//
کدخبر: ۸۳۹ //

کاهش بهای جهانی نفت در پی فروش ذخایر نفتی ایران

تحلیلگران اقتصادی معتقدند عرضه ذخایر نفتی ایران به بازارهای جهانی موجب کاهش بهای آن شده است.

افزایش صادرات نفتی ایران و استمرار حفاری‌های جدید در آمریکا موجب شد بهای جهانی طلای سیاه بار دیگر کاهش یابد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه نفت ذخیره شده ایران بر روی تانکرها به بازار، تلاش دیگر اعضای سازمان اوپک را برای کاهش تولیدات نفتی خنثی کرده است و مانع از آن شد تا تغییری در مازاد تولیدات نفتی بوجود آید.

بر همین اساس، بهای نفت برنت با 13 سنت کاهش به 56 دلار و 97 سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با 20 سنت کاهش، 53 دلار و 79 سنت قیمت‌گذاری شد.

 در پی اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، این کشور بیش از 13 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در تانکرهای شناور بر سطح دریا را به مشتریان خارجی فروخت. ایران در 3 ماه گذشته، تقریبا نیمی از نفتی را که بر روی دریا ذخیره و تعداد زیادی از نفتکش‌های این کشور را مشغول کرده بود به فروش رسانده است.

بر اساس آمارهای موسسه تامسون رویترز، مقدار نفتی که ایران بر روی دریا ذخیره کرده از 29.6 میلیون بشکه در ابتدای ماه اکتبر اکنون به 16.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. قبل از این کاهش قابل توجه، حجم نفت ذخیره شده ایران در سال 2016 تغییر چندانی را نشان نمی‌داد و در ابتدای این سال 29.7 میلیون بشکه بود.

منابع رصدکننده رفت و آمد نفتکش‌ها اعلام کردند در حال حاضر نفت فروش نرفته ایران بین 12 تا 14 نفتکش از مجموع حدود 60 نفتکش ناوگان دریایی این کشور را اشغال کرده است.

نفت فروخته شده ایران در ماه‌های اخیر به مشتریان آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی و کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه ارسال شده است. مشخص نیست کدام شرکت‌ها این محموله‌ها را خریداری کرده‌اند.

از سوی دیگر، شرکت‌های نفتی در آمریکا نیز برای دهمین هفته متوالی به حفاری چاه‌های جدید نفتی ادامه دادند. بهای نفت به سطحی رسیده است که پروژه‌های حفاری برای اغلب شرکت‌های آمریکایی مقرون به صرفه است و به همین دلیل در 8 ماه گذشته همواره حفاری در آمریکا وجود داشته است.

کارشناسان گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند (ANZ bank)  اعلام کردند: انتظار نمی‌رود تا زمانیکه بازار از مهار تولیدات نفتی اطمینان حاصل کند تغییر چشمگیری در بهای طلای سیاه مشاهده شود.

با اضافه شدن 4 حلقه چاه نفتی جدید، تعداد چاه‌های نفتی آمریکا به 529 حلقه رسید که بالاترین تعداد از دسامبر 2015 به حساب می‌آید. در نتیجه افزایش حفاری‌های آمریکا، تولیدات نفتی این کشور 4 درصد افزایش یافته و به روزانه 8.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

 

منبع: شریان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان