//
کدخبر: ۱۳۰۷۱۴ //
عون در مجمع عمومی سازمان ملل:

لبنان مخالف اعطای تابعیت به پناهندگان فلسطینی و سوری است

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشورش فشارها را جهت اعطای تابعیت به آوارگان و پناهندگان فلسطینی و سوری و تحمیل طرح وطن جایگزین نمی پذیرد.

لبنان مخالف اعطای تابعیت به پناهندگان فلسطینی و سوری است
به گزارش فرتاک نیوز،

وی چهارشنبه شب در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه سازمان ملل باید وجدان بیدار جهان باشد تا توازن را برقرار و عدالت را محقق کند، گفت: در چندین مورد، شورای امنیت قادر به تصمیم گیری درستی برای یک ملت نبوده و این به خاطر وجود حق وتو است.

عون یادآور شد: قطعنامه 425 شورای امنیت صادره در سال 1987 که از اسرائیل و نیروهای آن می خواست از لبنان خارج شوند، اجرایی نشد مگر 22 سال بعد و با فشار مقاومت مردمی لبنان. قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1947 که به تقسیم فلسطین رای داد، با قید الزام آور، فوری اجرا شد، در حالی که قطعنامه 194 همین مجمع در سال 1948 که خواستار بازگشت هرچه سریعتر آوارگان فلسطینی به سرزمین شان بود، 70 سال است که جوهر روی کاغذ بیش نیست.

رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد: برای آنکه سازمان ملل متحد، «رهبر جهانی» و دارای اهمیت برای همه مردم باشد، باید طرح اصلاحات برای توسعه شورای امنیت و افزایش تعداد کشورهای عضو بعلاوه اتخاذ یک سیستم دموکراتیک با شفافیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

عون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لبنان در حال پشت سر گذاشتن بحران های متوالی است که به آن آسیب رسانده است؛ از نظر امنیتی، پس از آنکه تروریست ها را در شرق و شمال کشورمان بیرون کردیم، توانستیم امنیت و ثبات را برقرار کنیم؛ از نظر سیاسی، انتخابات پارلمانی را طبق قانون نسبیت برگزار کردیم؛ از نظر اقتصادی، یک برنامه اقتصادی طراحی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه بحران های همجوار همچنان بر لبنان فشار وارد می کند، خاطرنشان کرد: با شروع حوادث سوریه، موج آوارگان به لبنان سرازیر شد و کشور ما تا حد توان خود تلاش کرد که امکان حضور کرامتمندانه و محترمانه پناهجویان را فراهم کند. لبنان تنها در طول دو سال از یک میلیون آواره استقبال کرد.

رئیس جمهوری لبنان با نشان دادن نقشه لبنان و مقایسه چند سال پیاپی و گسترش آوارگان سوری اظهار داشت: تعداد بالای پناهجویان و پیامدهای آن بر جامعه لبنان در زمینه های گوناگون بازتاب داشته و باعث شد که تحمل این بار، غیر ممکن شود.

عون تاکید کرد که لبنان از هر اقدامی برای حل مساله آوارگان استقبال می کند.

رئیس جمهوری در ادامه عنوان کرد: رویکردهای سیاسی جهانی در قبال خاورمیانه به دور از عدالت است؛ چیزی که باعث می شود ملت های ما به مفهوم دموکراسی نزد کشورهای داعیه دار آن شک کنند.

وی مساله فلسطین را بهترین تجسم این تصویر دانست و خاطرنشان کرد: فقدان عدالت در برخورد با فلسطین، جنگ های زیادی راه انداخته و مقاومتی را پدید آورد که تنها با غلبه بر ظلم و احقاق حق به پایان خواهد رسید.

عون، ضمن محکوم کردن اقدام سال گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آن تصریح کرد: به تازگی در شورای امنیت و مجمع عمومی، جهان علیه تصمیم اعلام قدس به عنوان پایتخت «اسرائیل» رای داد، اما علی رغم نتایج دو رای گیری، برخی سفارت ها به آنجا منتقل شد؛ سپس پیرو آن قانون «اسرائیل، کشور خلق یهود» به تصویب رسید. قانونی که با رد کردن دیگری، به صراحت اعلام می کند که همه تلاش ها برای صلح و راه حل دو دولت آسیب دیده است.

رئیس جمهوری لبنان همچنین از چرایی تصمیم قطع کمک های مالی به آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) پرسید و گفت: آیا رنج پناهندگان به پایان رسیده که ایفای نقش آنروا پایان گیرد یا اینکه هدف از به تعطیلی کشاندن آنروا، مقدمه چینی برای پایمال کردن صفت «پناهجو» و ادغام آنها در کشورهای میزبان و به تبع آن تحمیل کردن وطن جایگزین بود؟

وی با بیان اینکه وضعیت امروز مردم فلسطین بی خانمانی و آوارگی در تمام نقاط جهان است، گفت: آیا ما برای خود و مردم مان به این امر راضی هستیم؟ آیا وجدان جهان این را می پذیرد ؟ آیا این، آن چیزی است که قوانین و مقررات بین المللی تعیین می کند؟ چه اطمینانی وجود دارد که ملت های کوچکتر و در میان لبنان، به این سرنوشت دچار نشوند؟

عون همچنین از نقض آشکار و روزمره حاکمیت کشورش توسط رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد و یادآور شد: اسرائیل همچنان از زمین، دریا و هوا به نقض قطعنامه 1701 ادامه می دهد، و این با وجود تعهد کامل لبنان به این قطعنامه است.

رئیس جمهوری لبنان بار دیگر پیشنهاد خود درباره معرفی لبنان به عنوان مرکز جهانی گفت و گوی بین ادیان و تمدن ها برای همزیستی مسالمت آمیز را در مجمع عمومی سازمان ملل تکرار کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۰۷۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان