//
کدخبر: ۱۲۴۸۷۴ //

ژاپن در صدد قدرت نمایی نظامی

کارشناسان معتقدند ژاپن از دو طریق اصلاح قانون اساسی و همچنین افزایش بودجه دفاعی در سال آینده میلادی، به دنبال زنده کردن قدرت نظامی این کشور است که علاوه بر کره شمالی، چین و کره جنوبی نیز بشدت با آن مخالف هستند.

 ژاپن در صدد قدرت نمایی نظامی
به گزارش فرتاک نیوز،

 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در تازه ترین اظهارات خود پیش از آنکه بار دیگر خود را به عنوان نامزد ریاست حزب لیبرال دموکرات در مبارزات انتخاباتی ماه جاری میلادی کاندیدا کند تلویحا تصریح کرد مایل به تحقق «اصلاح قانون اساسی» است.

آبه چند روز پیش در حضور نزدیک به 180 نفر از مقام های ارشد نظامی کشورش گفته بود که اراده سیاسی بالایی برای اصلاح قانون اساسی وجود دارد و انجام آن لازمه شرایط فعلی کشور است.

وی تاکید کرد که اظهارنظرهای انتقادی که در زمینه اصلاحات قانون اساسی و نظامی گری ژاپن می شود، بسیار شرم آور است این موضوعی است که مقام های ارشد نظامی کشور هم آن را می پذیرند.

اشاره به اصلاحات قانون اساسی در این سخنرانی پس از آن صورت می گیرد که وزارت دفاع ژاپن در برنامه جدید خود خواستار بودجه کلان برای ارتش در سال مالی 2019 میلادی به ارزش 47 میلیارد و 700 میلیون دلار شده است.

نخست وزیر ژاپن پیش از این گفته بود قصد دارد تا سال 2020 قانونی اساسی این کشور را اصلاح کند هدف از این اقدام، اصلاح و ایجاد تغییرات در مفاد قوانین مربوط به اعطای وجاهت قانونی به موجودیت نیروهای دفاع از خود ژاپن موسوم به (SDF) است که موجب می شود آنها حق عبور از مرزها برای حضور در عملیات های مختلف را داشته باشند.

در همین ارتباط به موجب ماده 9 قانون اساسی ژاپن که در سال 1947 به تصویب رسید حق استفاده از نیروهای مسلح در خارج از مرزهای ژاپن از این کشور گرفته شده است این در حالی است که 2 ماده قانونی در این راستا در ارتباط با استقرار نیروهای دفاع از خود ژاپن در خارج از مرزهای این کشور دو سال قبل در دولت و پارلمان به تصویب رسید.

نخست وزیر ژاپن در مصاحبه با روزنامه «یومیویوری شیمبون» ژاپن در این باره ضمن اعلام سال 2020 به عنوان سال اعمال تغییرات و اصلاحات در قانون اساسی این کشور، این سال را با توجه به برگزاری رویدادهایی نظیر بازهای المپیک و پارالمپیک در توکیو بسیار سرنوشت ساز برای ژاپن قلمداد کرد.

وی پیشتر نیز با اشاره به طرح حزب حاکم برای اصلاح ماده نهم قانون اساسی، اصلاح این ماده را عاملی برای توانایی توکیو به منظور حمایت از جان و مال شهروندان این کشور دانسته بود.

نظر سنجی های اخیر خبرگزاری کیودوی ژاپن نشان می دهد 49 درصد از شرکت کنندگان خواهان اصلاح قانون اساسی و 47 درصد هم مخالف آن هستند.

در اصل نهم قانون اساسی ژاپن آمده است به‌ منظور تحقق‌ صلح‌ بین‌ المللی‌ بر اساس‌ عدالت‌ و نظم‌، مردم‌ ژاپن‌ برای‌ همیشه‌ جنگ‌ را به‌ عنوان‌ وسیله‌ ای‌ برای‌ اعمال‌ حاکمیت‌ یک‌ کشور و نیز تهدید یا استفاده‌ از زور را به‌ عنوان‌ وسیله‌ حل‌ اختلافات‌ بین‌ المللی‌ مردود می‌ شمارند. برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ فوق‌، نیروهای‌ زمینی‌، دریایی‌، هوایی‌ و نیز سایر امکانات‌ بالقوه‌ جنگی‌ هرگز نگهداری‌ نخواهند شد حق‌ «نگهداشتن‌ کشور در حالت‌ جنگ‌» به‌ رسمیت‌ شناخته‌ نخواهد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ژاپن به منظور خرید تجهیزات و تسلیحات موشکی پیشرفته، بودجه دفاعی 47 میلیارد دلاری برای سال مالی 2019 میلادی پیش بینی کرده است و پیش بینی شده است در صورت خریدهای بیشتر و تمرکز دولت بر برنامه های نظامی برای مقابله با چین و کره شمالی، احتمالا این رقم باز هم افزایش خواهد یافت.

وزارت دفاع به دولت اعلام کرده است که برای خرید سامانه های پیشرفته موشکی از آمریکا به بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون دلار نیاز دارد که همین باعث شده است تا بودجه درخواستی سال 2019 میلادی باز هم افزایش یابد.

یکی دیگر از برنامه های این کشور تقویت نیروهای خود در مناطق مورد منازعه بویژه در دریای شرقی است که بر سر جزایر دیائوئو در این منطقه با چین درگیر مناقشه است.

حضور بیشتر نیروهای ژاپن در آبهای منطقه و احتمال برگزاری رزمایش های بیشتر و استفاده از ناوهای خود برای برگزاری تمرینات مشترک از دیگر دلایل افزایش بودجه ارتش است که در مقایسه با سال مالی قبل از آن2.1 درصد افزایش خواهد داشت.

این احتمال می رود که ژاپن قصد داشته باشد شماری از 50 هزار نیروی نظامی آمریکا را در اوکیناوا کاهش داده و آنها را به جزیره گوام یعنی پایگاه آمریکا در اقیانوس آرام انتقال دهد که در این صورت لازم است باز هم بودجه ارتش افزایش یابد.

وزارت دفاع ژاپن می گوید که کره شمالی از سال 2016 میلادی به این طرف 40 آزمایش موشکی انجام داده است و بالا بردن میزان بودجه ارتش برای مقابله با چنین تهدیدی ضرورت دارد.

در صورتی که این بودجه نهایی شود خرید تسلیحاتی ژاپن از آمریکا در مجموع 70 درصد بیشتر از سال مالی گذشته خواهد بود و به 6 میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد رسید.

تقویت نیروی هوایی با مجهز کردن جنگنده های اف 15 و خرید دستکم 6 فروند دیگر از هواپیماهای رادارگریز اف 35 و تحقیق بر روی موشک های فوق سرعت برای حراست از جزایر دور افتاده ژاپن و همچنین تقویت دفاع سایبری و فضایی به دستور 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن، از دیگر برنامه های وزارت دفاع در بودجه دفاعی مذکور است.

پیش از این کره جنوبی نیز بودجه دفاعی سال آینده میلادی خود را 8.2 درصد افزایش داد که در صورت تحقق، بیشترین افزایش بودجه نظامی این کشور از سال 2008 تا کنون محسوب می‌شود.

وزارت دفاع کره جنوبی روز سه شنبه گذشته اعلام کرد بودجه دفاعی سال آینده را 46.7 تریلیون وون برابر با 42 میلیارد دلار در نظر گرفته است که شامل 15.3 تریلیون وون برای ارتقا ظرفیت های دفاعی و 31.3 تریلیون وون برای هزینه‌ نیروهای نظامی است.

بر اساس گزارش موسسه صلح استکهلم، سال گذشته آمریکا با 610 میلیارد دلار در مقام نخست و پس از آن چین با 228 میلیارد دلار در مقام دوم بالاترین بودجه دفاعی جهان قرار داشتند.

آمار این موسسه نشان می دهد که عربستان با 69.4 میلیارد دلار، روسیه با 66.3 میلیارد دلار، هند با 63.9 میلیارد دلار و فرانسه هم با 57.8 میلیارد دلار رده های سوم تا ششم جهانی را به خود اختصاص داده اند.

اگرچه بر اساس این آمار ژاپن در جدول 6 کشور دارای بیشترین بودجه نظامی جهان نیست اما به نظر می رسد این کشور به دلیل نگرانی از ادامه تنش های شبه جزیره و همچنین ترس از رویارویی با چین یا کره جنوبی در منازعات دریایی، به دنبال اصلاح قانون اساسی و گنجاندن مجوز عبور از مرز نیروهای دفاع از خود ژاپن است.

کارشناسان می گویند ژاپن از طریق اصلاح قانون اساسی و اجازه عبور از مرز به نیروهای نظامی اش، گوشه چشمی هم به همراهی با آمریکا در ائتلاف های نظامی بین المللی دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۸۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان