//
کدخبر: ۴۸۲۳ //

اختلاف معنادار آمار دو نهاد مرجع از رشد بخش غیرنفتی اقتصاد

اعلام نرخ رشد اقتصادی شش ماهه ۰.۹ بدون نفت توسط بانک مرکزی و اختلاف معنا دار این عدد با رقم ۴.۵ درصدی گزارش مرکز آمار باعث تعجب کارشناسان شده است.

اختلاف معنادار آمار دو نهاد مرجع از رشد بخش غیرنفتی اقتصاد

به گزارش فرتاک نیوز؛ بانک مرکزی  که امار مربوط به رشد اقتصادی سال 94 را منتشر نکرده است، هنوز به طور رسمی گزارش مربوط به جزئیات رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال را در سایت این بانک  منتشر نموده است.  در این بین روز گذشته جزئیاتی از این آمارها در همایش سیاستهای پولی و چالشهای بانکداری و تولید ارائه شد.

جزئیات گزارش رشد اقتصادی در نیمه اول امسال نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی برپایه نفت در فصل اول حدود 5.4 درصد بوده که در فصل دوم به 9.2 درصد افزایش یافته و در مجموع رشد 7.4 درصدی را برای شش ماهه ابتدایی امسال رقم زده است. از سوی دیگر با خارج کردن سهم نفت از رشد اقتصادی رقم خورده در سال 1395 مشخص می‌شود که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت برای بهار حدود منفی 0.9 درصد بوده است.

شائبه سیاسی کاری در کتمان آمار بانک مرکزی

نکته قابل توجه اینکه، در مورد رشد اقتصادی ابتدا گزارش بانک مرکزی بدون اشاره به جزئیات با وعده انتشار در آینده منتشر شد. پس از آن گزارش مرکز آمار ایران به همراه جزئیات مربوط به رشد بخشهای مختلف از قبیل صنعتف کشاورزی و خدمات منتشر شد. به نظر می‌رسد از آنجا که در گزارش مرکز آمار ایران رشد بدون نفت عدد 4.5 درصد بوده است، دولت ترجیح داده عدد پایین مربوط به رشد اقتصادی بدون نفت از سوی بانک مرکزی فعلا منتشر نشود. همانطور که اشاره شد گزارش جزئیات رشد اقتصادی هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و این اطلاعات در یک همایشِ مربوط به بانکداری ارائه شده است.

از سوی دیگر مرکز آمار ایران در گزارش خود از وضعیت شش ماهه نخست سال جاری، اعداد 6.5 درصد را به عنوان رشد به همراه نفت و 4.5 درصد بدون نفت را  به عنوان گزارش رشد اقتصادی ارائه کرده است.

اختلاف فاحش در آمار دو مرجع

دو روز قبل اسحاق جهانگیری در همایشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفته بود، منتقدان می توانند عملکرد دولت را نقد کنند اما نمی‌توانند آمارهای دولت را زیر سوال ببرند. این درحالی است که  امروز آمارهای اعلامی از دو دستگاه منتسب به دولت در حوزه رشد اقتصادی اختلاف معنی دار پیدا کرده اند و به نظر می رسد خود دولت آمارهایش را زیر سوال می‌برد. در همین زمینه نرخ رشد اقتصادی 6.5 درصدی اعلامی مرکز آمار ایران و همچنین عدد 7.4 درصدی بانک مرکزی اختلاف فاحشی با یکدیگر ندارند و در زمان اعلام این دو عدد نیز واکنشی از سوی کارشناسان در مورد آنها صورت نگرفت. اما امروز مشخص شده است نرخ رشد اقتصادی بدون نفت اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز  آمار ایران اختلاف  فاحش 3.6درصدی دارند. به همین جهت اولین موضوعی که مدیران ارشد اقتصادی این دو دستگاه بایستی به ان پاسخ دهند دلیل اختلاف ایجاد شده بین این دو عدد است.

گزارش متفاوت مرکز پژوهشها

پیش از این نیز مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به اعداد اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی واکنش نشان داده بود. گزارش مرکز پژوهشها با انتقاد از بانک مرکزی نسبت به عدم اعلام آمار رشد اقتصادی در سال 94 و جزئیات رشد اقتصادی سه ماهه نخست،  رشد اقتصادی بدون نفت را 2.7درصد دانسته بود.تازه ترین گزارش  این مرکز نیز رشد اقتصادی سال 95 بدون نفت را نهایتا دو درصد برآورد میکند.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان