//
کدخبر: ۴۲۴۴۹ //
رویکرد ضد ایرانی کویت تحلیل شد:

وقتی صدها دختر کویتی توسط ایران نجات یافتند/ آلزایمر سیاسی، گسلی زیر پایه‌ اریکه قدرت در کویت

کارشناس سیاست خارجی و مسایل اعراب منطقه با بیان اینکه کویت در جدول سیاست خارجی ایران از جایگاه چندان ویژه‌ای برخوردار نیست، گفت: متاسفانه مقامات کویت دچار آلزایمر سیاسی شده و فراموش کردند در جریان تجاوز صدام به کویت صدها زن و دختر کویتی با تدابیر پیچیده امنیتی جمهوری اسلامی ایران به مکانی امن منتقل شدند.

وقتی صدها دختر کویتی توسط ایران نجات یافتند/ آلزایمر سیاسی، گسلی زیر پایه‌ اریکه قدرت در کویت
به گزارش فرتاک نیوز،

 کویت بتازگی از ایران خواسته که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را کاهش دهد. دولت کویت علاوه بر بستن دفتر رایزنی فرهنگی، همچنین دفتر وابسته نظامی ایران را بسته و تعداد دیپلمات‌های ایرانی را کاهش داده است.

مقامات کویت این اقدام را به بهانه واهی پرونده گروهک العبدلی انجام داده است؛ پرونده‌ای که کویت در آن ایران را به ارتباط با عناصر این گروهک متهم می‌کند.

به دنبال تصمیم کویت برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران و تقاضای خروج تعدادی از دیپلماتها، مقام های عربستان سعودی از این اقدام استقبال کردند!

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با جام به جام آنلاین در تحلیل اقدام ضد ایرانی کویت مبنی بر کاهش یکجانبه روابط خود با ایران به ریشه های اصلی این اقدام پرداخت و گفت: سفر اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به ریاض علاوه بر اینکه با هدف عقد قرار داد 500 میلیارد دلاری فروش تسلیحات بود حاوی اهداف ضد ایرانی نیز تفسیر می گردد.

وی افزود: ترامپ در این سفر یک جبهه عبری عربی با مدیریت عربستان علیه ایران تشکیل داد. بر این اساس در جریان دیدار وی با سران شش کشور حوزه همکاری خلیج فارس مقرر شد، باید مناقشه اعراب و اسراییل به مناقشه ایران و اعراب تبدیل شود.

سفارت اسراییل بجای سفارت ایران؟!

این کارشناس با اشاره به دیگر اهداف سفر ترامپ در منطقه، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی اصلی که آمریکا در منطقه پیگیری می کند کاهش سطح روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران از جمله کویت و کشورمان است به این معنی که باید بجای سفارت ایران سفارت رژیم صهیونیستی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاسیس شود.

هانی زاده نخستین گام ضد ایرانی در ماه های اخیر را فشار عربستان به قطر برای کاهش سطح روابط خود با تهران دانست و گفت: زمانی که ریاض با مقاومت دوحه مواجه شد اکنون به منظور تنش زایی مناسبات با جمهوری اسلامی ایران روی کویت فشار آورده و کویت هم از روی عجز و ناتوانی به خواست نامشروع سعودی ها گردن نهاد.

آلزایمری که گریبان امرای کویت را سخت چسبیده

این کارشناس سیاست خارجی با نگاهی به پیشینه روابط خارجی ایران و کویت خاطر نشان کرد: ظاهرا امرای کویت فراموش کرده اند، در جریان تجاوز صدام به کویت، جمهوری اسلامی ایران چه خدمات بشر دوستانه و اسلامی به دولت و ملت کویت ارایه کرد.

نجات صدها زن و دختر کویتی توسط ایران

وی یادآور شد: در سال 90میلادی در پی عراق به کویت، ایران در آزادسازی و خاموش کردن 700 حلقه چاه نفت نقش بسزایی ایفا کرد، همچنین در انتقال صدها زن و دختر مقامات کویتی به یک جای امن با اقدامات پیچیده امنیتی همکاری نمود که متاسفانه این خدمت انسانی بزرگ را دولتمردان کویتی به فراموشی سپرده اند.

هانی زاده در خصوص آینده روابط ایران و کویت تصریح کرد: گو اینکه کویت در جدول سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه ای ندارد اما با این وجود تهران همواره تلاش داشته سطح روابط خود با یک کشور معتدل و میانه رویی نظیر کویت حفظ کند.

وی در خصوص اینکه رویکرد دولت کویت در تقابل با ایران چه پیامدهای داخلی در پی خواهد داشت، افزود: نظر به اینکه بیش از 40 درصد مردم کویت را شیعیان تشکیل می دهند این مسئله تاثیر نامطلوبی در اوضاع داخلی کویت به همراه خواهد داشت و گسل های سیاسی بسیاری بین مردم و حاکمیت کویت بوجود خواهد آورد.

تاسیس سفارت رژیم غاصب صهیونیستی در کویت و احتمال قطع روابط کامل

هانی زاده در ادامه گفت و گو به تجزیه و تحلیل معادلات منطقه پرداخت و تاکید کرد: کویت پس از تعطیلی مراکز دیپلماتیک تهران در گام بعدی طبق سناریوی ریاض- واشنگتن اقدام به تاسیس سفارت تل آویو در خاک خود خواهد نمود.

وی خاطر نشان کرد: در جایی که جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده با خویشتنداری روابط قابل احترامی با کویت برقرار کند اما بنظر می رسد، طرف کویتی شایستگی تحکیم مناسبات با ایران را نداشته باشد و بسوی جبهه آمریکایی – صهیونیستی غش کرده باشد.

در همین حال سید حسین نقوی حسینی عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ضمن انتقاد از توقف همکاری های مشترک بین ایران و کویت در مصاحبه با جام جم آنلاین تصریح کرد: نوع روابط جمهوری اسلامی و کویت همواره مناسبات مثبت و خوبی بوده و طرفین از تعاملات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی سودهای خوبی کسب کرده اند.

باز هم نشانی از رد پای وهابیت

وی گفت: در اقدام کویت علیه دیپلمات های کشورمان و ادعای کذایی ارتباط تهران با اعضای یک گروهک تروریستی به وضوح ردپای سعودی ها قابل مشاهده است.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: عربستان بر اساس استراتژی نخ‌نما شده و پوسیده ایران هراسی تلاش دارد کشورهای منطقه را از تعامل و تقویت مناسبات با کشورمان منع کند.

کوچه بن بست سعودی در حال تکمیل شدن

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مسیر سیاست خارجی ریاض را مسیری خطرناک توصیف کرد و گفت: رادیکالیزه شدن رفتار آل سعود با کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران قطعا سعودی ها را به بن بست خواهد کشاند و آل سعود محکوم به ادامه شکست های سریالی است.

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان