//
کدخبر: ۵۴۶۵ //

خوشحالی اوپکی‌ها از افزایش قیمت نفت کوتاه مدت خواهد بود

آخر هفته گذشته وزرای نفت کشورهای عضو اوپک و متحدان غیر اوپکی شان در وین بابت میزان بالای تبعیت از توافق کاهش تولید و افزایش قیمت نفت به یکدیگر تبریک گفتند. اما افزایش تولید نفت شیل امریکا موجب می شود این خوشحالی چندان تداوم نداشته باشد.

 خوشحالی اوپکی‌ها از افزایش قیمت نفت کوتاه مدت خواهد بود

به گزارش فرتاک نیوز به نقل از رویترز، این تبریک گفتن و جشن گرفتن زیر سایه سنگین یک واقعیت آزار دهنده صورت می گیرد: تولید نفت شیل آمریکا اکنون به همان رقمی رسیده که دو سال قبل بود و موجب شد که وزیر نفت وقت عربستان سیاست نفتی «جنگ با شیلی ها» را کلید بزند.

ظاهرا تلاش های اوپک برای برقراری توازن در بازارها تاثیر معکوس داشته و آنها در نهایت به این واقعیت پی خواهند برد که این شطرنج دیگر ارزش بازی کردن را ندارد.

اوپک و 11 کشور دیگر تولید کننده اواخر سال گذشته تصمیم گرفتند که تولید روزانه خود را در نیمه نخست سال 2017 به میزان حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.

با توجه به میزان تبعیت 80 درصدی از توافق و پیام خوبی که از سوی تولید کنندگان ارسال شده، قیمت نفت تا ماه ژانویه 20 درصد افزایش داشته است. اما در دراز مدت، اوپک برای حفظ قیمت ها در ارقام بالا با مشکل مواجه خواهد بود.

علی النعیمی، وزیر نفت سابق عربستان در سال های 14-2013 به این نتیجه رسید که عربستان نمی تواند بدون از دست دادن سهم خود از بازار به نفع رقبای داخل اوپک و به ویژه ایران تولیدش را کاهش دهد. این نشان دهنده کاهش اشتهای عربستان برای ایفای یک نقش توازن بخش در بازار است.

النعیمی به این نتیجه رسیده بود که اگر اوپک اجازه دهد باز خود به توازن برسد و قیمت ها آنقدر کاهش یابد که تولید کنندگان نفت شیل خودبه خود از بازار حذف شوند، برای اوپک بهتر خواهد بود.

این یک بازی انتظار کشیدن بود که نعیمی فکر می کرد برای آن وقت دارد و به موقع قیمت های پایین تولید کنندگان پر هزینه نفت شیل و نفت غیرمتعارف را از بازار حذفخ واهد کرد.

اما او زمان کافی برای انجام این بازی نداشت و کاهش شدید قیمت ها فشار بر تولید کنندگان اوپک را بیشتر و بیشتر کرد.

بهار سال گذشته او یک کاهش تولید هماهنگ شده را که شامل روسیه، قطر و ونزوئلا نیز می شد سازماندهی کرد، اما ناتوانی وی در کشاندن ایران به این بازی موجب شد تا او در ماه می سمتش را از دست بدهد.

در پاییز 2016، خالد الفالح، وزیر انرژی جدید عربستان با درس گرفتن از اشتباهات وزیر نفت سابق، ائتلاف جدیدی بین اوپک و غیراوپکی ها برای کاهش تولید ایجاد کرد.

بار دیگر ایران از این توافق معاف شد، اما ائتلاف گستره بیشتری داشت و این موجب به حداقل رسیدن زیان عربستان از معافیت کشورهایی مثل ایران از توافق کاهش تولید می شود.

نتیجه نشست ماه دسامبر اوپک و غیراوپکی خا از نقطه نظر افزایش قیمت نفت یک موفقیت بود، اما این موفقیت کوتاه مدت خواهد بود و محدودیت های قدرت اوپک در بازار را پنهان می کند.

این توافق عوامل بنیادین بازار نفت را تغییر نمی دهد زیرا تولید نفت شیل آمریکا همچنان در بازار حضور دارد.

انتهای پیام//

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان