//
کدخبر: ۴۱۴۷۸۹ //

چرا بورس "سبز" نمی‌شود؟

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت کنونی سهام اکثر شرکت‌های موجود در بازار سرمایه با ارزش واقعی آنها فاصله زیادی دارد، گفت: به نظر می‌رسد از مهرماه وضعیت بازار بهتر شود.


چرا بورس "سبز" نمی‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر علیرضا رستمی در گفت‌وگویی، با اشاره به وضعیت نامناسب کنونی بازار سرمایه، گفت: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دلایل نزولی بودن بازار از دست رفتن مزیت صادراتی اکثر شرکت‌های بورسی به دلایل مختلف است.

وی از قیمت پایین انرژی و خوراک اولیه به عنوان یک مزیت برای شرکت‌های صادراتی یاد کرد و با بیان اینکه متاسفانه این مزیت  تا حدودی از دست رفته، افزود: در مقابل افزایش هزینه تولید شرکت‌های بورسی به دلیل بالا رفتن قیمت انرژی و خوراک اولیه، درآمد آنها بالا نرفته و این امر به وضعیت نامناسب بازار سرمایه منجر شده است.

رستمی از افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی نیز یاد کرد و گفت: این افزایش قیمت خوراک، توان رقابت و صادرات شرکت‌های پتروشیمی را نیز به عنوان بخش مهمی از بازار سرمایه کاهش داده که این امر نیز بر وضعیت نامناسب بازار اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر اخیرا شاهد افزایش مجدد تعرفه صادرات بسیاری از محصولات بوده‌ایم که این امر نیز خود به کاهش توان صادراتی شرکت‌ها و وضعیت نامناسب آنها دامن زده است.

رستمی همچنین دخل و تصرف‌هایی که گاهی عامدانه در بازار سرمایه صورت می‌گیرد را نیز از دیگر دلایل روند نزولی بورس دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه اعتماد از دست رفته سهام‌داران در سال‌های اخیر، جبران نشده  و همین امر نیز به بازار سرمایه صدمه جدی زده است.

وی بهبود وضعیت بورس را نیازمند افزایش توان رقابتی شرکت های صادراتی عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین باید با اقدامات سازنده اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار برگردد.

رستمی روند کنونی منفی بازار سرمایه را پایدار ندانست و تاکید کرد: قیمت کنونی سهام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند با  ارزش واقعی آنها فاصله زیادی دارد و این ارقام منطقی نیست.

وی تاکید کرد: سهام اکثر شرکت‌ها باید به تدریج ارزش واقعی خود را بازیابد و فاصله‌ای که بین بورس و سایر بازارهای موازی ایجاد شده به تدریج کم شود.

 این تحلیل‌گیر بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه به همین شکل نخواهد ماند، افزود: به نظر می‌رسد تمام تاثیرات منفی که بازار از بخش های مختلف پذیرفته تا مهرماه تعدیل شود و در نهایت از مهرماه شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم و ورق بورس برگردد. البته بهبود وضعیت بازار به معنی رشدهای شدید و هیجانی نخواهد بود و احتمالا روندی صعودی با شیب ملایم خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۴۷۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان