//
کدخبر: ۴۴۰۲۰۴ //

رکورد تورم گوشت و مرغ در اسفندماه شکسته خواهد شد؟

نرخ بالای تورم گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در گزارش تورم آذرماه مرکز آمار، بسیار مورد توجه قرار گرفت. تورم ماهانه و نقطه‌ای این گروه به ترتیب به ۴.۲درصد (یعنی ۱.۳ واحد درصد بیشتر از نرخ تورم ماهانه کل کالاها) و ۴۱.۳ درصد رسیده است.

رکورد تورم گوشت و مرغ در اسفندماه شکسته خواهد شد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها‎» به ترتیب مربوط به سبزیجات (۱۴.۴ درصد) و میوه و خشکبار (۸.۲ درصد) است.

نکته حائز اهمیت دیگر در این آمار، بازگشت مجدد تورم نقطه‌ای «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» به کانال ۹۰ درصدی (۹۶.۷درصد) بعد از سه ماه است. 

پس از آنکه این گروه در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۲ نرخ تورم بسیار بالای ۱۱۶.۵ درصدی و ۱۲۲.۴ درصدی را تجربه کرد، نرخ تورم نقطه‌ای   «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» به ۹۰.۹ درصد در خرداد ماه کاهش یافت. اما تورم ۹۶.۷ درصدی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» در آذرماه، پس از تورم ۸۲ درصدی و ۸۲.۴ درصدی این گروه در مهر و آبان سبب شد تا دوباره نگرانی‌ها بسیاری درباره شدت گرفتن کاهش مصرف این گروه از خوراکی‌ها مطرح شود. 

بر اساس نمودار فوق، تورم نقطه‌ای «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» در تمام ماه‌های سال جاری بالاتر از متوسط دو سال گذشته و متوسط از ابتدای دهه ۹۰ بوده است. متوسط تورم نقطه‌ای این گروه در تمام ماه‌های دهه ۹۰ در کانال ۳۰ درصدی باقی مانده است.

همچنین تورم ۱۲۲.۴ درصدی اردیبهشت ماه سال جاری، رکوددار تورم این گروه در بازه مورد بررسی است. این درحالی است که بر اساس میله‌های قرمز رنگ (متوسط از ابتدای دهه ۹۰) و زرد رنگ (متوسط ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱)، اسفند ماه در بیش از یک دهه گذشته، رکوردار نرخ تورم نقطه‌ای «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تورم اسفند ماه ۱۴۰۲ این گروه مهم در سفره خانوارها، طبق الگوی یک دهه اخیر بیش از سایر ماه‌هاست و تورم ۹۶.۷ درصدی آذرماه، مقدمه‌ای برای اوج گیری دوباره قیمت گوشت و مرغ است؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۰۲۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان