//
کدخبر: ۴۲۱۶۱۸ //

چرا نفت ۹۰ دلاری شد؟

قیمت نفت ظرف ۳ ماه اخیر حدود ۲۵ درصد رشد کرده و برای اولین بار از مرز ۹۰ دلار بر بشکه عبور کرده است. چه عواملی در رشد قیمت‌ها دخیل بوده و مدیران بورسی چه نگاهی به بازار طلای سیاه دارند؟

چرا نفت ۹۰ دلاری شد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 آمریکا متوقف شده بود و در مجموع دو هفته حدود ۴ درصد کاهش یافته بود، بار دیگر از سرگرفته شده است. به طوریکه نفت ظرف دو هفته اخیر بیش از ۷ درصد رشد کرده و برنت با گذشتن از مرز ۹۰ دلار به بیشترین سطح ظرف ۹ ماه اخیر رسیده است. کاهش نگرانی‌ها از اقتصاد چین و آمریکا، افت شدید موجودی انبارهای نفتی آمریکا، تمدید توافق کاهش تولید خودخواسته عربستان و روسیه و کند شدن روند رشد تولید آمریکا از مهمترین عوامل تقویت قیمت‌ها بوده است. البته که همچنان نگرانی از سمت تقاضا به دلیل آمارهای بعضا متناقضی که از اقتصاد جهانی به خصوص چین منتشر می‌شود وجود دارد، از طرفی با نزدیک شدن به پایان فصل سفرهای جاده‌ای و تعطیلات تابستانی احتمالا روند کاهشی موجودی انبارهای تجاری آمریکا هم متوقف شود و این موضوعات می‌تواند سقفی بر روند افزایشی قیمت نفت بگذارد.

 

کاهش نگرانی‌ها از اقتصاد چین و آمریکا

قیمت نفت از اواخر ماه جولای روند افزایشی را آغاز کرد و توانست ظرف ۷ هفته حدود ۲۰ درصد رشد کند اما آمار نگران‌کننده از اقتصاد چین که چشم‌انداز رشد تقاضای این کشور را تیره می‌کرد و همچنین آماری که احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرده بود، مانع از تداوم رشد قیمت‌ها شد و نفت برای دو هفته در مسیر کاهشی قرار گرفت.

با این حال از هفته قبل بار دیگر رالی قیمت‌ها در بازار نفت آغاز شده که یکی از مهمترین عوامل آن خوش‌بینی به سمت تقاضا بود. هفته گذشته آماری منتشر شد که نشان از سرد شدن بازار کار آمریکا داشت و این انتظار را شکل داد که فدرال رزرو با احتیاط بیشتری عمل کند و با افزایش نرخ بهره به افزایش بحران در بازار کار آمریکا دامن نزند.

از طرفی یک نظرسنجی نشان داد که در چین، فعالیت‌های تولیدی به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آگوست افزایش یافته و برخی از بدبینی‌ها در مورد سلامت اقتصادی بزرگترین واردکننده نفت جهان را مهار کرد. البته تداوم اقدامات حمایتی چین از جمله کاهش نرخ سپرده بانک‌ها به کاهش بدبینی‌ها کمک کرد. هرچند که آمار واردات و صادرات این کشور که اواخر هفته پیش منتشر شد همچنان نگران‌کننده است.

همچنین به نظر وضعیت بخش خدمات چندان مساعد نیست است. به گزارش رویترز یک نظرسنجی نشان داده که بخش خدمات چین با کمترین سرعت در هشت ماه گذشته در آگوست افزایش یافته است. این موضوع مختص به چین هم نبوده است و وضعیت مشابهی بر منطقه یورو حاکم است.

 

تداوم کاهش تولید عربستان و روسیه

اما مهمترین محرک سمت بازار در حال حاضر سمت عرضه است. دو کشور مهم اوپک پلاس یعنی روسیه و عربستان اعلام کرده‌اند که کاهش تولید خود خواسته خود را که به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید تا پایان سال ادامه خواهند داد. این در حالی است که بازار انتظار داشت این توافق تنها تا اکتبر تمدید شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۱۶۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان