//
کدخبر: ۹۹۳۹ //

از کم تحرکی وزارت صنعت گله‌مندیم/ کم شدن واردات مواد اولیه خبر از تعمیق رکود می‌دهد

کاوه با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیم گیری ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت آشفته و به هم ریخته است.

از کم تحرکی وزارت صنعت گله‌مندیم/ کم شدن واردات مواد اولیه خبر از تعمیق رکود می‌دهد

 امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: یکی از مسایلی که همواره در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است، طولانی بودن روند تصمیم گیری و کندی در اجرا است که این موضوع را به وضوح در کاهش تعرفه واردات ورق فولادی و عدم اجرای آن می توان دید.

وی افزود: سال گذشته تعرفه واردات ورق های فولادی از 4 درصد به 20 درصد رسید؛ استدلال وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که ورق سازان به حد مکفی ورق تولید می کنند به همین جهت لزومی برای واردات احساس نمی شود.

به گفته کاوه؛ در عین حال مقرر شد هر آن مقداری که مورد نیاز داخل است را فولاد مبارکه متعهد شده و تامین کتد اما در مقام عمل چنین اتفاقی رخ نداده و در مقابل برای واردات دیوار بلند تعرفه ای درست شد در نتیجه میزان واردات کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بالا بردن تعرفه واردات ورق های فولادی برای حمایت از مدیران فولاد مبارکه صورت گرفته و آنان را بر آن داشته تا مواد مورد نیاز صنایع فولاد داخلی را گران کنند. در این میان شنیده می شود که برخی می گویند کم شدن واردات نشانه خوبی است در حالی که کم شدن واردات مواد اولیه نشانه مثبتی نیست و خبر از تعمیق رکود می دهد چرا که هم تولید و هم صادرات ورق های فولادی کاهش داشته است.

کاوه با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تصمیم گیری ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت آشفته و به هم ریخته است و تصمیم وزیر و دستور مستقیم وی به معاونین و تاکید بر کاهش تعرفه واردات بیش از 3 ماه است که از این دفتر به آن دفتر در حال گردش است؛ در این راستا 2 ماه پیش نیزمعاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسانه ها اعلام کرد که تعرفه واردات ورق های فولادی به 10 درصد رسیده اما تا این لحظه به گمرک اعلام نشده است، که این مساله نشان دهنده کرختی و روی زمین ماندن دستور مستقیم وزیر است. از سوی دیگر این مشکل سبب شده تا فرصت ارزان شدن مواد اولیه از ما گرفته شود.

وی گفت: ما از کم تحرکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گله مند هستیم چرا که دستور شخص وزیر با سرعت و دقت اجرایی نمی شود؛ ما یک تشکل تخصصی با 50 سال سابقه هستیم و از مسوولین می خواهیم طبق ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که ملزم و مکلف هستند به نظرات تخصصی تشکل های تحت نظر اتاق توجه کنند به نظرات ما در خصوص این معضل ترتیب اثر بدهند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور در پاسخ به این سوال که چرا تولید کنندگان از بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز خود را از فولاد مبارکه تهیه نمی کنند؟ گفت: تولیدات فولاد مبارکه در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه نمی شود به همین جهت صادرات آن از شفافیت لازم برخوردار نیست و رقابت بر سر عرضه و تقاضا وجود ندارد؛ در همین راستا ما به مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می کنیم محصولات این کارخانه را در بورس کالا عرضه کنند این اقدام علاوه بر اینکه سبب شفافیت قیمت های صادراتی و دوری از شبهات می شود عاملی می شود که پایه قیمتی فروش داخلی هم سو با فروش خارجی شود.

کاوه تصریح کرد: ما شاهد هستیم با وجود نیاز داخل، ورق های فولادی تولید داخل صادر می شود که این اقدام مصرف کنندگان را مجبور به واردات همین ورق ها با قیمت های گران کرده است، در چنین شرایطی دلیلی برای صادرات ارزان قیمت وجود ندارد چرا که فضا برای مصرف به اندازه تولید داخل و با قیمت های مناسب وجود دارد.

وی در پایان گفت: زنجیره تامین مواد اولیه فولادی در کشور به هم ریخته است و به قول رییس انجمن فولاد استراتژی صنعتی و اقتصادی در فولاد حاکم نیست و به صورت جزیره های جدا از هم اقدامات ناهماهنگی صورت می گیرد که به صنایع مادر که تابع سیاستهای بخش خصوصی هستند و بدون توجه به نفت اداره می شود ضربه می زند چرا که به دلیل تحمیل هزینه های اضافی تولید داخل را با مشکل مواجه می کند. در این شرایط تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش تعرفه واردات ورق های فولادی باید به سرعت به اجرا در بیاید تا تولید کنندگان داخلی بیش از این متضرر نشوند.

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۹۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان