//
کدخبر: ۳۵۸ //

بررسی روند رشد ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ در بهار ۹۵

بررسی روند ساختمان‌ها در سال 95 حاکی از بهبود نسبی شرایط مسکن دارد در حالی که تعداد پروانه‌های ساختمانی و زیر بنای طبقات ساختمان روند روبه رشدی داشته و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر حسب مراحل ساخت و توزیع جغرافیایی منفی بوده است.

بررسی روند رشد ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ در بهار 95

بانک مرکزی اقدام به انتشار نماگرهای مربوط به بهار سال جاری کرده است که در این میان، بخش ساختمان شامل تعداد پروانه‌های ساختمانی، برآورد سطح زیر بنای طبقات ساختمان‌ها براساس پروانه‌های صادر شده و شاخص ساختمانی تقسیم می‌شود.

این در حالی است که در بخش دوم این نماگر بخش ساختمان به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت و توزیع جغرافیایی تقسیم می‌شود.

*تعداد پروانه‌هاس ساختمانی صادر شده در مناطق شهری

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در سال 91 در تهران 25.7 فقره، در شهرهای بزرگ 50.6 فقره، سایر مناطق شهری 110.6 فقره و در مجموع کل مناطق شهری 186.8 فقره بوده است که در تمامی موارد درصد تغییر منفی نسبت به شال قبل به ثبت رسیده است.

در سال 92 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تهران 21.2 هزار فقره، شهرهای بزرگ 47.7 هزار فقره، در سایر مناطق شهری 103.8 هزار فقره و در کل مناطق شهری 172.6 فقره به ثبت رسیده است که این اعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل تغییرات منفی را با رقم 7.6 درصد برای خود به ثبت رسانده اند.

داین درحالی است که تعداد پروانه‌ها ساختمانی صادر شده سال 93 در مناطق شهری در کلیه موارد به شدت کاهش داشته و تا 52 درصد تغییر منفی را با 32.1 درصد در مجموع برای خود به ثبت رسانده است.

این روند نزولی در صادر کردن پروانه‌های ساختمانی در سه ماه نخست سال 94 نیز ادامه پیدا کرد و و در مجموع 13.4 درصد کاهش یافته است.

در سه ماه چهارم سال 93 نیز در صدور پروانه ساختمانی با روند منفی روبرو بود ه ای که در مجموع کاهش 23.3 درصدی را در این دوره به ثبت رسانده و این در حالی است، در سه ماهه اول و دوم سال جاری سال 94 روند نزولی صدور پروانه ساختمانی با بهبود روبرو بوده ولی این روند صعودی چندانی دوامی نیاورده و مجددا صدور پروانه ساختمان در سه ماه دوم و سوم منفی شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که در سه ماهه نخست سال جاری با تغییرات مثبت نسبت به سال جاری روبرو بوده‌ایم به طوری که در تهران 1.8 هزار فقره، شهرهای بزرگ 6.5 هزار فقره، سایر شهرها 19.2 هزار فقره و در مجموع 27.5 هزار فقره بوده است.

*برآورد سطح زیر بنای طبقات ساختمان براساس پروانه‌های صادر شده

علاوه بر این برآورد سطح زیر بنای طبقات ساختمان‌ها براساس پروانه‌های صادر شده در سال 91 در تهران 32.0 میلیون متر مربع، شهرهای بزرگ 39.1 میلیون متر مربع، سایر مناطق شهری 45.4 میلیون متر مربع و در مجموع 116.6 میلیون متر مربع است که درصد تغییرات این بخش نسبت به سال گذشته با روند منفی همراه بوده است.

در سال 92 در برآورد سطح زیر بنای طبقات ساختمان‌ها براساس پروانه‌های صادر شده با روند مثبت نسبت به سال گذشته روبرو بوده که این روند در سال 93 و 94 جای خود را به روند منفی داده است.

با این وجود در برآورد سطح زیر بنای طبقات ساختمان‌ها براساس پروانه‌های صادر شده در سه ماهه چهارم سال 93 نیز روند کاهشی به خود گرفته و این روند مجموع سال 94 نیز به همین منوال ادامه داشته است.

اما این روند در بهار سال جاری تا حدودی بهبود یافت و در سایر شهرها با روند مثبت روبرو و در مجموع درصد بالایی از روند منفی را برای خود به ثبت نرساند.

*شاخص ساختمانی

در شاخص‌های ساختمانی، شاخص بهای خدمات ساختمانی و شاخص بهای تولید کننده مصالح ساختمانی در سال 91 تا سال 94 رشد مثبت را به ثبت رساندند و این روند در سه ماهه چهارم سال 93 ادامه یافت ولی در سال 94 این روند مثبت در سال 94 در بخش دوم جای خود را به کاهش داد و در بهار سال جاری شاخص بهای خدمات ساختمانی 9.5 درصد مثبت و شاخص بهای تولید کننده مصالح ساختمانی1.3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

*سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌ها جدید مناطق شهری

شاخص بهای خدمات ساختمانی و شاخص بهای تولید کننده مصالح ساختمانی بر حسب مراحل ساخت و توزیع جغرافیایی تقسیم می‌‌شود.

*بر حسب مراحل ساخت

در سال 91 ساختمان‌های شروع شده 157.8 هزار میلیارد ریال، ساختمان‌های نیمه تمام 352.9 هزار میلیارد ریال، ساختمان‌های تکمیل شده 101.9 هزار میلیارد ریال و در مجموع 612.5 هزار میلیارد ریال بوده است که این ارقام در سال 92 تا 93 نیز با افزایش روبرو بوده و در نهایت در سال 94 روند منفی گریبان این بخش را گرفته است.

به علاوه در مجموع سال 94 شاهد روند منفی در بخش مراحل ساخت بوده‌ایم که این روند منفی تا بهار سال جاری نیز ادامه پیدا کرده و در مجموع کاهش 23.6 درصدی را به ثبت رسانده است.

*بر حسب توزیع جغرافیایی

در سال 91 بر حسب توزیع جغرافیایی در تهران 168.7 هزار میلیارد ریال، شهرهای بزرگ 206.0 هزار میلیارد ریال، سایر مناطق شهری 237.9 هزار میلیارد ریال و در کلیه مناطق شهری 612.5 هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانده است.

که این روند در سال 92 بر حسب توزیع جغرافیایی با روند مثبت روبرو بوده که در کلیه مناطق شهری 23.1 هزار میلیارد ریال که این روند در سال 93 نیز با این روند حرکت کرده است و در سال 94 این روند منفی شده است.

این روند منفی در کل سال 94 همچنان ادامه داشته و در مجموع در سه ماهه اول سال 94 6.4 درصد، سه ماهه دوم 6.1 درصد، سه ماه سوم 24.3 درصد و در سه ماهه چهارم 19.7 درصد روند منفی به ثبت رسیده است.

بر این اساس در سه ماه اول سال جاری نیز روند بر حسب روند جغرافیایی روند نزولی 23.6 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

 گفتنی است روند صدور پروانه ساخت از سال 91 تا 94 نسبتا تغییر منفی داشته است ولی در سال 95 این روند جای خود را به رشد داده است ولی مجموعا در توزیع جغرافیایی و مراحل ساخت نیز شاهد روند منفی نسبت به 4 سال گذشته بوده‌ایم.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان