//
کدخبر: ۹۸۴ //
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت خبر داد

اعلام عمومی نخستین مناقصه نفتی ایران تا چهار هفته آینده

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت از پیش دستی ژاپنی ها در ارسال مطالعات آزادگان جنوبی به شرکت ملی نفت خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، حداکثر تا چهار هفته آینده برای مناقصه آزادگان جنوبی اعلام عمومی خواهد شد.

اعلام عمومی نخستین مناقصه نفتی ایران تا چهار هفته آینده

«غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جزیره کیش منبع گازی بزرگی است و در فلات قاره ایران نیز مخازن متعدد گاز و نفت داریم؛ به طوریکه برای دستیابی به این ذخایر در جزیره  های کیش، قشم و دیگر جزایر ایرانی خلیج فارس اکتشافاتی در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: کیش نقطه استراتژیکی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور است؛ در این جزیره، تسهیلات و امکانات مناسبی وجود دارد که در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز ایران در خلیج فارس، ظرفیت های بزرگ سرمایه گذاری نفتی و گازی را رقم زده است.

منوچهری در خصوص انتشار فهرست 29 شرکت دارای صلاحیت خارجی برای شرکت در مناقصه های بین المللی نفتی ایران گفت: این فهرست از بخش مربوطه در شرکت نفت تازه به بخش توسعه ای تحویل شده و در واقع مربوط به لیست شرکت های صاحب صلاحیت است.

وی ادامه داد: ما پس از دریافت این فهرست، اکنون در حال آماده سازی اسناد مناقصه برای پروژه های مختلف هستیم که پس از اعلام آمادگی این شرکت ها، بر اساس علاقه و قابلیت ها از این شرکت ها برای حضور در مناقصه ها دعوت می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه "در یک مناقصه نفتی لزوماً تمامی این 29 شرکت خارجی حضور نخواهند داشت"، گفت: حضور هر شرکت در هر مناقصه بین المللی نفتی و گازی ایران، باید بر اساس سنجش توانمندی های آن شرکت در اجرای آن پروژه خاص باشد؛ به عبارتی صلاحیت شرکت ها برای حضور در یک مناقصه نیز دوباره مورد سنجش و داوری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طرح توسعه آزادگان جنوبی، نخستین مناقصه بین المللی نفتی ایران خواهد بود که خوشبختانه اسنادش تقریبا نهایی شده و به زودی این مناقصه برگزار می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، حداکثر تا چهار هفته آینده برای مناقصه آزادگان جنوبی اعلام عمومی خواهد شد.

منوچهری در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش تعداد شرکت های واجد صلاحیت داخلی در بخش اکتشاف و تولید، گفت: اگرچه ارزیابی ها ادامه دارد، اما تعداد این شرکت ها نمی تواند خیلی زیاد باشد، در هیچ جای دنیا تعداد شرکت های اکتشاف و تولید نامحدود نیست.

وی درباره حضور شرکت اینپکس ژاپن در توسعه میدان آزادگان جنوبی، اذعان داشت: ما با ایمپکس ژاپن روی چند میدان از جمله میدان آزادگان MOU داریم؛ آنها نتایج مطالعات شان را در مرحله اول به ما ارائه کرده اند و در سه هفته آینده مرحله دوم مطالعاتشان را که در واقع از دید کار MOU مرحله نهایی است به ما ارائه می کنند؛ این شرکت از شرکت کنندگان صاحب صلاحیت در مناقصات آتی خواهند بود.

وی افزود: برای آزادگان ما تا به حال با حدود پنج شرکت بین المللی MOU امضا کرده ایم ولی این که حالا چند گروه به صورت کنسرسیوم در مناقصه خواهند آمد باید ببینیم که این ها چگونه با همدیگر مشترک می شوند.

منوچهری تصریح کرد: پیش بینی می کنیم که شرکت های چینی با اروپایی ها شریک شوند و باید یک شریک ایرانی داشته باشند؛ این اتفاقی است که باید منتظر باشیم که ببینیم چند گروه خواهند آمد.

این مقام مسئول در خصوص لغو قرارداد شرکت های چینی در آزادگان شمالی و یادآوران، گفت: به هر حال آن ها هم آمادگی دارند که در مناقصات آتی ما شرکت کنند و ما به آزادگان فعلا در یک اسکوپ کلی نگاه می کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص میزان تولید کنونی نفت ایران اظهار داشت: ما در حال حاضر حدود 3.9 تا 4 میلیون بشکه تولید داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان