//
کدخبر: ۱۸۷۱۵۷ //
/تحلیل- النشره/

درگیری‌ها مجدداً به سوریه بازگشته‌اند

سال‌ها از مذاکرات ژنو و چندین مذاکرات دیگر در شهرهای مختلف جهان از جمله سوچی روسیه گرفته تا مذاکرات آستانه که احتمالاً دور بعدی آن در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، می‌گذرد. مذاکراتی که کشورهای مختلف منطقه و جهان در آن ورود کردند، مذاکراتی که تنها موفقیت جزئی در دستیابی به اقدامات جزئی و محدود جغرافیایی حاصلی نداشته و به اتمام جنگ منجر نشد اما پس از گذشت ماه‌ها از برقراری آتش بس نسبی در سوریه، درگیری‌های خشونت آمیز بار دیگر به جبهه‌هایی که حائل میان ارتش سوریه و گروه‌های هم‌پیمان از سویی و گروه‌های مخالف از سوی دیگر است، بازگشته است. حال سوال این است که در سوریه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

درگیری‌ها مجدداً به سوریه بازگشته‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

 سایت النشره در تحلیلی نوشت: در بزرگترین درگیری نظامی که سوریه از تابستان سال میلادی گذشته شاهد آن است، ارتش سوریه و یگان‌های نظامی حامی آن حملات روز افزون خود را به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در اطراف ادلب و مشخصاً شهرک‌ها و روستاهای شمال حماة و بخش‌های معینی از جنوب ادلب آغاز کرده‌اند. دولت سوریه این تحول نظامی را واکنش به حملات و اقدامات تحریک آمیزی توجیه می‌کند که ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر از سوی گروه‌های مسلح در معرض آن قرار گرفته و گروه‌های مسلح هم ارتش را به محاصره کامل ادلب جهت مقدمه چینی برای سقوط نظامی این استان در راستای تکرار سناریویی که اواخر سال ۲۰۱۶ در حلب با موفقیت اجرایی شد و کشورهای زیادی خواستار توقف درگیری‌ها در این استان شدند، متهم کرده است. به ویژه که ترکیه معتقد است این اقدام نقض توافقنامه‌های گذشته بوده و هشداری برای از بین رفتن هر گونه فرصت برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه در آینده است.

تفاهم‌ها میان روسیه و ترکیه منجر به ایجاد منطقه عاری از سلاح و تعیین مناطقی برای انتقال گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه زیر نظر ترکیه شد تا در مقابل آنکارا مناطقی را در شمال غرب سوریه تحت کنترل خود داشته باشد اما اخیرا سوریه اعلام کرد نیروهای مسلح همه توافقنامه‌ها را نقض کرده و حملات علیه پایگاه‌های ارتش سوریه را آغاز کردند، روسیه نیز اعلام کرده ترکیه از انجام وظایف خود شانه خالی کرده است، در مقابل هم ترکیه ارتش سوریه را به نقض توافقنامه‌ها و انجام اقداماتی در راستای براندازی نظامی ادلب متهم می‌کند.

به صورت میدانی هم هنوز هیچ گونه حمله‌ جامعی به استان ادلب؛ آخرین پایگاه مخالفان صورت نگرفته است که ۷۰ درصد از مساحت آن تحت کنترل گروه تروریستی "هیئت تحریر الشام" قرار دارد اما مطمئناً ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن به صورت منظم و برنامه ریزی شده به لحاظ نظامی در بخش جنوبی اراضی مخالفان از جمله منطقه عاری از سلاح اقداماتی انجام می‌دهند. طبق تحلیل‌های نظامی مربوط به تحولات اوضاع میدانی در ادلب، هدف کنونی ارتش سوریه کنترل بر بخش‌های جنوبی و غربی مناطق تحت کنترل مخالفان در ادلب و بستن برخی بزرگراه‌های اصلی به منظور باز کردن خطوط تماس میان شهر لاذقیه و حماة بدون حمله به ادلب در مرحله کنونی است. از اهداف تاکتیکی این ارتش قطع خطوط تحرک و امدادی گروه‌های مسلح میان حومه حماة و ادلب است و نظام سوریه به دنبال کنترل مجدد بر حومه شمالی حماة و نیز حومه شمال غربی آن در مجاورت با ادلب است.

ترکیه که از سرازیر شدن موج جدیدی از آوارگان سوری به خاک خود در صورت ادامه حمله کنونی و گسترش دامنه آن نگران است تا این ساعت در موضع هشدار قرار داشته و خواستار توقف درگیری‌هاست. با توجه به اینکه بخش بیشتر آنچه رخ می‌دهد در میان کشمکش‌های روسیه و ترکیه بر سر تقسیم مناطق تحت کنترل خود در سوریه و در اختیار داشتن برگه‌های برنده‌ بیشتر در خصوص بحران سوریه قرار دارد به ویژه آنکه ترکیه توجه زیادی به مناطق شرق فرات دارد که تحت کنترل یگان‌های کرد است و روسیه نیز با پشتیبانی هوایی از حملات کنونی به دنبال استفاده از درگیری‌های موجود با هدف بالا بردن سطح فشار در آستانه دور بعدی مذاکرات است به ویژه که از عدم اجرای تعهدات سابق ترکیه توسط این کشور ناراضی است.

بدون شک در صورت سقوط ادلب، پیروزی کامل و نهایی بعد از هشت سال جنگ در سوریه از آن نظام این کشور خواهد بود اما با توجه به استقرار ده‌ها هزار نیروی مسلح که تنها گزینه پیشرو را درگیری تا آخرین نفس در دفاع از تنها پایگاهی می‌ببیند که در اختیار دارند، این پیروزی آسان نبوده و مطمئناً هزینه زیادی در پی خواهد داشت. بنابراین احتمال می‌رود درگیری‌های کنونی به همان اندازه که موجب تقویت برگه‌های برنده در مذاکرات از سوی دولت سوریه و جانشینش روسیه می‌شود، سقوط ادلب را مد نظر نداشته باشد، به ویژه اینکه اختلافات آمریکا و ترکیه، این دو هم‌پیمان را در صحنه سوریه در موقعیت ضعف قرار داده و سوریه و روسیه را تشویق کرده از این شکاف برای بهبودی شروط خود بهره ببرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۷۱۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان