی بیشترین کرسی ها را کسب کرده و نامزد تشکیل دولت بود.

 

وی حتی پس از حمله داعش و رسیدن تروریست ها به دروازه های بغداد ، از اجابت درخواست کمک دولت مرکزی سرباز زد و جنگ تروریست ها علیه بغداد را جنگ شیعه و سنی قلمداد کرد.

 

برخی منابع در همان سال 2014 معتقد بودند که مسعود بارزانی نیز در سقوط موصل نقش داشته است، البته به غیر از عقب نشینی عجیب و مشکوک نیروهای پیشمرگه از بسیاری مناطق در موصل، بویژه شهر سنجار و فاجعه انسانی در آن که به کشته شدن و اسارت هزاران تن از ایزدی ها منجر شد، در این مورد سند و مدرکی ارائه نشده است.

 

تابستان 2014 ، هنگامی که داعش به سمت اربیل به حرکت در آمد و مرکز قدرت بارزانی ها در معرض تهدید جدی قرار گرفت، اولین کشوری که به کمک کردها رفت، جمهوری اسلامی ایران بود که نیروهای داعش را در حدود 40 کیلومتری اربیل متوقف کرد و پس از آن آمریکایی ها و ائتلاف تحت رهبری خود با ضربات هوایی به کمک کردها آمدند.

 

حالا پس از گذشت 3 سال ، این دو کشور بطور جدی به کردهای عراق در خصوص همه پرسی هشدار داده اند.

 

نگرانی ها عمده در خصوص این همه پرسی به دو موضوع بر می گردد، یکی اینکه جنگ علیه داعش به مراحل نهایی نزدیک شده و هر گونه حاشیه سازی می تواند دستاوردهای جنگ علیه تروریسم را به هدر بدهد و دیگری احتمال بروز درگیری های قومی و فرقه ای ، بویژه در مناطق مورد منازعه، بویژه کرکوک، دشت نینوا و بخش هایی از استان صلاح الدین است که دولت اقلیم بدون توجه به سایر بافت ها قصد برگزاری همه پرسی در آن مناطق را دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۷۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان