//
کدخبر: ۴۴۵۲۴۶ //

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ در یک نگاه+ اینفوگرافیک

در 6 ماه نخست سال 1402 بیشترین رشد اقتصادی مربوط به بخش خدمات با سهم از رشد 2/3 واحد درصدی و بخش نفت با سهم از رشد 1/4 درصدی بوده است.

اقتصاد ایران در سال 1402 در یک نگاه+ اینفوگرافیک
به گزارش فرتاک نیوز،

در نیمه نخست سال 1402، رشد اقتصادی معادل 7/4 درصد بود و 4/1 واحد درصد از آن به بخش نفت برمی‌گشت. رشد مصرف بخش خصوصی در همان دوره 9/5 درصد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 5/4 درصد بود. با وجود رکود در بازار مسکن در سال 1402، قیمت مسکن در تهران در آبان‌ماه حدود 68 درصد بیشتر از سال 1401 بود. دلیل این امر، رشد قابل توجه قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته بود.

در آذرماه 1402، نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه مجدداً افزایش یافت. با این حال، به لطف کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها، نرخ رشد نقدینگی به حدود 26 درصد کاهش یافت. حدود 6/16 واحد درصد از تورم سالانه 4/44درصدی آذرماه، به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برمی‌گشت که نشان از فشار تورم بر کالاهای با درآمد پایین است.

بر اساس تجارت فردا در نه‌ماهه نخست سال 1402، صادرات کالا به پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند حدود 74 درصد از کل صادرات گمرکی کشور را تشکیل می‌داد و واردات کالا از پنج کشور امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند حدود 77 درصد از کل ارزش واردات کالا به ایران را دربر می‌گیرد.

14

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۲۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان