//
کدخبر: ۴۳۶۸۸۴ //

جبران کاهش سود اپراتورها از جیب مردم!

شرکت زیرساخت و اپراتورها مدعی کاهش جدی میزان سود خود از تعرفه ها ونرخ کنونی اینترنت هستند.

جبران کاهش سود اپراتورها از جیب مردم!
به گزارش فرتاک نیوز،

شرکت زیرساخت و اپراتورها مدعی کاهش جدی میزان سود خود از تعرفه ها ونرخ کنونی اینترنت هستند. آن ها می گویند، با این نرخ ها نمی توان شبکه اینترنت را توسعه داد. از سویی کارشناسان و کاربران از کیفیت اینترنت راضی نیستند و معتقدند، اپراتورها نباید هزینه توسعه شبکه و کاهش سودشان را با جیب مردم جبران کنند.

از اظهارنظرهای همیشگی وزیر ارتباطات درباره افزایش قیمت تعرفه های اینترنت، این بر می آمد که این وزارتخانه با گران کردن اینترنت مخالف است، اما ظاهرا اپراتورها توانسته اند، وزارتخانه را برای افزایش قیمت راضی کنند.

روزنامه خراسان نوشت: البته که افزایش قیمت کالاها و میزان بالا و پایین تورم در کشور ما به گونه ای است که اپراتورها هم می توانند ادعا کنند همچون گذشته سود سرشار نصیبشان نمی شود، اما آیا آن ها برای ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت، تلاش هم کرده اند؟ در عین حال آن طور که برخی رسانه ها مدعی شده و خبر داده اند، قرار است، امروز ۱۹ آذر (بر اساس ادعای شرق) کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه هفتگی خود با حضور وزیر ارتباطات به‌عنوان رئیس این کمیسیون، افزایش ۳۰‌درصدی تعرفه اینترنت برای اپراتورهای همراه را ابلاغ کند.

 

واکنش رئیس سازمان تنظیم مقررات

لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم روز گذشته به گونه ای اظهارنظر کرده که گمانه ها و زمزمه ها برای افزایش تعرفه های اینترنت تقویت می شود.

جبران کاهش سود اپراتورها از جیب مردم!

لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

خبرگزاری مهر، روز گذشته به نقل از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشت که وی گفته است: «هر گونه تغییر در تعرفه باید همراه با افزایش کیفیت ارتباطات به صورت ملموس برای مردم باشد. »

 

شرط وزیر؛ گران شدن فقط با افزایش سرعت

در پاسخ به این پرسش که اپراتورها چه میزان در ارتقای کیفیت اینترنت اهتمام داشته اند، وزیر ارتباطات سال قبل در واکنش به تقاضای آن ها برای افزایش قیمت، تصریح کرد که «برای تعریف بسته‌های جدید موضوع را افزایش کیفیت شبکه منوط کردیم؛ چراکه ما به دنبال افزایش سود سهامداران اپراتورها نیستیم و افزایش قیمت باید در افزایش کیفیت اثر داشته باشد.» حتی آن ها را مکلف کرده اگر می خواهند نرخ تعرفه ها افزایش یابد، سرعت اینترنت را باید تا دو برابر ارتقا دهند.

حال این پرسش مطرح است که وضعیت اینترنت از اردیبهشت ۱۴۰۱ که وزیر ارتباطات این راهکار را برای اپراتورها تعیین کرد تا امروز چه میزان بهبود یافته است؟ احتمالا بیشتر کاربران با ما نیز هم دیدگاه خواهند بود که سرعت و کیفیت اینترنت نه تنها بهبود نیافته، بلکه با نوسانات متعدد، چندان راضی کننده و دلچسب نیست، تازه خیلی هم زود تمام می‌شود.

 

۴۵ درصد از سود ما کم شد

همواره توجیه اپراتورها برای تقاضای افزایش قیمت تعرفه ها، کاهش سود آن ها نسبت به قبل بوده است. نکته مهم و سوی اصلی ماجرا این است که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان واردکننده انحصاری اینترنت به کشور مدعی است سود این شرکت معادل ۴۵ درصد با کاهش همراه بوده است.

پایگاه خبری تخصصی حوزه اینترنت و ارتباطات مخابراتی روزهای قبل این طور نوشت: «به تازگی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت ارتباطات زیرساخت منتشر شده است. سود خالص این مجموعه که عهده دار مسئولیت انحصاری واردات اینترنت به کشور است، در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۴۵ درصدی به ۵۷۲ میلیارد تومان رسیده است.»

 

زمزمه افزایش قیمت از اردیبهشت

اگرچه اکنون موضوع افزایش قیمت تعرفه اینترنت این روزها به طور جدی مطرح است و برخی منابع حتی آن را در آستانه ابلاغ می دانند، اما این چالش از اردیبهشت و آن وقت که وزیر ارتباطات به افزایش قیمت چراغ سبز نشان داد، آغاز شد.

وی آن موقع این طور گفت: موضوع افزایش قیمت اینترنت درحال بررسی است؛ افزایش قیمتی که به گفته زارع‌پور، به مردم فشاری وارد نکند و در مقابل، اپراتورها هم برای افزایش کیفیت خدمات بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

«آخرین تعرفه بسته‌های اینترنتی مربوط به سال ۱۳۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته. از طرفی سال گذشته بسته‌های زیر قیمت حذف شدند، اما اپراتورها بسته‌های جدیدی معرفی نکردند.»

 

توسعه از جیب مردم یا از سرمایه گذار؟

با این وصف، این که در شرایط اقتصادی کنونی و میزان تورم در سبد هزینه های مردم، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها بخواهند هزینه توسعه و سود خود را از جیب مردم جبران کنند، به نظر منطقی نمی رسد.

دکتر حسین امامی، مدرس ارتباطات در دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین، در این باره دیدگاه قابل تاملی دارد: «استدلال این شرکت های خدمات اینترنتی برای افزایش تعرفه ها، چندبرابر شدن هزینه هایشان و تداوم سرمایه‌گذاری با هدف بهبود ارائه خدمات است، اما در کوتاه مدت هزینه مشکل کیفیت اینترنت را نمی توان از جیب مردم تامین کرد و باید جذب سرمایه گذار شود.»

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۶۸۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان