//
کدخبر: ۴۴۶۱ //

واردات ۴۵۰۰میلیارد تومان کالا با ۵۱ کارت بازرگانی +سند

بررسی تنها 51 کارت بازرگانی یکبار مصرف نشان داد بیش از 4500 میلیارد تومان کالا امسال به کشور وارد شده است که تکلیف پرداخت مالیات آنها مشخص نیست.

واردات 4500میلیارد تومان کالا با 51 کارت بازرگانی +سند

به گزارش فرتاک نیوز، یکی از مشکلات تجارت خارجی کشور فعالیت‌ کارت‌های بازرگانی موسوم به یکبار مصرف بوده که در نظام اقتصاد علاوه بر ایجاد ناهنجاری‌های گوناگون منجر به فرار مالیاتی و نپرداختن حقوق بیت المال است.

در حال حاضر که برخورد و تجدید نظر در فرایند کارت‌های بازرگانی با سکوت مسئولان وزارت صنعت و دفاع برخی از اعضای اتاق بازرگانی روبرو است، همچنان دارندگان این کارت‌ها با جولان در عرصه تجارت خارجی ردپایشان در قاچاق به کشور باز شده است.

افزایش نرخ بیکاری و کاهش اشتغال به دلیل واردات بی رویه و قاچاق منجر به کاهش تولیدات داخلی شده در حالی که مسئولان دولت از دغدغه خود نسبت به رفع مشکلات بیکاری دارند.

آمارها نشان می‌دهد، در حال حاضر کارت‌های یکبار مصرف علاوه بر نپرداخت مالیات واردات نقش عمده‌ای در قاچاق کالا و تخلفات گسترده ناشی از ضعف اطلاعات تجارت فرامرزی برده‌اند.

طبق گزارش رسمی تنها با رصد 51 کارت بازرگانی یکبار مصرف در سال جاری بیش از 18 هزار و 287 اظهارنامه تنظیم شده است. ارزش دلاری این میزان اظهارنامه‌ها بیش از یک میلیارد و 195 میلیون و 666 هزار و 268 دلار برآورد شد.

ارزش ریال این میزان واردات با احتساب دلار 3800 تومان بالغ بر 4 هزار و 543 میلیارد و 531 میلیون تومان خواهد بود.

براساس این گزارش بیشترین تعداد اظهار نامه مربوط به یک خانم (ف خ) مدیرعامل شرکت (ت گ ک) بوده که در 12 ماه گذشته 2158 اظهارنامه وادات کالا داشته است. اغلب کالاها وارد شده نیز ماکروویو، قطعات کوره‌های صنعتی، گوشی، فیلم عکاسی، اسکی روی برف است.

2043724_965

2043723_799

 واردات 4500میلیارد تومان کالا با 51 کارت بازرگانی +سند

واردات 4500میلیارد تومان کالا با 51 کارت بازرگانی +سند

یکی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع امور گمرکی با همکاری سازمان امور مالیاتی اعتبار سنجی مالیات واردکنندگان کالا است.

براساس این سیستم طبق اطلاعات هویتی افراد همه اظهارکنندگان با درخواست گمرک از سازمان مالیاتی استعلام دریافت می‌کند و تا درجه ریسک واردات کالا و اعتبار مالیاتی افراد و شرکت‌ها مشخص شود.

تمامی افراد وارد کننده کالا توسط گمرک اعتبارسنجی خواهند شد. این سیستم اواسط آذر ماه به صورت آزمایشی کلید خورد و  اطلاعات هویتی فرد گمرک سابقه افراد را به لحاظ واردات کالا و مالیات بررسی می‌کند و ملاکی برای اعتبار وارداتی افراد خواهد بود.

پس از دریافت استعلام سه حالت وجود دارد؛ در صورتی که فرد پرونده مالیاتی نداشته باشد، یعنی اینکه کار بازرگانی یکبار مصرف است.

حالت دوم پرونده دارد (اطلاعات اظهارشده فرد در سیستم مالیات و گمرک متفاوت بوده یعنی کم اظهاری مالیاتی دارد).

سومین حالت اظهار کننده پرونده دارد و اظهار گمرکی با مالیات پرداختی هم‌خوان است.

در حال حاضر طبق گفته مسئولان این سرویس برای دریافت استعلام از سازمان امور مالیاتی لحظه‌ای و بدون وقفه انجام می‌شود و خللی در تصویب فرایند و تایید اظهارنامه و انجام امور گمرکی ایجاد نخواهد کرد.

در صورتی که اظهارکننده پرونده مالیاتی نداشت گمرک بنا به اظهارنامه و حجم کالای وارداتی این افراد را به سطوح پرریسک، کم ریسک و ریسک متوسط تقسیم‌بندی می‌کند که این ریسک‌ها برای گمرک تعیین کننده است.

همچنین طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی علاوه بر دریافت مالیات 4 درصد از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و غیرتولیدی و خوشنام‌ها؛ دارندگان این کارت‌ها باید مفاصا حساب مالیاتی خود را اخذ کرده و به گمرک برای ترخیص کالا ارائه کنند، در غیر این صورت اجازه ترخیص داده نخواهد شد.

پیشتر مسئولان سازمان امور مالیاتی از معوق شدن بیش از 8 هزار میلیارد تومان اصل و جریمه مالیات واردات ناشی از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف خبر داده بود.

 

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان