//
کدخبر: ۳۶۵ //

هر دقیقه ۱۴ نفر بیکار می‌شوند

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پارسال هر دقیقه 5 نفر و امسال هر دقیقه 14 نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند، گفت: کارنامه دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبود. در سال 84، سالی 80 هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند و تا سال 91 به‌طور متوسط حدود 5 میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم بنابراین آنها با تأخیر در این دوره وارد بازار کار می‌شوند.

هر دقیقه 14 نفر بیکار می‌شوند

  علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته در برنامه نگاه یک با بیان اینکه پارسال هر دقیقه 5 نفر و امسال هر دقیقه 14 نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند، گفت: کارنامه دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبود. در سال 84، سالی 80 هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند و تا سال 91 به‌طور متوسط حدود 5 میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم بنابراین آنها با تأخیر در این دوره وارد بازار کار می‌شوند.

در حالی روند بیکاری رو به صعود است که دولت عدم برنامه ریزی خود را نمی‌پذیرد و با گذشت 3 سال و اندی از فعالیت خود همچنان تقصیر را به گردن دولت قبل می‌اندازد و بیکاران موجود را هم جامانده از دولت قبل می‌پندارد.

در حالی در گذشته پیش‌بینی می‌شد که بحران بیکاری تا سال 94 ادامه یابد اما می‌بینیم که کم‌کاری‌ها و سیاست گذاری‌های تبلیغاتی دولت به‌جای اقدام واقعی برای حل معضل بیکاری جوانان باعث شده تا روند بیکاری در کشور همچنان بحرانی بماند.

با وجود اینکه دولتی‌ها هر روز خبر از ایجاد اشتغال میلیونی می‌دهند گزارش‌های مرکز آمار حاکی از این است که چنین آماری واقعیت ندارد و برنامه‌های اشتغالزایی دولت‌ها نتوانسته تأثیر مثبتی به‌روی بیکاری بگذارد.

* هر دقیقه 14 نفر و هر ساعت 840 نفر بیکار می‌شوند

تنها برداشت از اظهارات وزیر کار بیانگر عمق فاجعه و بحران بیکاری است. اگر به‌گفته ربیعی هر دقیقه 14 نفر در کشور در جست‌وجوی شغل باشند و به تعداد بیکاران افزوده شوند، بنابراین در هر ساعت 840 نفر، هر روز 20هزار و 160 نفر، هر هفته 141هزار و 120 نفر، هر ماه 604هزار و 800 نفر و خلاصه اینکه هر سال 7 میلیون و 257هزار و 600 نفر جوینده کار به کشور خواهیم داشت. البته صحت این آمار هم محل شک و تردید است که کارشناسان باید توضیح دهند.

اصلاح مقررات دست و پاگیر از تولید و تجارت کشور، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، تحریک بخش خصوصی به توسعه فعالیت‌های سرمایه گذاری، واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی، حذف قوانین مزاحم در مسیر سرمایه گذاری و اشتغال‌زایی، تشویق‌های مالیاتی و بیمه‌ای از کارآفرینان و کارفرمایان، پرداخت سهم یارانه تولید پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تلاش برای بهبود مناسبات سیاسی کشور و رفع تحریم‌ها و همچنین سیاست گذاری‌های درست و دائمی به‌جای اجرای برنامه‌های مقطعی و ضربتی اشتغالی؛ از مسائلی است که دولت‌ها بدون حل آنها در صدد ایجاد اشتغال جدید از طریق تزریق منابع بانکی بوده و هستند.

در هر صورت در حال حاضر بیکاری معضل اصلی کشور است. مقامات دولتی در جهت حل این معضل بارها هشدارهایی را داده و راهکارهایی را ارائه کرده‌اند. در حال حاضر بیش از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و مجموعاً بیش از 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد. از سوی دیگر بارها اعلام شده است که حدود 4میلیون و 500 فارغ التحصیل بیکار آماده ورود به بازار کار هستند.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان