//
کدخبر: ۳۵۶ //

معرفی ۱۲۴ معامله گر عمده ارز به سازمان مالیاتی کشور/ادامه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد

معاون نظارتی بانک مرکزی از معرفی 124 نفر از معامله گران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: اگر این افراد در فضای کسب و کار قانونی فعالیت کرده باشند، باید مالیات درآمد حاصله را بپردازند.

معرفی 124 معامله گر عمده ارز به سازمان مالیاتی کشور/ادامه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد

هفته گذشته بانک مرکزی با هدف برخورد با فعالیت های سوداگرانه در بازار ارز، فهرست صرافی های متخلف را به نیروی انتظامی ارایه و اعلام کرد که نام خریداران و فروشندگان عمده ارز را نیز برای بررسی به سازمان امور مالیاتی می فرستد.

اکنون با گذشت چند روز از اقدام بانک مرکزی، فرشاد حیدری معاون نظارتی این بانک می گوید: افراد معرفی شده به سازمان امور مالیاتی اگر در فضای کسب و کار قانونی برای واردات کالا و مصارف مورد نیاز کار می کردند، مشمول مالیات نخواهند بود اما در صورت تشخیص سوداگرانه بودن اقدام آنها، باید بابت کار قاچاق با آنها برخورد قانونی شود ضمن آنکه باید مالیات درآمد حاصله را نیز بپردازند.

حیدری تاکید کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر نوع خرید و فروش و انتقال ارز خارج از مجاری قانونی را مصداق قاچاق می داند و باید با آن برخورد شود.

وی گفت: تعدادی از خریداران و فروشندگان عمده ارز برای رفع نیاز و واردات کالا، خرید و فروش ارز انجام نمی دهند و بنابراین باید مدارکی ارایه کنند که نشان دهد معاملات آنها متعارف بوده است.

عضو هیات عامل بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد: اشکال کار این است که برخی از این خرید و فروش ها ضمن ایجاد التهاب در بازار ارز، در نظام ارزی کشور نیز اخلال ایجاد می کنند بی آنکه مالیات بپردازند.

مسئولان بانک مرکزی بر این باورند که با توجه به اینکه مولفه‌های اقتصاد کلان کشور در سال‌ جاری، مثبت ارزیابی می‌شود، قیمت برابری ریال در برابر سایر ارزها نباید از نوسان های شدید برخوردار باشد و این در حالی است که در هفته گذشته و به دلیل تشدید تقاضا و معاملات هیجانی در بازار آزاد، نرخ دلار به دامنه 41 هزار و 500 ریال صعود کرد.

با ورود بانک مرکزی برای مدیریت بازار، از اواخر هفته گذشته، نرخ دلار آمریکا و درهم امارات روند نزولی در پیش گرفت به گونه ای که دیروز (11 دی ماه) بار دیگر به کانال 39 هزار ریالی بازگشت و در پایان معاملات 39 هزار و 200 ریال فروخته شد.

به عقیده معاون نظارتی بانک مرکزی، منابع ارزی کشور از کفایت لازم برای تامین ارز واردکنندگان کالا و خدمات و امکان تامین ارز از طریق مجاری قانونی وجود دارد و از این رو نوسان های هفته های گذشته بیشتر با مقاصد سوداگرانه رخ داده است.

یکی دیگر از راهکارهای بانک مرکزی، فعال کردن دوباره شبکه بانکی در بخش معاملات ارزی بویژه پس از گشایش‌های به وجود آمده پس از برجام است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه گفته است: تا پیش از اعمال تحریم ها، کل واردات کشور از طریق نظام بانکی و گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) انجام می شد اما بعد از اعمال تحریم ها نظام های مالی به سمت صرافی ها رفت.

به عقیده سیف، در شرایط کنونی نظام تامین مالی ارزی فعالان اقتصادی باید بار دیگر به سمت شبکه بانکی سوق پیدا کند و در عین حال اختیارات صرافی ها به تدریج محدود شود. از این رو بانک مرکزی هفته پیش در اطلاعیه ای از فعالان اقتصادی دعوت کرد برای تامین ارز مورد نیاز خود، به بانک های دارای مجوز فعالیت ارزی مراجعه کنند.

روند کاهشی قیمت دلار امروز (یکشنبه) نیز در بازار آزاد ادامه دارد؛ در سامانه سنا که میانگین موزون نرخ خرید و فروش ارز در صرافی های سراسر کشور در آن ثبت می شود، قیمت فروش دلار از 39 هزار و 250 ریال آغاز شده و در زمان مخابره این خبر به عدد 38 هزار و 340 ریال کاهش یافته است.

معاملات بازار ارز تا ساعت 18 هر روز ادامه دارد و در میانه روز و در بازه زمانی 13 تا 14 بعد از ظهر به اوج می رسد.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان