//
کدخبر: ۱۱۶۱۲۲ //

شرکت های کلیدی چین، زیر تیغ جنگ تجاری آمریکا

با ادامه فشارهای فزاینده آمریکا بر چین و اعمال تعرفه های سنگین واشنگتن بر این کشور، اکنون نوبت به شرکت های کلیدی چین رسیده است تا با اتهام «تهدید امنیت ملی آمریکا» زیر تیغ جنگ تجاری قرار گیرند.

 شرکت های کلیدی چین، زیر تیغ جنگ تجاری آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

چین قصد دارد تمام کالاهای مورد نیاز خود را بر اساس برنامه تا سال 2025 میلادی خود تولید کند و دیگر نیازی به واردات کالا از آمریکا نداشته باشد به همین دلیل واشنگتن تصمیم گرفته است مانع تحقق این هدف شود و از هم اکنون فشار و تحریم روی شرکت های مهم دولتی چین، شرکت های نظامی و سازندگان تجهیزات هوا، فضا و ماهواره را بیشتر کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا از روز پنجشنبه نام 44 شرکت از شرکت های یاد شده را در فهرست نظارتی شدید قرار داده است به این معنا که این شرکت ها تهدید اساسی برای امنیت ملی این کشور هستند.

تصمیم آمریکا به این خاطر است که اجازه ندهد چین تا سال 2025 میلادی به یک قدرت و شاید ابرقدرت فناوری ساخت کالا تبدیل شود به همین دلیل شرکت های کلیدی این کشور از جمله در زمینه صنایع هوایی و نیمه هادی ها را هدف قرار گرفته است.

لذا از این پس انتظار می رود دسترسی شرکت های مذکور در صنایع هوایی، ساخت ماهواره، انرژی هسته ای، تجهیزات مخابراتی و سنسورها به بازار آمریکا بسیار محدود و بعضا ممنوع شود.

در همین راستا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش برای افزایش تعرفه ها از 10 درصد به 25 درصد بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین آماده است.

همین رویکرد باعث شد تا سهام شماری از شرکت های چینی در بازار سهام و اوراق بهادار در شهرهای 'شن جن' و شانگهای چین بین 5 تا 7 درصد کاهش یابد.

'رابرت لایزینگر' مشاور تجاری دولت آمریکا که از طراحان و حامیان فشار بر چین است و خواستار استمرار فشارهای اقتصادی است گفت: نمی توانیم چین را نادیده بگیریم باید به قوی ترین شکل ممکن در برابر این کشور از اقتصاد خود دفاع کنیم.

'گائو فنگ' سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم در واکنش به این موضوع به او و دیگر مسئولان آمریکا هشدار داده است «بهتر است این آتش را شعله ورتر نکنند زیرا دامن آمریکا را نیز در بر می گیرد».

او با اشاره به برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین به مبلغ 200 میلیارد دلار گفت: آمریکا در دو روز اخیر دو حرکت ریاکارانه انجام است از یک سو با انتشار بیانیه می خواهد نرخ وضع تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای صادراتی چین را از 10 درصد به 25 درصد افزایش دهد، از سوی دیگر می گوید خواهان از سرگیری مذاکره با چین است.

این سخنگو خاطر نشان کرد آمریکا نه تنها منافع کل جهان را نادیده گرفته و حتی به منافع کشاورزان، موسسه داران و مصرف کنندگان عادی آمریکا نیز توجه نمی کند، بلکه سیاست نرمش همراه با تهدید را در قبال چین در پیش گرفته است اما چنین رفتاری هیچ تاثیری بر چین نخواهد گذاشت و کشورها و مناطق سراسر جهان را که با جنگ تجاری مخالفند، ناامید کرده است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین تاکید کرد چین در قبال تهدید آمریکا مبنی بر پیشبرد جنگ تجاری آمادگی کامل دارد و «مجبور است از کرامت ملی و منافع مردم خود دفاع و از نظام تجارت آزاد، چندجانبه و منافع مشترک کشورهای مختلف جهان حفاظت کند».

به گفته وی در عین حال چین همواره از حل اختلافات به شیوه گفت و گو حمایت می کند، اما پیش شرط آن برخورد برابر و رعایت تعهدات است.

وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای تاکید کرده است که چین خواستار جنگ تجاری نیست اما در برابر آمریکا از خود دفاع می کند و هر تدبیر تلافی جویانه ای را اتخاذ خواهد کرد.

سرانجام در نهایت، کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین شامگاه جمعه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد در واکنش به قصد دولت آمریکا برای افزایش 25 درصدی تعرفه بر حدود 200 میلیارد کالای صادراتی چین، بر پنج هزار و 207 قلم کالا وارداتی از آمریکا به ارزش 60 میلیارد دلار، بین پنج تا 25 درصد تعرفه اعمال کرده است.

آمریکا و چین پیش از این نیز 34 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کرده بودند.

به نظر می رسد دوران سخت تجاری میان دو کشور شروع شده است و حالا آمریکا می گوید که چین سارق فناوری های آمریکا و فرصت های شغلی مردم این کشور است چین بر این باور است که باید برای نبردی بزرگ با این کشور، خود را آماده کند چون فرصت هایش در یک بازار بزرگ هر روز کمتر می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۶۱۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان