//
کدخبر: ۵۶۳۳۵ //

روند سینوسی قیمت مرغ و ضرری که عاید مردم و تولیدکنندگان می‌شود

قیمت مرغ در ماه‌های اخیر روند متغیری را طی کرده به نوعی که در تابستان تا حدود 9 هزار تومان نیز رسید و اکنون که در فصل پاییز قرار داریم با کاهش به قیمت 6 هزار و 300 تومان رسیده است.

روند سینوسی قیمت مرغ و ضرری که عاید مردم و تولیدکنندگان می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

مرغ از دیرباز در سبد خانوارهای ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، مصرف آن بیشتر نیز شده است.

 

اما این ماده پروتئینی محبوب ایرانی‌ها هرازگاهی با فراز و فرودهایی در قیمت روبه‌رو می‌شود که مصرف‌کنندگان را به دردسر می‌اندازد و هم صدای تولیدکنندگان را در می‌آورد.

 

بررسی روند قیمتی مرغ به خوبی نشان می‌دهد که بازار مرغ به چه تلاطم قیمتی دچار است به این ترتیب که پس یک دوره رکود قیمت‌ها اوج می‌گیرد پس مدتی افت می‌کند و سپس تا مدتی ثابت می‌ماند.

 

این روند را می‌توان در بازه زمانی زمانی اواخر مردادماه تا مهرماه مشاهده کرد، در مردادماه قیمت آن به اوج رسید و تا حدود 9 هزار تومان رشد کرد و در شهریورماه روند کاهشی خود را آغاز کرد و به مدار 7500 تومان رسید و اکنون در مهرماه با رقم 6300 تومان به فروش می‌رسد.

 

این روند سینوسی در قیمت مرغ موجب شده تا هر دو طیف مصرف‌کننده و تولیدکننده در این میان متضرر شوند.

 

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره کاهش قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: با آغاز مهرماه، تقاضا کاهش یافته اما، عرضه بالا است که موجب کاهش قیمت شده است.

 

وی با اشاره به کاهش قیمت جوجه‌های یک‌روزه، تصریح کرد: مرغ‌هایی که در حال حاضر وارد بازار می‌شوند با قیمت قبلی جوجه، یعنی 2 هزار و 500 تومانی هستند و با توجه به کاهش قیمت مرغ، تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

 

همچنین محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی پیشتر گفت: با روند موجود، صنعت مرغداری به سرعت به سوی ورشکستگی پیش می‌رود.

 

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که این روند تا آذر ماه در بازار ادامه یابد و تنها خرید روزانه یک‌هزار و 500 تن مرغ مازاد مرغداران از سوی شرکت پشتیبانی می‌تواند از ورشکستگی مرغداران جلوگیری کند.

 

روند قیمتی مرغ نشان می‌دهد این بازار به تدبیری ویژه از سوی مسئولان تنظیم بازار نیاز دارد تا نوسانات قیمتی آن به حداقل ممکن کاهش یابد تا هم تولیدکنندگان از این منظر دچار ضرر و زیان نشوند و هم قدرت مصرف‌کنندگان تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۶۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان