//
کدخبر: ۴۰۹۴۸۹ //

هشدار مهم برای برج‌ نشینان تهران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت شهرسازی اظهارکرد: طبق مطالعات انجام شده حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه بالای ۱۲ طبقه بر روی گسل ساخته شده‌اند که نیمی از این ساختمان‌ها در منطقه یک تهران واقع شده‌اند.

هشدار مهم برای برج‌ نشینان تهران
به گزارش فرتاک نیوز،

علی بیت‌الهی درباره اقدامات اخیر شهرداری تهران و احتمال صدور مجوزها برای ساخت‌وسازهای برج در حرایم گسلی از جمله ساخت هتل ۳۰ طبقه در منطقه ولنجک بر روی حریم گسلی اظهارکرد: آنچه در رسانه‌ها نقل شده اینکه گویا قرار است برج ۳۰ طبقه‌ای با کاربری هتل در منطقه ولنجک ساخته شود و مطلبی از قول شهردار تهران در رسانه‌ها نقل شده مبنی بر اینکه «برخی از اساتید حوزه معتقدند امکان ساخت این برج بر روی گسل یا در حرایم گسلی وجود دارد اما اعلام کرده‌ایم درباره امکان ساخت این برج بر روی گسل از مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفته شود.»

 

وی با اشاره به اظهارات شهردار تهران درباره دریافت استعلام از مرکز تحقیقات شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در جریان استعلامی که توسط شهردار تهران گفته شده، نیستم و البته درخواستی به بخش زلزله که متولی این امر است، نرسیده و موضوعی به این بخش ارجاع داده نشده است. بخش زلزله که مسئولیت این موضوع را برعهده دارد، هنوز استعلامی دریافت نکرده‌ است. در مجموع اگر هم استعلامی صورت بگیرد، طبق قانون احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در حرایم گسلی ممنوع است.

 

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی که ابلاغ هم شده، در نقشه‌های شهر تهران و نقشه حرایم گسلی که براساس آن پروانه‌های ساخت صادر می‌شود، تاکید شده که احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و برج (ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه) در حرایم گسل‌ها ممنوع است و این مصوبه از سال ۹۷ ابلاغ شده و به اجرا می‌رسد.

 

بیت‌الهی ادامه داد: مصوبات این شورا حکم قانون را دارد و این ممنوعیت از سال ۹۷ اعمال می‌شود و نباید ساختمانی با خصوصیاتی از جمله بیش از ۱۲ طبقه، با کاربری بیمارستانی، مدارس، پمپ بنزین و گاز و با درجه اهمیت بسیار زیاد -که در آیین‌نامه ۲۸۰۰ برای تعریف ساختمان با اهمیت بالا آمده است که آن دسته از ساختمان‌هایی که بعد از وقوع زلزله ضرورت دارد سر پا بمانند و به مردم خدمات ارائه دهند- در حرایم گسلی ساخته شوند. البته ساخت ساختمان کوتاه مرتبه با کربری مسکونی با رعایت استانداردها و ضوابط اعلام شده در این محدوده‌ها بلامانع است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: آنچه که درباره هتل ولنجک شنیده‌ایم که البته موضوعی به صورت رسمی به‌دست ما نرسیده؛ این است که این هتل بر اساس ۳۰ طبقه طراحی شده، بنابراین این هتل هم مشمول موارد ممنوعیت احداث می‌شود. درباره اینکه این هتل دقیقا بر روی گسل قرار دارد یا نه؟ از آنجایی که هنوز به طور رسمی مختصات این هتل ارائه نشده نمی‌توان در این باره اظهار قطعی داشت. اما اگر بر روی حرایم گسلی تهران واقع شده باشد، ساخت آن ممنوع است.

وی تاکید کرد: تمام مردم می‌دانند بر روی زون گسلی بیشترین انرژی زلزله تخلیه می‌شود و اگر ساختمان‌های متراکم و بلند مرتبه و ساختمانی با مخازن سوخت و آب بر روی این حرایم ساخته شوند، خسارت ثانویه ایجاد می‌کنند و ممنوعیت ساخت این ساختمان‌ها بر این فلسفه است که تخریب این ساختمان‌ها پس از زلزله ضربه سنگین‌تری وارد می‌آورد، به همین دلیل از ۳۰ سال گذشته ساخت این ساختمان‌ها بر روی گسل ممنوع بوده اما در سال ۹۷ نقشه گسل و حرایم گسل‌ها تصویب شد که بر اساس آن امروز می‌دانیم که در چه نقاطی نباید این ساخت‌وسازها انجام شود.

بیت‌الهی با اشاره به وضعیت گسلی منطقه یک تهران اظهارکرد: منطقه یک تهران مسیر عبور سه گسل درون شهری بزرگ است و سه گسل به موازات هم از این منطقه یک تهران عبور می‌کنند و اتفاقا بیشترین ساختمان‌های بلند مرتبه در منطقه یک تهران ساخته شده‌اند و بیشترین ساختمان‌هایی که بر روی گسل ساخته شده‌اند در همین منطقه هستند. از سوی دیگر بیشترین تقاطع با لوله‌های گاز و گسل‌ها در همین منطقه دیده می‌شود و اساسا منطقه یک تهران، منطقه پرتراکمی است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ساختمان‌های درگیر در گسل‌های تهران و منطقه یک گفت: براساس مطالعاتی که در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی انجام شده، در کل تهران بیش از ۱۲ هزار پلاک ساختمانی بر روی گسل‌ها ساخته شدند که هر پلاک ممکن است چندین واحد داشته باشد. همچنین طبق مطالعات انجام شده حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه بالای ۱۲ طبقه بر روی گسل ساخته شده‌اند که نیمی از این ساختمان‌ها در منطقه یک تهران واقع شده‌اند.

وی تاکید کرد: در منطقه یک تهران بسیاری از ساختمان‌های مهم ستادی و نهادی بر روی گسل ساخته شده‌اند و بالغ بر ۲۴۹ مرکز مهم و مدیریتی و عمومی خدمات رسانی برروی گسل شمال قرار گرفته‌اند. همچنین منطقه یک بافت فرسوده وسیعی هم دارد از جمله مناطق دارآباد، گلاب دره جماران و تجریش و...که در این بافت‌ها کوچه‌های معابر بسیار باریک هستند که به شدت ریسک زلزله را بالا می‌برند و اگر تنها یک سنگ از نماد این ساختمان‌ها ریزش کند کل خیابان مسدود می‌شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در دوره‌ای که تلاش زیادی کردیم که این نفشه‌ها مصوب و ابلاغ شده، اطلاع رسانی عمومی شود، شاید یکی از دلایل اصرار یکی از مسئولان وقت برای عدم اطلاع رسانی از نقشه‌ها، اعتراض مردم آن منطقه و ایجاد ترس و التهاب بین‌ آنها بود. به همین دلیل در آن دوره اطلاع رسانی نشد تا موجب اعتراض مردم نشود. اما یک جنبه این موضوع مردم و سلایق آنها و نگاه تجاری و مالی در ساخت‌وسازها در گران‌ترین منطقه تهران است اما از دیدگاه مسئولان دولتی و ارگان‌های مهم به هیچ وجه قابل قبول نیست، این موضوع و ممنوعیت‌ها دیده نشود و همچنان مجوز ساخت‌وساز بر روی حرایم گسلی داده شود.

وی تاکید کرد: مصوبه شورای‌عالی معهماری و شهرسازی در سال ۹۷ در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و یک قدم رو به جلو برای جلوگیری از خسارات زلزله احتمالی محسوب می‌شود اما در اجرا لازم است که همه دستگاه اهمیت آن را درک کنند. شاید مردم نگاه تجاری به ساخت‌وساز در منطقه یک داشته باشند اما توجه مسئولان به این مهم ضرورت دارد. مسئولان باید توجه داشته باشند که حادثه یکبار اتفاق می‌افتد و می‌تواند غیر قابل جبران به بار بیاورد، در حالی که پیش از وقوع حادثه می‌توان جلوی شدت خسارات آن را گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان