//
کدخبر: ۵۵۸۲ //

کمیسیون عمران مانع یا سرعت‌گیر استیضاح آقای وزیر؟

در حالی قرار است امروز وزیر راه برای بررسی طرح استیضاحش به کمیسیون عمران مجلس برود که اکثر اعضای این کمیسیون طی دوماه اخیر بارها از آخوندی حمایت کرده‌اند،اما نمایندگان استیضاح کننده همچنان بر موضع خود پافشاری می کنند.

کمیسیون عمران مانع یا سرعت‌گیر استیضاح آقای وزیر؟

به گزارش فرتاک نیوز،ساعت 14 تا 16 امروز مطابق آنچه سایت مجلس اعلام کرده قرار است وزیر راه و شهرسازی مهمان کمیسیون عمران مجلس باشد تا تقاضای استیضاح واصله عباس آخوندی مورد بررسی قرار گیرد.

استیضاحی که بلافاصله پس از فاجعه مرگبار برخورد قطارهای مسافری در ایستگاه هفت خوان سمنان در دستور کار تعدادی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. در واقع اظهارنظر آخوندی در خصوص بیمه مسافران این قطارها بود که واکنش شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت تا جاییکه آنها اقدام به جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر راه کردند.

گرچه چند روز بعد وزیر راه بابت این اظهارات عذرخواهی کرد و بعدها نیز به دلیل پخش ناقص سخنانش گلایه کرد، اما این کار وزیر باعث نشد تا استیضاح‌کنندگان از موضع خود کوتاه بیایند، اصرار آنها به گونه ادامه یافت که تعداد امضاکنندگان طرح استیضاح از عدد 100 نفر عبور کرد.

برای دومین بار در دولت تدبیر و امید است که طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی توسط نمایندگان مجلس به جریان می افتد. نیمه‌های مهرماه سال گذشته نمایندگان مجلس نهم با محوریت مسکن مهر و بی توجهی به این طرح، طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را به جریان انداختند. 14 مهرماه اما اتفاق غیرمنتظره‌ای روی داد و آن رای اعتماد دوباره به آخوندی آنهم با 175 رای مخالف (با استیضاح) بود. در آن روزها لابی قدرتمند توانست شرایطی را به وجود آورد تا وزیر راه و شهرسازی 16 رای بیشتر نسبت به تابستان 92 از نمایندگان را کسب کند. مرداد 3 سال پیش 159 نماینده با وزارت آخوندی موافقت کرده بودند.

از همان روزهای اول فاجعه برخورد قطارهای مسافری و آتش سوزی آنها، تلاش برای استیضاح دوباره وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. اوایل آذرماه امسال تا امروز تعدادی از نمایندگان مجلس در مقابل نمایندگان حامی استیضاح، حمایت‌های در خور توجهی را از وزیر راه داشته‌اند. در این حمایت‌ها نیز از واژه‌های کمتر شنیده شده‌ای استفاده شده که شاید "ابر مدیر" یکی از شاخص ترین آنها باشد.

بیان این واژه پُرطمطراق آنهم توسط نماینده‌ای که همواره دیدگاه انتقادی نسبت به وزارت راه داشته تا حدود زیادی عجیب است. به هر حال همانطور که اشاره شد در ماه‌های آذر، دی و روزهای سپری شده از بهمن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی را به باد انتقاد گرفته‌اند و این کار را به صلاح وزارت راه و شهرسازی نمی دانند.

با این تفاسیر دور از انتظار نخواهد بود که جلسه امروز وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس پایان دلپذیری برای استیضاح شونده داشته باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که پافشاری نمایندگان منتقد عملکرد وزارت راه و شهرسازی، طرح استیضاح را به صحن علنی مجلس ببرند.

در این صورت وزیر دیگر آن پشتوانه قوی لابی مجلس نهم را در اختیار ندارد، چراکه تقریبا نمایندگان مجلس دهم در مقایسه با مجلس قبلی 70 درصد دچار تغییر و تحول شده و و باید منتظر ماند و رای های مجلس دهم را دید.

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دنبال آن دولت علاوه بر اعلام سه روز عزای عمومی، یک روز (سه شنبه 21 بهمن‌ماه) را تعطیل اعلام کرد باعث شد تا رسیدگی به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی که قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس وعده آنرا داده بود به تعویق بیفتد. امروز شاید اعضای کمیسیون عمران به عنوان یک سرعت گیر در مسیر طرح استیضاح عمل کنند، شاید هم بتوانند مانع از ادامه روند استیضاح وزیر راه و شهرسازی شوند. تا ساعاتی دیگر مشخص می شود آیا وزیر راه و شهرسازی مانند 14 مهرماه در جلسه استیضاح 12 محوری جدید حضور می یابد یا خیر.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان