//
کدخبر: ۶۱۳ //

ایستادگی ایران در برابر طمع ترکمن ها

صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به ایران در حالی متوقف شد که جمعه هفته گذشته مسئولان شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان یک تفاهم نامه همکاری به منظور ادامه صادرات گاز بین دو کشور امضا کرده بودند.

ایستادگی ایران در برابر طمع ترکمن ها

شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در اقدامی تامل برانگیز از پیش از ظهر یکشنبه ۱۲ دی ماه ۹۵ صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرده است.

صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به ایران در حالی متوقف شد که جمعه هفته گذشته مسئولان شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان یک تفاهم نامه همکاری به منظور ادامه تبادل و صادرات گاز بین دو کشور امضا کرده بودند.

عمده گاز وارداتی از ترکمنستان بین سه استان گیلان، گلستان و مازندران تقسیم می شده، در این گزارش به بررسی وضعیت گاز رسانی به این مناطق پس از اتفاقات اخیر می پردازیم.

گلستان/تدابیر ویژه برای مقابله با قطعی گاز از دور اول قطعی گاز پیش بینی شده بود

جمال لیوانی مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در خصوص فعالیت های انجام شده در راستای تأمین پایدار گاز ورودی به استان اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت وظیفه تامین گاز ۵۰۰ هزار مشترک خانگی را دارا است که از مدت ها قبل و پس از قطعی گاز سال ۸۶ تدابیر ویژه ای اتخاذ در دستور کار خود قرار داد تا گاز ورودی به این استان همواره پایدار و بدون هیچگونه وابستگی به کشورهای تامین شود.

وی افزود: مشترکان این شرکت را ۴۸۰ هزار واحد خانگی و حدود 30 هزار واحد صنعتی تشکیل می دهند، اما طراحی زیرساخت‌ها به نحوی بوده که که در زمستان در روند فعالیت هرکدام از این بخش های خللی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: باهماهنگی های انجام شده بین شرکت گاز استان وشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، سوخت جایگزین نیز ذخیره سازی شده است.

مازندران/همت بلند مردم برای مقابله با طمع ترکمن ها

محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران یا اشاره به تعداد بالای مشترکان این استان، گفت: در حال حاضر وظیفه تامین گاز یک میلیون و 250 هزار متر مکعب مشترک بر عهده این شرکت قراردارد.

وی تصریح کرد: گاز وارداتی از ترکمنستان حدود پنج میلیون مترکعب بوده که حدود 25 درصد از نیاز گازی هر استان را شامل می شود و بطورکلی سهم ناچیزی از مصرف داخلی را عهده دار بوده است.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده در راستای تامین پایدار شبکه گاز استان، اظهار داشت: از حوالی ساعت 10 صبح روز یک شنبه که کشور ترکمنستان جریان گاز صادراتی به این کشور را متوقف کرده تاکنون شاهد تعامل و همکاری  مردم، نیروگاه های تولیدی و صنایع بوده ایم.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران یاد آور شد: علاوه بر موارد فوق پس از قطعی گسترده گاز در سال 86 تمهیداتی اتخاذ شده تا مشکلاتی از نظر تامین پایدار سوخت مشترکین بوجود نیاید و فشار گار دچار افت نباشد؛ همچنین با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، سوخت هایی نظیر نفت کوره ، نفت سفید نفت گاز و بنزین به عنوان سوخت دوم ذخیره سازی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت های انجام شده طی سال های اخیر افزایش حجم گاز وارد شده به این استان از 12 به 16 میلیون مترمکعب از خطوط استان خراسان شمالی بوده ضمن اینکه خط انتقال رشت سنگر نیز از 30 اینچ به 40 اینچ بهبود یافته است تا جریان گاز ورودی به استان پایدار باشد.

ابراهیم زاده با اشاره به برودت هوا طی شبهای گذشته، گفت: دمای هوای استان طی روزهای گذشته به کمتر از 4 درجه سانتی گراد رسیده است اما به همت مردم، هیچگونه خللی در فرآیند گاز رسانی بوجود نیامده است؛ البته این شرکت برای آمادگی هرچه بیشتر مانوری را در آبان ماه سال جاری اجرا کرده بود که کمک شایانی به مدیریت هرگونه بحران احتمالی کرده است.

گیلان/پروژه خط انقال گاز دامغان نیاسر در دوره قبل به درستی طراحی نشده است

جمشید ظهیری مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در خصوص میزان اثر گذاری واردات یا قطع واردات گاز ترکمنستان اظهار داشت: بطورکلی سه استان شمالی کشور مصرفی معادل 50 میلیون متر مکعب داشته اند که سهم گاز ترکمنستان در حدود 5 درصد از این میزان بوده است.

وی تصریح کرد: عمده مصرف کنندگان این گاز دو استان مازندران و گلستان بوده اند چراکه استان گیلان به عنوان گازرسان معین استان مازندران در آماده باش قرار داشته تا اگر در تأمین گاز این استان خللی وارد شود، با افزایش حجم انتقال گاز، پایداری تامین سوخت نیز تضمین شود.

این مقام مسئول در خصوص تعداد مشترکین گاز این استان اظهار داشت: در حال حاضر ۹۴۵ هزار مصرف کننده گاز وجود دارد که بدون احتساب سوخت نیروگاه ها 18 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند؛ همچنین طبق مذاکرات انجام شده مقرر شد تا صنایع همکاری بیشتری با این شرکت داشته باشند و سوخت را بهینه تر مصرف کنند.

ظهیری یادآور شد: اگر پروژه خط انتقال گاز دامغان نیاسر بطور کامل تکمیل شود مشکلی از حیث تامین پایدار گاز وجود ندارد اما به سبب مشکلات مدیریتی و نظارتی دولت قبل، اجرای این پروژه و افتتاح آن زمان بیشتری را می طلبد.

بر اساس این گزارش  شرکت ملی گاز ایران فرایند ارجاع اختلافات با شرکت ترکمن گاز به داوری بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به اطلاعیه صادره مورخ ۳ ژانویه ۲۰۱۷ وزارت خارجه ترکمنستان در خصوص قطع صادرات گاز به ایران اطلاعیه ای منتشر کرده است که در شش بند مواضع جمهوری اسلامی را بیان می کند.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان