//
کدخبر: ۳۴۴ //
وزیر کار مطرح کرد

بروز پدیده "رشد بدون شغل"/هر دقیقه ۱۴نفر وارد بازار کار می‌شوند

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون با پایداری رشد بدون اشتغال مواجهیم گفت:پارسال هر دقیقه ۵ نفر و امسال هر دقیقه ۱۴ نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند.

بروز پدیده "رشد بدون شغل"/هر دقیقه ۱۴نفر وارد بازار کار می‌شوند

علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی شب گذشته با حضور در برنامه "نگاه یک" درباره آخرین وضعیت اشتغال درکشور، جایگاه تعاونی ها در برنامه ششم توسعه، وضعیت حقوق کارگران در سال آینده، برنامه های دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر و آخرین وضعیت حذف برخورداران در هدفمندی یارانه ها با مردم به گفت وگو پرداخت.

ربیعی با اشاره به یکی از پناه برندگان به گورستان به نام پرویز گفت: این فرد 2 بار در کمپ ترک اعتیاد بستری شد و هر 2بار فرار کرد.علت فرار او این بود که نمی توانست درد ناشی از ترک اعتیاد را تحمل کند. علاوه بر گورستان  خواب ها، کانال خواب ها و زیر پل خواب ها را هم داریم. برخی شهروندان یک منطقه گزارش هایی را از گورستان ها خواب ها اعلام کرده اند و حتی اعلام کرده اند که درآن منطقه 300 جای خالی وجود دارد.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همه ابعاد را باید در نظر بگیریم و همه جامعه مسئولیت دارد، گفت: متاسفانه اکنون نوعی فردگرایی در جامعه حاکم و احساس مسئولیت نسبت به جامعه کمتر است و کل جامعه، خانواده، فرد و دولت باید در این زمینه همکاری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت باید سیاستگذاری مناسب را انجام دهد و جامعه و خانواده هم باید کمک کنند .در شهرهایی که حاشیه نشین زیاد دارند گرم خانه هایی ایجاد شده است و ایجاد می شود، ظرفیت های کمپ ها هم خوب است و باید از بیمه معتادان استفاده کنیم. وظیفه داریم حامی افراد بی پناه و مراقب آسیب دیدگان اجتماعی از جمله دختران فراری باشیم.

* ایجاد شغل برای معتادان

وی با بیان اینکه  مرکز نگهداری دختران فراری پیش بینی شده است و از طریق مددکار اجتماعی سعی می کنیم آن ها را به خانواده هایشان برگردانیم گفت: امسال 7 هزار شغل را برای معتادانی که ترک کردند ایجاد کردیم ، در سال 94 هم 40 هزار شغل برای آنان ایجاد کردیم. در هیچ سالی برای درمان معتادان پول نگذاشتیم اما در 2 سال اخیر در بودجه، پول برای درمان معتادان قرار دادیم و دفترچه بیمه درمان برای آنها تهیه کردیم.

ربیعی درباره اختلافات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی هزینه کرد بیمه گفت: اختلاف میان من و وزیر بهداشت وجود ندارد وحتی ممکن است 2 برادر در یک خانواده و برای بهتر شدن امورات ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم . هفته ای 2 بار در جلسات با هم صحبت می کنیم و رفت و آمد خانوادگی داریم همه همکاران در دولت مانند یک خانواده هستیم.

 وی با اشاره به اینکه پوشش بیمه همگانی و فراگیری آن، حفاظت مالی از بیمه شدگان و ارائه خدمات بیشتر از اهداف طرح تحول سلامت است گفت: طرح های اجتماعی ذینعفان متعدد دارد و تجربه ما در این زمینه کم است.در دوران وزارت من، با وزارت بهداشت بیشترین جلسات شورای عالی بیمه را برگزار کردیم.

 وزیر کار با بیان اینکه حدود 11 میلیون بیمه شده بود که برای رفع هم پوشانی ها به 9 میلیون رسیده است گفت: منابع و مصارف ما یکسان نشد و به بیمه ها فشار آمد و مصارف نسبت به منابع بالا رفت . قرار بود منابع اضافه شود اما دولت به مشکل مالی برخورد و در برخی موارد به یارانه ها دادیم.

وی ادامه داد: ازبین 9 میلیون نفر بیمه شده حدود 63 درصد آنها درآمدی بین 400 تا700 هزار تومان دارند و 83 درصد آن ها زیر یک میلیون تومان درآمد داشتند بنابراین لازم بود آن ها را بیمه کنیم اما کسری ما به علت بیمه کردن این افراد نیست .

*هزینه های سازمان تأمین اجتماعی

ربیعی  درباره هزینه های سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه های ما در سازمان تامین اجتماعی 8 هزار میلیارد تومان بود و در سال 94 به 16 هزار و 200 میلیارد تومان رسید. هزینه های ما در بیمه سلامت در سال 92 ، چهار هزار و 300 میلیارد تومان بود که در سال 94 به 12 هزار و 300 میلیارد و در سال 95 به 16 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حدود 10 میلیون بیمه شده جدید داشتیم، افزود: بین بیمه روستائیان عشایر و تامین اجتماعی حدود 4 میلیون همپوشانی رخ داده اما این باری به بیمه سلامت اضافه نمی کند و در آن جا افزایش مصارف نداریم.ربیعی اضافه کرد: بخشنامه ای را صادر کردم که از امسال هر ایرانی فقط یک دفترچه بیمه خواهد داشت.

وی گفت: تعدادی از بیمه شدگان تامین اجتماعی بیمه درمان خود را حذف و دفترچه بیمه سلامت مجانی دریافت کردند و هم پوشانی رخ داد که این ها را با مذاکره و تصمیمات مناسب برمی گردانیم. منابع تأمین اجتماعی در بیمه بیکاری ، مستمری و در بیمه درمان به علاوه از کار افتادگی و حوادث ناشی از کار هزینه می شد اما شاید در ماه هایی با تاخیر در درمان هزینه شده است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علت بنگاه داری ما این است که دولت به جای بدهی ، شرکت به ما داده و در همه جا دنیا هم صندوق ها کار اقتصادی می کنند.می خواهیم از بنگاه های پراکنده خارج شویم و بیشتر سهامداری و در حوزه پتروشیمی نفت و گاز فعالیت کنیم.

 وی درباره انتقادها نسبت به شرکت های بورسی گفت: برخی انتقاد می کنند بورس و فضای اقتصادی را به درستی نمی شناسند،  باید ساختارهای اقتصادی کشور درست شود. کسی توان پرداخت پول نقد برای شرکت های ما را ندارد . شرکت هایمان را برای شفاف سازی به بورس ارائه کردیم.اگر شرایط مناسب فراهم شود شرکت هایمان را واگذار می کنیم. بخش درمان ما به هلدینگ اقتصادی تبدیل خواهد شد و زیر ساخت های آن آماده شده است.  با سه هزار میلیارد تومان بدهی به سال96 می رویم و در سال 96 علاوه بر تامین این بدهی، منابع و مصارف را یکسان خواهیم کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه با وزارت بهداشت اختلاف نظری نداریم، گفت: با تجمیع منابع دولتی موافقیم اما تجمیع منابع مالی اجتماعی به این معنی که همه پول ها در یک صندوق واریز و سپس توزیع شود عادلانه و درست نیست اما اینکه حساب درمان تامین اجتماعی جدا باشد درست است.

*عملکرد اشتغالی دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به طور متوسط در سه سال گذشته سالانه بیش از 600 هزار شغل ایجاد کردیم، گفت: در سال 1392 جمعیت شاغل ما 21 میلیون و 300 هزار نفر بود که در سال 1394 به 21 میلیون و 972 هزار و در تابستان سال 95 به حدود 23 میلیون نفر رسید.

ربیعی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی یکی از عوامل ایجاد اشتغال است، افزود: دولت را در دورانی تحویل گرفتیم که 60 درصد کسری رشد داشتیم در حالی که 8 درصد رشد، هدفگذاری شده بود. در ابتدای فعالیت، بیکاری از دولت قبل به جا مانده راتحویل گرفتیم. درسال 93 توانستیم سه درصد رشد اقتصادی و در سال 94 یک درصد و امسال تا کنون بیش از 7 درصد رشد اقتصادی را تجربه کنیم.اشتغال به تقاضای کار در اقتصاد وابسته است که این تقاضا کاهش یافته است و قدرت خرید مردم هم پایین آمد. درآمدهای دولت صرف هزینه های جاری می شد، طول می کشد تا سهم هزینه های جاری کم شود.

وی با بیان اینکه هر یک درصد رشد اقتصادی در میان مدت و دراز مدت ، 100 هزار شغل را ایجاد می کند البته این رشد باید پایدار باشد گفت: اکنون با پایداری رشد بدون اشتغال مواجهیم، اگر این رشد در نفت و گاز رخ دهد به ازای هر 12 هزار میلیارد تومان فقط هزار شغل ایجاد می شود.سعی کردیم با رشد پایدار، کنترل تورم و با اصلاح زیر ساخت ها تقاضا برای کار را افزایش دهیم .

وی با بیان اینکه نباید مردم را مایوس کرد اضافه کرد: رشد اقتصادی که اتفاق افتاد واقعی است و در دراز مدت اثر خود را نشان خواهد داد.در سال 1384 ، جمعیت شاغل کشور 20 میلیون و 618 هزار نفر و در سال 1391 بیست میلیون  و 628 هزار نفر بود بنابراین با پدیده انباشت بیکاری مواجه شدیم به همین خاطر ایجاد اشتغال ما ملموس نیست.

* هر دقیقه 14 نفربه متقاضیان کار اضافه می شود

ربیعی با بیان اینکه پارسال هر دقیقه 5 نفر و امسال هر دقیقه 14 نفر به میزان متقاضیان کار اضافه شدند گفت: کارنامه دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبود.در سال 84 ، سالی 80 هزار نفر وارد بازار کار می شدند و تا سال 91 به طور متوسط حدود 5 میلیون نفر را وارد دانشگاه کردیم بنابراین آن ها با تاخیر و در این دوره وارد بازار کار می شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال یک میلیون و 230 هزار نفر وارد بازار کار شدند و از طرف دیگر تمایل به یافتن کار افزایش یافت و نرخ مشارکت از 37 درصد به حدود 40 درصد رسیده است و مردم امیدوارتر شدند. نیروهای کار با تغییر نگرش حاضر به پذیرفتن هر کاری نیستند، نیروی کار تحصیل کرده هر کاری را انجام نمی دهد و کار در منزلت خود را جستجو می کند .

وی با اشاره به اینکه برنامه دولت این است که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند افزود: با این حال عقب ماندگی و انباشت بیکاری داریم و اقتصاددانان باید به درستی این مسائل را تبیین کنند. از 700 هزار شغلی که ایجاد کردیم 53 درصد به خدمات و 15 درصد کشاورزی و بقیه در صنعت، ساختمان و انرژی مشغول شدند و حدود 80 درصد سهم بانوان بود.

وی  با بیان اینکه  در حوزه هایی مانند ICT ، خدمات ، بسته بندی و گردشگری ظرفیت های خالی اشتغال داریم که در سال آینده می توانیم 500 تا 600 هزار شغل در این حوزه ها ایجاد کنیم افزود: طرح «تکاپو» را ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب کرده و مبتنی بر مطالعات منطقه ای است.

ربیعی با بیان اینکه هدف ما ایجاد یک میلیون شغل در سال آینده است، گفت: هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 به اشتغال اختصاص داده شده است و اگر پول صندوق توسعه ملی هم تخصیص داده شود فقط 600 هزار شغل از همین ناحیه ایجاد می شود و این جدای از شغل های دیگر در حوزه صنعت، اقتصاد و ساختمان است. برخی راهبرد غلط در بخش تعاون داشتند و فکر می کردند با حمایت های یارانه ای می توانند آن را رشد دهند در حالی که تعاون باید به یک نیاز اجتماعی تبدیل شود و باید کل جامعه ، تعاون را به عنوان شیوه ای از کسب و کار بپردازند.

*وضعیت دستمزد ها

ربیعی با اشاره به اینکه اکنون تعاونی های تامین ، عملکرد خوبی دارند، گفت: در مالیات سیاست تشویقی برای تعاون در نظر گرفته شده است. باید تعاونی ها را توانمند و اتصالات جهانی برای آن درست کنیم. در چند سال اخیر مزد را به تورم پیشی دادیم و سعی می کنیم این روند را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم حداقل های بازنشستگان را تامین کنیم، افزود: پارسال 700 میلیارد تومان و امسال هزار میلیارد تومان برای صندوق کشوری قرار دادیم تا حداقل ها را بهتر تامین کنیم. یکسان سازی حقوق بازنشستگان بار مالی دارد که اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند ما به سمت آن می رویم.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان