//
کدخبر: ۹۲۸۲ //

۲۰درصد بلیت قطارهای نوروزی به فروش رفت/ بلیت مشهد موجود است

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با اشاره به اینکه فعلاً استقبال مردم از پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی در حد ۲۰ درصد ظرفیت ناوگان موجود است،گفت: در مسیرهای پرترددی مثل تهران-مشهد و بالعکس به غیر از ۳ روز، در همه روزهای نوروز ظرفیت خالی داریم.

 20درصد بلیت قطارهای نوروزی به فروش رفت/ بلیت مشهد موجود است

علی کاظمی‌منش امروز در نشست خبری پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی قطار و توسعه ناوگان، اظهارداشت: امسال برای ایام نوروز یک میلیون و 615 هزار صندلی ظرفیت ایجاد شد که تاکنون فقط 300 هزار صندلی به فروش رفته است.

وی ادامه داد: امسال 50 درصد بلیت‌ها از طریق اینترنت و 50 درصد از طریق آژانس‌ها و حضوری به فروش می‌رسد و هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

کاظمی منش با اشاره به استقبال محدود مسافران از حمل و نقل ریلی برای ایام نوروز اظهارداشت: از 300 هزار بلیتی که برای نوروز به فروش رفته است در واقع 20 درصد ظرفیت ایجادی است که در واقع 35 درصد به صورت اینترنتی و 65 درصد به صورت حضوری به فروش رفته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر در مسیر پر تقاضای تهران-مشهد فقط برای مسیرهای رفت و آن هم روزهای 27، 28 و 29 اسفند ظرفیت تکمیل شده است و برای روزهای 25 و 26 اسفندماه و کل ایام نوروز در مسیر رفت و برگشت ظرفیت وجود دارد.

کاظمی‌منش گفت: تاکنون فقط در 4 مسیر مشهد-تبریز، مسیر بندرعباس-مشهد، مسیر بندرعباس-اصفهان و مسیر مشهد-اصفهان ظرفیت‌ها در مسیر رفت برای ایام نوروز تکمیل شده است.

وی ادامه داد: پس از مسیر تهران-مشهد که پرتقاضاترین مسیر در ایام نوروز است، مسیر تهران-بندرعباس نیز پرتقاضا است که برای نوروز پیش‌رو بلیت‌های این مسیر از تاریخ 25 اسفند تا 7 فروردین فقط در مسیر رفت تکمیل شده است و از تاریخ 8 تا 13 موجودی بلیت در مسیر رفت و برگشت داریم.

کاظمی اظهارداشت: عواملی نظیر استقبال از حمل و نقل شخصی موجب کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی شده است البته تمایل مردم به خرید بلیت قطار در سال‌های اخیر متفاوت شده و مردم اغلب در زمان‌های نزدیک به زمان سفر نسبت به تهیه بلیت قطار اقدام می‌کنند.

وی تأثیر وقوع سانحه قطار سمنان-مشهد و تبریز-مشهد را در کاهش استقبال مردم از حمل و نقل ریلی را بی‌اثر دانست و گفت: دقیقاً پس از سانحه ریلی اخیر در ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) ظرفیت‌ قطارهای ما در مسیر مشهد تکمیل بود و این نشان از استقبال مردم از سیستم ریلی دارد.

کاظمی‌منش ادامه داد: ضروری است که مردم حتماً برنامه‌ریزی سفر داشته باشند تا نسبت به تهیه ناوگان با مشکل مواجه نشوند.

وی به مقایسه تقاضای مسافران برای استفاده از واگن‌ها اشاره کرد و گفت: در گذشته مسافران بیشتر متمایل به استفاده از واگن‌های 6 تخته بودند اما امروز تقاضا برای واگن‌های 4 تخته بیشتر است.

وی اظهارداشت: در نوروز امسال به دلیل افزایش شرکت‌های ریلی، شرکت‌ها تلاش کردند در بازار رقابتی با افزایش خدمات و عدم افزایش نرخ‌ها مسافران بیشتری جذب کنند به همین دلیل نرخ‌های بلیت قطار در نوروز 96 نسبت به نوروز 95 تغییری نکرده است.

کاظمی همچنین به خروج واگن‌های فرسوده از ناوگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای دی‌ماه امسال واگن‌های با عمر بالای 45 سال از ناوگان خارج شدند بنابراین نتوانستیم برای نوروز 96 قطار فوق‌العاده در نظر بگیریم اما تلاش کردیم حرکت قطارهای موجود را چرخشی کنیم یعنی از 2 رام قطار 3 سرویس دریافت کنیم و حتی در ساعات 10 و 11 صبح هم قطارهای 4 و 6 تخته داشته باشیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن گفت: در نوروز امسال روزانه 204 رام قطار و در کل ایام نوروز 4 هزار و 300 رام قطار مسافری سیر می‌کند.

وی به تفاوت‌های خدمات مسافری ریلی در نوروز 96 نسبت به نوروز 95 اشاره کرد و گفت: در نوروز 95 قطار بین‌المللی نداشتیم اما امسال قطار نخجوان-مشهد راه‌اندازی شد ضمن آنکه قطار گردشگری اندیمشک-تنگ‌پنج هم به صورت برنامه‌ای راه‌اندازی شده است.

کاظمی‌منش گفت: در سال جاری 20 وب‌سرویس به کانال‌های رسمی فروش اینترنتی بلیت قطار اضافه کردیم.

وی همچنین سرعت قطارها در مسیر تهران-مشهد را 140 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: قطارهای ترنسد تیز با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت سیر می‌کنند.

وی بیان کرد: زمان رسیدن برای مسافران مهم تر است که در مسیر تهران-مشهد از 11 ساعت به 9.5 ساعت تغییر یافته است.

وی همچنین از زیباسازی ایستگاه‌ها و راه‌اندازی چندین نمازخانه و سکوی جدید برای ایام نوروز خبرداد و گفت: احتمالاً چندین دستگاه واگن مسافری برای ایام نوروز وارد ناوگان خواهد شد و به ظرفیت فعلی افزوده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان