//
کدخبر: ۱۹۴۱ //

برجام حلال مشکلات اقتصادی نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هر دولتی که بخواهد در آمریکا به روی کار بیاید قطعا باید اجرای تعهدات را در برجام ادامه بدهد. کمالوندی تاکید کرد: برخی موضوعات رفع موارد سلبی و تحریمات بود و دسته دیگر موضوعات همکاری بود که در حال حاضر دنبال می شود.

برجام حلال مشکلات اقتصادی نیست

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در شبکه خبر به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: بسته گسترده ای از اقدامات در این برهه از زمان  وجود دارد و اصولا عمده این موارد ذیل رفع تحریمات تعریف می‌شود.

وی افزود: یکی از موارد تحریم ها جلوگیری از فروش نفت کشورمان بود که قرار بود برداشته شود مباحث حمل ونقل ، بیمه ها، مسائل بانکی و بسیاری موضوعات دیگر کارهای سلبی بود که باید آنها انجام می‌دادند و قرار بود از تحریم دست بردارند تعدادی کارهای ایجابی  در زمبنه های هسته ای اعمم از مسائل کمک به حوزه های ایمنی ، امنیت ،پزشکی هسته ای و شتاب دهنده ها تعهدات طرف مقابل بود.

کمالوندی تاکید کرد: برخی موضوعات رفع موارد سلبی و تحریمات بود و دسته دیگر موضوعات همکاری بود که در حال حاضر دنبال می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که در این دسته بندی ها چقدر از موارد و تعهدات گروه 5+1 به خصوص آمریکایی ها عملیاتی شده است، تصریح کرد:  آمریکا از همان ابتدا بحثش این بود که تحریم ها را برنمیدارند بلکه اجرای این تحریمات را متوقف می کنند البته پیش بینی رفع تحریم ها شد که این دوره حدود 8 سال است تا بتواند گزارش جامع آزانس منتشر شود تا همه فعالیت های هسته ای ایران اعمم از اعلام شده ها بررسی شود تا اژانس به صورت قطعی اعلام کند کلیه این فعالیت ها صلح آمیز است اگرچه در حال حاضر هم این موارد را مطرح می‌کند.

کمالوندی اضافه کرد: زمان انتشار این گزارش از سوی آژانس انرزی اتمی حداکثر 8 سال پیش بینی شده است با آژانس مذاکره می‌کنیم که این زمان را کاهش دهیم ،ایران در مقایسه با سایر کشورها بازرسی بسیاری از سوی اژانس داشته است البته نباید از تاریخ شروع برجام مسائل را شروع کرد و در طول این سال نیز باید آمریکا تحریم های کنگره را رفع کند. 

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا همه تحریم ها را لغو  کردند در بحث سلبی اگر بخواهیم ارزیابی داشته باشیم همه حوزه ها پیشرفت چشمگیر داشته غیر از حوزه بانکی که اگر به سه بخش بانک کوچک بزرگ و متوسط تقسیم شود بانک های کوچک مشکلی ندارند، بانک های متوسط کار می‌کنند بعضا مشکلاتی دارند اما بانک های بزرگ شاید به این دلیل که سیاسی تر بوده و تنبیهاتی در گذشته از سوی آمریکا داشتند احتیاط زیادی می‌کنند.

کمالوندی درباره روند عمل به تعهدات از سوی ایران گفت: مهم ترین تعهدات ما کاهش فعالیت هسته ای در سطح غنی سازی و تعداد سانترفیوژها ، مقدار ذخیره مواد غنی شده  و نظارت های بیشتر در قالب پروتکل های الحاقی بود فقط 9هزار سانترفیوژ کار می کرد و باقی  فعالیت نداشتند و اخرین تعهد ما درباره فردو بود و امروز می‌توانیم بگوییم که ایران امروز هیچ تعهدی ندارد که اجرا نکرده باشد.

وی درباره عملکرد امریکا در راستای اجرایی شدن برجام گفت: تعارض ما با امریکا تعارض ایدوئولوژیک و استراتژیک دائم است این تلقی غلطی است که می‌گویند با برجام قرار است مسائل ما با آمریکا حل شود، 6 قطعنامه ی شورای امنیت در طول چندسال گذشته به بهانه برنامه هسته ای ایران بود  که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای  است که همه این موارد  بررسی  و سپس در گزارش اژانس ابهام زدایی شد.

کمالوندی گفت: حتی اگر ما موارد دیگری مانند حقوق بشر و تروریسم را بتوانیم مدیریت کنیم این مسائل با آمریکا حل نمی‌شود اما نکته مهم برجام این بود که این تعارضات را مدیریت کرد به نحوی که تحریم ها رفع شوند وفضایی برای رشد اقتصاد کشور فراهم شود در حقیقت قرار نبود که برجام مشکلات اقتصادی را رفع کند بلکه یک اقدام برای رفع موانع بود.

وی افزود: برجام اقدامی برای توسعه اقتصادی کشور است و طبیعتا برجام تاکنون به اهداف خود رسیده و ارتباط بانک های بزرگ دنیا با بانک های ایرانی هم تا مدتی طول خواهد کشید.

کمالوندی با بیان اینکه آمریکا تمایلی برای انجام وظایف خود ندارد ادامه داد: آمریکا دوست ندارد ایران غنی‌سازی داشته باشد به طوریکه ابوما گفت اگر بتواند پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را باز می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا می خواست که غنی سازی در ایران صفر شود که این امر انجام نشد زیرا هزاران سانتیفیوژ هم اکنون کار می کند در حقیقت جمهوری اسلامی توانست خواسته های خود را به آنها تحمیل کند.

 وی با بیان اینه آمریکا تلاش می کند به هر نحوی از تعهدات خود فرارکند خاطر نشان کرد: ما باید به نحوی عمل کنیم که حاوی این اقدام آنها را بگیریم در رابطه با قانون ایسا اعتقاد ما این است که این نقض برجام است اگرچه آنها و بعضی از کشورهای اروپایی می گویند که قرار نبوده که تحریم ها رفع بشود  بلکه قرار بود تحریم ها اجرا نشود.

کمالوندی گفت: در قانون 31 دسامبر 2016 مشخص شده که تحریم ها از بین میرود و وقتی آمریکا تحریم ها را تمدید می کند مثل این است که شما تحریم های جدیدی ایجاد می کنید.

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیته مشترک برجام تصریح کرد: طرف مقابل با شماتت ایران روبرو شد و برای همین  استدلال هایی را می آوردند که البته  مورد پذیرش ما نبود و در واقع این اقدام آنها نقض فاحش برجام بود که اگر اجرایی شود ایران هر اقدامی را که لازم بداند انجام می دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال اینکه آیا  پنج کشور مذاکره کننده با ایران قبول کردند که نقض برجام روی داده است یا خیر گفت:  این کشورها جایگاه حقوقی خاص خود را دارند و بدین شکل نیست که یک مسیر حقوقی خاصی داشته باشند اما موضع گیری ‌ها در این مقطع معمولا به صورت موضع گیری سیاسی است و بیشتر منافع خود را در نظر می‌گیرند. اما به طور قطع ما می‌توانیم بگوییم که هیچ کشوری از اقدام آمریکا حمایت نکرد.

وی خاطر نشان کرد: در کل وضعیت دو گانه‌ای در کمیسیون وجود دارد. موضوع البته هنوز بر روی میز است و ما نیز پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد اما آنچه که آمریکایی‌ها قول آن را دادند این بود که نمی‌گذراند تحریم ها آثاری داشته باشد که البته این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند.

کمالوندی تصریح کرد: از طرف وزیر امور خارجه آمریکا بر اساس اختیاراتی که دارد می‌تواند از ایجاد آثار تحریم‌ها جلوگیری کند. حتی امضا نکردن این طرح از سوی رئیس جمهور یک نشانه‌ای است مبنی بر اینکه  این مصوبه خلاف برجام است وبرای همین امضا نمی‌کند. به هر حال ما قطعا با آمریکایی‌ها مشکل داشتیم، داریم و چه بسا در آینده خواهیم داشت وبرای آن مشکلات بیشتر نیز طراحی‌هایی کرده‌ایم.

وی افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران دستش بسته نیست و آمریکا نیز خود می‌داند که اگر قرار باشد ایران به گذشته برگردد حتما به مرحله‌ای باز می‌گردد که جلوتر از مراحل قبلی باشد واگر لازم باشد جزئیات آن را مطرح می‌کنیم.

کمالوندی با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: نتیجه کار چندین ساله مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرتهای جهانی که یک نتیجه ای است که به نفع همه است و باید حفظ شود و از طرف ایران هم نظارت خواهد شد. ایران به نحوه اجرا شدن این تعهدات از سوی این کشورها را بررسی می‌کند و به هیات نظارت ارسال خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به قول آمریکا که تعهد داده تمدید تحریم‌ها تاثیری در اجرای برجام نخواهد داشت چه مقدار اعتماد کرد، گفت: این تصمیم ، تصمیم دولت آمریکا است و برجام نیز توسط شورای امنیت تصویب شده است یعنی دولت آمریکا یک تعهد بین‌المللی داده است،‌حتی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌تواند از تعهدات خود شانه خالی کند. بنابراین هر دولتی که بخواهد در آمریکا به روی کار بیاید قطعا باید اجرای تعهدات را ادامه بدهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان