//
کدخبر: ۳۴۲۶۷۵ //

اصرار انگلیس و فرانسه بر مواضع غیرسازنده در مذاکرات وین

با ورود مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس و سرنوشت ساز، انگلیس و فرانسه همچنان بر مواضع غیرسازنده که دست یابی به توافق نهایی را تهدید می‌کند اصرار دارند.

اصرار انگلیس و فرانسه بر مواضع غیرسازنده در مذاکرات وین
به گزارش فرتاک نیوز،

تیم مذاکره کننده ایران در وین تاکید دارد که بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران لازمه تحقق توافق نهایی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این باره گفته است: در بازگشت همه طرف ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو بطور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد.

تمام تلاش باقیمانده ناظر بر این است که طرف غربی برخی موارد را استخوان در گلوی نگه نداشته و دوباره آن را در آینده خفه نکند. تاکید طرف ایرانی برای بستن پرونده ادعاها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ناظر بر این است که طرف غربی اجرای توافق احتمالی را دوباره به گروگان نگیرد.

با این حال یک منبع مطلع از نقش منفی فرانسه در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده بین ایران و آژانس خبر داد. به گفته وی فرانسوی‌ها که به‌صورت سنتی با توجه به ارتباطات قوی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین روابط حسنه با رژیم صهیونیستی از ادوار گذشته، همواره تلاش کرده‌اند در حل موضوعات هسته‌ای بین ایران و آژانس مانع‌تراشی کنند، اکنون نیز در وین به همین نقش اشتغال دارند.

وی بیان داشت: فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند.» این منبع مطلع با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله ‌گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقی‌مانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت.

استفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس هم دقایقی پیش با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که تروئیکا در خصوص مسائل هسته‌ای مرتبط با ایران اشتراک نظر دارند.  

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تصریح کرد: اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۲۶۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان