//
کدخبر: ۱۱۳۶۱۹ //
پیامدهای انتخابات ترکیه

تغییرات در رهبری ۲ حزب مخالف دولت ترکیه کلید خورد

جمع آوری امضای لازم در حزب جمهوری خواه خلق برای برگزاری کنگره فوق العاده و نیز درخواست برگزاری کنگره مشابهی از سوی مرال آکشنر رهبر حزب نیک از جمله پیامدهای شکست این دو تشکیلات سیاسی در انتخابات یک ماه ترکیه است.

تغییرات در رهبری 2 حزب مخالف دولت ترکیه کلید خورد
به گزارش فرتاک نیوز،

 تشدید اختلافات درونی 2 حزب جمهوری خواه و نیک ترکیه در دو هفته اخیر جدی تر شده و تغییر رهبران این دو تشکیلات کلید خورده است.

کسب آرای ضعیف و کمتر از حد انتظار توسط حزب نیک ترکیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس، زمینه بروز اختلاف درونی جدی در این تشکیلات سیاسی را فراهم کرد و موجب جدال بین اعضای ارشد این حزب شد.

دست بوسی نمایندگان این تشکیلات سیاسی از دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی، استعفای چند تن از مشاوران مرال آکشنر رهبر این حزب و انتقاد شدید بعضی اعضای ارشد این حزب آرام آرام زبانه های آتش اختلافات را شعله ور کرد.

کورای آیدین معاون حزب نیک ترکیه در اظهاراتی با اشاره به ائتلاف میان حزب نیک و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت: اگر اراده ما حاکم بود، ائتلاف ملت را به وجود نمی آوردیم و تنها با حزب سعادت و حزب دموکرات ائتلاف می کردیم.

وی در خصوص ادای احترام خود در مجلس به دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی نیز گفت: سال هاست در عرصه سیاسی حضور داریم، دولت باغچه لی در اولین صف سیاست در ترکیه قرار دارد و اگر در بیرون تفاوت هایی هم وجود داشته باشد، در آنجا نزدیکی هایی به وجود می آید.

شدت اختلافات درون حزب نیک به حدی رسید که چندی پیش گورسل شیمشک از اعضای موسس این جریان سیاسی، با انتشار نامه ای در شبکه های اجتماعی از مقام خود کناره گیری و از عضویت در حزب نیک استعفاء کرد.

وی دلایل مختلفی را در خصوص این جدایی مطرح کرد که حول محور انتقاد از تدابیر آکشنر بود و مدعی شد که استفاده از افراد بی تجربه در نقاط مختلف کشور به شکست انتخاباتی منجر شد.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، علی آیدین سرتیپ بازنشسته و عضو موسس حزب نیک و آیفر ییلماز مشاور ارشد آکشنر از مقام خود استعفاء کرده اند.

دامنه اختلافات درونی حزب تا جایی پیش رفت که جلسه این تشکیلات سیاسی در استان آفیون کاراحصار متشنج و به درگیری لفظی ـ فیزیکی میان اعضای ارشد آنها منجر و این شرایط باعث شد تا مرال آکشنر دو روز پیش با انتشار پیامی در توییتر استعفای خود را از رهبری این حزب اعلام کند.

وی بلافاصله طی مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد: بر اساس اختیاراتی که حزب نیک در اساسنامه خود برای بنده به عنوان رئیس حزب قائل شده، تصمیم به برگزاری کنگره فوق العاده حزب برای انتخاب رئیس جدید حزب می گیرم و در این کنگره، نامزد رهبری نخواهم بود.

شکست نامزد حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات ریاست جمهوری نیز زمینه بروز اختلاف در خصوص رهبری این تشکیلات سیاسی را فراهم کرد تا جایی که مواضع متضاد محرم اینجه و کمال قلیچدار اوغلو به عنوان 2 عضو ارشد حزب بر تنش ها افزود.

چندی پیش اینجه نامزد رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دیدار با قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق خواستار اعلام برگزاری کنگره فوق العاده و واگذاری رهبری این تشکیلات سیاسی به وی شده بود اما این پیشنهاد اینجه با واکنش تند و منفی قلیچداراوغلو مواجه شد.

این تقابل دو چهره ارشد حزب جمهوری خواه خلق زمینه آشکار شدن اختلافات درونی این تشکیلات سیاسی را فراهم کرد و آرام آرام مخالفت ها با رهبری قلیچدار اوغلو نمایان شد به طوری که شمار زیادی از اعضای استانی آنها از مقام خود استعفا کردند و بعضی نیز به ایراد اظهاراتی انتقادی پرداختند.

شکاف در حزب جمهوری خواه خلق به این جا ختم نشد و رسانه های ترکیه از استعفای علی عارف اوزی بک مشاور ارشد کمال قلیچدار اوغلو رهبر این تشکیلات سیاسی خبر دادند.

به نوشته این رسانه ها، مشاور ارشد قلیجدار اوغلو با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی از نحوه رهبری حزب به شدت انتقاد کرده و به نشانه اعتراض از مقام خود کناره گیری کرده است.

وی اضافه کرد: بنده باور دارم با اقدامات دموکراتیک درون حزبی می توان بار دیگر به عرصه قدرت بازگشت و یک کشور آزاد ساخت اما سیاست های رهبر کنونی حزب، بدون شک بسیاری از شهروندان را که به خانواده حزب جمهوری خواه خلق پیوسته اند، نا امید کرده است و به باور من، سیاستمداری که نتواند طرحی و پروژه ای برای حل معضلات و مسائل موجود ارائه دهد، اخلاق سیاسی مجاب می کند که کنار برود.

وی تاکید کرد: بحران عدم باور به پیروزی در حزب، نتیجه مدیریت قلیچدار اوغلو است که در انتخابات اخیر این تشکیلات سیاسی را منفعل کرد و من نیز به نشانه اعتراض، از عضویت در حزب جمهوری خواه خلق و مشاوری ارشد رهبر حزب استعفا می کنم.

اکرم کرم اوکتای، مشاور اقتصادی کمال قلیچدار اوغلو نیز چندی پیش استعفای خود را به نشانه اعتراض به رهبری حزب اعلام کرد.

روزنامه جمهوریت امروز در خبری اعلام کرد که محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که بعد از انتخابات 24 ژوئن 2018 برای تشکیل کنگره فوق العاده حزب جهت برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جدید حزب اقدام به جمع آوری امضا کرده بود، توانسته است 634 امضا برای تشکیل کنگره فوق العاده را جمع آوری کند.

یاشار توزون، نماینده حزب جمهوری خواه خلق در مجلس ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که مجموع امضاهای جمع آوری شده به حد نصاب لازم برای برگزاری کنگره فوق العاده رسیده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند در صورتی که محرم اینجه بتواند 634 امضا برای تشکیل کنگره را به دست آورد، به احتمال زیاد نیز خواهد توانست ریاست را از کمال قلیچدار اوغلو بگیرد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه چندی پیش (24 ژوئن 2018/ سوم تیرماه 1397) برگزار شد و رجب طیب اردوغان با کسب بیش از 52 درصد آراء توانست بر رقیب خود محرم اینجه پیروز شود.

اگر چه اینجه در این انتخابات نتوانست اکثریت آراء را کسب کند اما موفق به جلب نظر 31 درصد شرکت کنندگان در انتخابات شد که این میزان رای پنج تا هشت درصد بیشتر از آرای معمول حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات های پیشین بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۳۶۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان