//
کدخبر: ۴۳۲۶۶۶ //

افت شاخص بورس در معاملات امروز با ریزش بانکی‌ها

در جریان معاملات امروز 24 آبان‌ماه، بازار سرمایه به دلیل ریزش نمادهای بانکی، با کاهش در شاخص کل مواجه شد.

افت شاخص بورس در معاملات امروز با ریزش بانکی‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 امروز از ابتدای معاملات عرضه‌ها نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود و این عرضه‌ها در گروه بانکی پر قدرت‌تر بود. جریمه بانک ها به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن باعث ریزش امروز بورس شد.

به نظر می‌رسد هنوز نمادهای کوچک با نمادهای بزرگ چالش دارند و حرکت خلاف جهت آنها امروز نیز تکرار شد. سهامداران خرد به سمت سهام کوچک بورسی تمایل بیشتری دارند و همین موضوع نیز منجر به رشد این نمادها و افت شاخص سازها شده است.

در تامین مالی از بورس دقت بیشتری شود

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: یکی از محل‌های تامین درآمد دولت، تامین مالی از طریق بازار سرمایه به طرق مختلف از جمله انتشار اوراق و غیره است. این روش تامین مالی به خودی خود ایرادی ندارد؛ اما مشکل این است که عمدتاً سیاست‌گذاران و مدیران شرکت‌های بزرگ دولتی، آشنایی کافی با ابزارها و روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند؛ حال آنکه ابزارهای متعددی به منظور تامین مالی از طریق بازار سرمایه تعریف و تایید شده که می‌توان از آنها هم بهره جست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه سیاست‌گذاران نیز باید با دقت و ظرافت بیشتری عمل کنند تا تامین مالی دولت از این بازار، آسیبی متوجه سرمایه‌گذاران و سهامداران نکند.

حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورسی

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس 7 هزار و 185 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 38 هزار و 881 واحد رسید. یعنی شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۳۵ درصدی مواجه شد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 17 واحد در رقم 702 هزار و 128 واحدی ایستاد. یعنی شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات امروز با ثبات ماند و تغییری تجربه نکرد.

شاخص کل فرابورس با افت 63 واحدی به رقم 24 هزار و 976 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 58 واحد به سطح 126 هزار و 200 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای سومین روز متوالی بازار منفی شد و 138 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد ونوین (بانک اقتصاد نوین)، وبملت (بانک ملت) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حفاری (حفاری شمال)، فزر (پویا زرکان آق دره) و حپارسا (توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان) تعلق داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 160 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 67 میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 823 میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 249 نماد و تعداد نمادهای منفی 547 نماد بوده است. یعنی 68 درصد نمادها سرخ پوش بودند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 61 نماد صف خرید داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 113 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 177 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 11 درصدی به 354 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۵ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۰.۸ میلیون تومان رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۶۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان