//
کدخبر: ۳۴۰۸۳۴ //

اردوغان: برای صلح و همکاری منطقه‌ای به ابوظبی می‌روم

رئیس‌جمهور ترکیه قبل از سفرش به امارات طی یادداشتی، ضمن اشاره به اهمیت و سطح روابط آنکارا-ابوظبی ادعا کرد که هدفش از سفر به امارات ایجاد صلح و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است.

 اردوغان: برای صلح و همکاری منطقه‌ای به ابوظبی می‌روم
به گزارش فرتاک نیوز،

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است روز دوشنبه برای ارتقاء روابط و گسترش همکاری‌ها بین دو کشور به امارات سفر خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» اردوغان به مناسبت سفرش به امارات یادداشتی تحت عنوان «زمان تلاش‌ها برای صلح و همکاری منطقه ای فرا رسیده است» نوشته که روز شنبه در وب‌سایت «خلیج تایمز» منتشر شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه طی این یادداشت اظهار کرد که سفرش به امارات علاوه بر ایجاد یک فرصت در جهت ارتقاء سطح همکاری‌ها، اهمیت روابط دوستانه بین آنکارا و ابوظبی را نشان خواهد داد.

اردوغان در ادامه ضمن اذعان به استقبالش از گسترش روابط همکاری‌جویانه با ابوظبی، گفت که نزدیکی روابط بین ترکیه و امارات متحده عربی وارد مرحله جدیدی شده است.

وی اظهار امیدواری کرده است که افزایش زمینه‌های همکاری بین دو کشور، به شکلی مثبت روی منطقه اثر خواهد گذاشت؛ و نزدیکی روابط ابوظبی و آنکارا در شرایطی شکل می‌گیرد که رقابت جهانی در حال افزایش است.

اردوغان با اشاره به اهمیت روابط کشورش با تمام کشورهای منطقه گفت که روابط آنکارا با ابوظبی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه از بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به حجم تجارت غیرنفتی این کشور با امارات که در سال گذشته بالغ بر ۸۹.۶ میلیارد دلار بوده است، افزود: «ترکیه و امارات متحده عربی این امکان را دارند که در مناطق مختلف جهان، خصوصاً منطقه و قاره آفریقا با یکدیگر همکاری داشته باشند».

اردوغان با اظهار امیدواری درخصوص مشارکت ترکیه و امارات در ایجاد صلح و پیشرفت منطقه‌ای، تاکید کرد که آنکارا همیشه برای همکاری سازنده آماده است؛ و به دلیل سرمایه‌های انسانی و موقعیت جغرافیایی‌اش می‌تواند یک مرکز جذب برای کشورهای دیگر باشد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی ترکیه برای تقویت همکاری‌ها با تمام کشورها، از تلاش مشترک در جهت حل مشکلات منطقه استقبال و ادعا کرد: «ترکیه از معدود کشورهایی است که سعی می‌کند بین منافع سیاست خارجی و ثبات در منطقه توازن ایجاد کند؛ آنکارا سعی می‌کند که این را به عنوان یک اصل در رفتارش با تمام طرف‌ها حفظ  کند».

این ادعاها در حالی از سوی رئیس‌جمهور ترکیه مطرح می‌شود که حملات هوایی آنکارا به مرزهای شمالی عراق و سوریه و تهدید جان مردم این کشورها تبدیل به یک نگرانی و چالش امنیتی در منطقه شده‌اند؛ چالشی که بغداد و دمشق را به سمت تقویت نیروهای دفاعی در مرزها و آمادگی برای پاسخ به تجاوزات ترکیه سوق داده است.

ترکیه در حالی تلاش دارد روابط خود را با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی تقویت کند که پیش از این در بسیاری پرونده‌های منطقه‌ای نظیر حمایتش از قطر، بحران سوریه، جنگ یمن، مداخله در لیبی، قتل جمال خاشقجی و توافقات صلح عربی با تل‌آویو، با ریاض و ابوظبی تنش داشته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۰۸۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان