//
کدخبر: ۲۰۲ //

افت یکپارچه گروه کانه‌های فلزی در معاملات بورس

در معاملات امروز- چهارشنبه- بورس اوراق بهادار تهران نوسان گیران بازار سهام شاهد افت یکپارچه در گروه کانه های فلزی بودند. همچنین در حالی که در هفته‌های گذشته شاخص کل بورس توانسته بود برای روزهای پی در پی در کانال ۸۰ هزار واحدی نوسان کند، امروز شاخص کل ۱۰۹ واحد افت کرد و در تراز ۷۹ هزار و ۶۹۱ واحدی ایستاد.

افت یکپارچه گروه کانه‌های فلزی در معاملات بورس

دماسنج بازار سرمایه امروز از ابتدای معاملات بورس اوراق و بهادار تهران،  شروع به رشد کرد و پس از رسیدن تا سقف ۷۹ هزار و ۸۶۸ واحدی با افت مواجه شد و در نهایت با ۱۰۹ واحد کاهش نسبت به روز گذشته در تراز ۷۹ هزار و ۶۹۱ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن پس از ۳۵ واحد افت رقم ۱۵ هزار و ۶۶۹ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز ۲۲۶ واحد پایین رفت و رقم ۸۷ هزار و ۸۰۲ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول هم با ۹۱ واحد افت به رقم ۵۶ هزار و ۶۹۷ واحدی رسید و شاخص بازار دوم با ۱۴۹ واحد کاهش رقم ۱۶۸ هزار و ۸۶۳ واحدی را تجربه کرد.

در معاملات امروز نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۲۳ واحد تاثیر منفی در شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه ایفا کرد. در این نماد ۹۴ درصد از فروش‌ها به سهامداران حقیقی و ۵۲ درصد از خریدها نیز به حقیقی‌ها اختصاص داشت. نماد معاملاتی معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۱ واحد تاثیر منفی در شاخص کل داشت و پس از نماد فولاد مبارکه اصفهان بیشترین نقش را در نوسانات شاخص کل بازی کرد. در این نماد تقریبا صددرصد عرضه‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت که از آن میزان دو میلیون و ۲۹۳ هزار سهم توسط حقیقی‌ها و ۱۶۲ هزار و ۵۶۱ سهم توسط سهامداران حقوقی خریداری شد.

در گروه استخراج کالاهای فلزی امروز شاهد افت سراسری نمادها بودیم. گروه فلزات اساسی نیز در اکثر نمادهایش شاهد افت در قیمت پایانی بود. در گروه کالاهای فلزی امروز ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار سهم به ارزش پنج میلیارد و ۷۰۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در دو هزار و ۴۱۴ نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.

همچنین در گروه خودرو امروز بیش از ۴۹ میلیون سهم به ارزش هفت میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان در پنج هزار و ۲۸ نوبت معامله، داد و ستد شد. در این گروه تعدادی از نمادها رشد قیمت پایانی را تا سقف نزدیک به چهار درصد تجربه کردند و در مقابل نمادهایی هم بودند که شرایط کاهشی را تجربه کردند.

ارزش معاملات امروز رقم ۲۲۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را تجربه کرد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۶ هزار و ۳۷۵ نوبت داد و ستد بود.

از جمله معاملات درون گروهی که امروز صورت گرفت می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت بیمه ملت، ایران ترانسفو، ملی صنایع مس ایران، پمپسازی ایران اشاره کرد به طوریکه امروز در نماد بیمه ملت یازده میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش دو میلیارد و ۳۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تنها در یک معامله درون گروهی داد و ستد شد. همچنین در نماد ایران ترانسفو هفت میلیون و ۶۳۰ سهم به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان کد به کد شد.

در نماد ملی صنایع مس ایران نیز شش میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کدهای درون گروهی واریز شدند و در نماد پمسازی ایران پنج میلیون و ۳۵۹ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در یک معامله درون گروهی مورد معامله قرار گرفت.

امروز نماد پارس خودرو شاهد بیشترین حجم معامله بود به طوریکه در این نماد ۶۰۲ میلیون و ۱۶۰ هزار سهم به ارزش پنج میلیارد و ۷۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در پانزده هزار و ۶۵۱ نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.

همچنین نماد پتروشیمی شازند که دیروز نیز شاهد بیشترین ارزش معامله بود امروز  با داد و ستد کردن ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در هزار و ۱۵۱ نوبت معامله در رتبه دوم امروز در زمینه بیشترین ارزش معامله جا گرفت نماد معاملاتی پتروشیمی شازند که دیروز نیز شاهد صف خرید سهامداران بود، امروز نیز صف خرید را تجربه کرد. در این نماد بیش از ۸۰ درصد از معاملات توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت و بیش از ۱۹ درصد نیز به سهامداران حقوقی تعلق داشت به طوریکه حقوقی‌ها امروز ۲۸ میلیون و  ۲۷۶ هزار سهم را برای عرضه گذاشتند و حقیقی‌ها ۱۲ میلیون و ۷۳ هزار سهم را برای فروش تخصیص دادند که از مجموع این عرضه‌ها ۳۳ میلیون و ۸۱ هزار سهم توسط حقیقی‌ها و هفت میلیون و ۹۲۵ هزار سهم توسط حقوقی‌ها خریداری شد. امروز سهام این شرکت توانست نزدیک به پنج درصد نوسان مثبت داشته باشد.

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی حق تقدم شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، نفت پارس با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند.

آیفکس نیز امروز ۸.۲ واحد رشد کرد و به عدد ۸۶۵.۲ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۰۸ میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را رقم زد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن ۲۰۳ میلیون و ۳۰ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵ هزار و ۲۰۶ نوبت داد و ستد بود.

نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس بازی کردند.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان