//
کدخبر: ۵۱۲۶۸ //

وزیر راه و شهرسازی: یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکن به سر می‌برند

وزیر راه و شهرسازی گفت: یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بدمسکن به سر می‌برند که باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی: یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکن به سر می‌برند
به گزارش فرتاک نیوز،

عباس آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در اردبیل اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم در کشور مشکل مسکن را برطرف کنیم باید صورت مساله را به صورت واقعی ببینیم و در این زمینه به یک اجماع نظر شایسته برسیم.

 

وی پرهیز از طرح مسایل انحرافی را در حوزه مسکن ضروری اعلام کرد و بیان داشت: ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده و ناکارآمد یا حاشیه‌ها سکونت دارند که سر و سامان دادن به این اوضاع مساله واقعی در حوزه مسکن است.

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: به جای ساخت و سازهای جدید و انبوه همچون مسکن مهر که تبعات آن غیرقابل چشم پوشی است باید کیفیت زندگی را در بین شهروندان ارتقا دهیم به طوری که در برخی از استان‌ها تا ۴۰ درصد جمعیت در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

 

آخوندی به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اردبیل اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد جمعیت این استان در بافت فرسوده و حاشیه‌ها زندگی می‌کنند به طوری که در کشور نیز یک سوم جمعیت شهری معادل ۱۹ میلیون نفر در این مناطق سکنی گزیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه تولید انبوه مسکن به مانند دهه ۶۰ و ۷۰ جزو سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما با یک نرخ رشد ثابت یا حتی منفی جمعیت شهری روبرو هستیم به طوری که در همین شهر اردبیل با یک رشد سالانه ۷ هزار نفر جمعیت به عنوان مهاجرپذیرترین شهر این استان روبرو هستیم در حالی که در ۹ شهر دیگر این استان رشد جمعیت شهری منفی است.

 

عضو کابینه دوازدهم از کند شدن رشد جمعیت در بسیاری از شهرها حتی در پایتخت خبر داد و افزود: جمعیت تهران در ۵ سال گذشته از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آخرین سرشماری به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده که یک رشد سالانه ۸۰ هزار نفری را نشان می‌دهد.

 

آخوندی با بیان اینکه در برخی از شهرها نظیر البرز با یک رشد جهشی جمعیت شهری روبرو هستیم بیان کرد: روند افزایش جمعیت شهری در سایر مناطق کشور کاهنده است.

 

وی مساله اصلی را در قالب برگزاری جلسات مرتب ستاد بازآفرینی شهری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواند و گفت: باید هر ماه در هر شهرستان جلسات ستاد بازآفرینی برگزار شده و همه ۲۱ دستگاه عضو این ستاد مکلف به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشند.

 

وزیر راه و شهرسازی سیاست اعمال شده را در این حوزه جلو بردن کار به روش محله به محله توصیف کرد و اظهار داشت: البته هر محله مشکل و مساله خاص خود را دارد و سیاست ما این است تا در روش محله به محله برپایه علقه ها و احساس تعلق شهروندان حرکت کنیم.

 

آخوندی از محله به عنوان کوچکترین سازمان شهری یاد کرد و گفت: ایرادی که ما به مسکن مهر وارد می‌کنیم این است که در مسکن مهر کالبدمحوری جایگزین شهروندمحوری شده بود.

 

وی ادامه داد: بهتر است به دنبال راهکاری اساسی برای حل سکونتگاه ایمن ۳۰ درصد جمعیت ایران باشیم که در شرایط بدمسکنی به سر می‌برند در حالی که ارتقای زندگی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۲۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان