//
کدخبر: ۱۶۶۱۴ //

رشد ۷.۳ درصدی تردد از مرزهای زمینی در دور اول سفرهای نوروزی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای سفرهای نوروزی حدفاصل ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶ گفت: تردد اتباع ایرانی از مرزهای زمینی کشور بیانگر رشد ۷.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل است.

رشد ۷.۳ درصدی تردد از مرزهای زمینی در دور اول سفرهای نوروزی

به گزارش فرتاک نیوز، داود کشاورزیان در آستانه عید سال نو و آغاز سفرهای نوروزی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تبریک سال نو به تمامی هموطنان کشور اظهار داشت: طبق آمار صورت وضعیت‌های صادره از مورخ 25 اسفند 94 تا 15  فروردین 95 تعداد 708هزار و 330 سفر انجام شده بود که 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همچنین طی همین مدت 8 میلیون و 495 هزار و 941 مسافر با استناد به صورت وضعیت‌ها جابجا شدند که 6.3 درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته است.

وی افزود: با توجه به زمان اجرای طرح نوروزی 1396 به مدت 20 روز از مورخ 25 اسفند سال جاری لغایت 14 فروردین 96، پیش فروش حضوری و غیرحضوری بلیت اتوبوس‌های مسافربری از اول اسفند 95 آغاز شد که بر این اساس پیش فروش حضوری بلیت در محل پایانه‌های عمومی مسافر و همچنین دفاتر مرکزی و دفتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌های مسافربری برای سرویس‌های هر شرکت و در صورت نیاز با دایر نمودن تعداد مناسبی از دفاتر متمرکز در سطح شهر و تعیین ساعت کار مناسب و کافی برای آنها، پیش فروش به طور مشترک انجام شد و نظارت کافی بر نحوه عملکرد آنها توسط ادارات کل استانی اعمال می‌گردد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «ایام و مسیر‌های دارای بیشترین تقاضای سفر و مکلف نمودن شرکت‌ها به ارائه حد اکثر ظرفیت‌ ناوگان تحت پوشش خود شناسایی و مقرر شده است» گفت: متقضایان تهیه بلیت میتوانند از طریق سامانه‌های اینترنتی www.payaneh.ir, www.irsafar.com, www.safar724.com, www.payaneh.com,  و سایر سایت‌های استانی و اختصاصی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان پیش‌بینی شده برای سفرهای نوروزی بیان داشت: حدود 16000 دستگاه اتوبوس، 27 هزار دستگاه مینی‌بوس و 39 هزار دستگاه سواری کرایه بین‌شهری با همت 119هزار راننده و کمک راننده برای سرویس‌دهی به مردم در طول سفرهای نوروزی پیش بینی شده است.

هماهنگی با سازمان‌ها و نهاد‌های دست اندرکار سفرهای نوروزی

کشاورزیان در راستای اجرای هرچه بهتر خدمات در سفرهای نوروزی به سه اقدام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: با هدف نظارت بر اتقای سطح خدمات ارائه شده در پایانه‌های عمومی با سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوار‌های شهرداری به منظور آماده‌سازی پایانه‌ها برای ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و همچنین حضور مستمر در دفاتر نمایندگی با هدف رسیدگی به مشکلات مسافران تعامل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، شبکه بهداشت، شبکه بانکی، صنعت معدن و تجارت، معاونت‌های انسانی نیرو‌های مسلح، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مراکز مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین با اشاره به هماهنگی‌های لازم به منظور هر چه مطلوب‌تر کاروان‌های راهیان نور به مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: در این خصوص با انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری. پلیس راه کشور، سپاه پاسداران برای اختصاص مطلوب‌ترین اتوبو‌س‌های موجود در پایانه‌های مسافری جهت اعزام کاروان‌ها و هماهنگی با مبادی مسئول برای حرکت و اعزام کاروان‌ها حتی الامکان در ساعات روزانه مذاکره و هماهنگی به عمل آمده است.

حمل‌ونقل بین المللی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این گفتگو به سهم جاده از حمل‌ونقل بین المللی در سفرهای نوروزی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در این بخش نیز از مورخ 25 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 در مجموع 816 هزار و 501 نفر شامل 409 هزار 170 نفر ورودی و 407 هزار و 331 نفر خروجی، از مرزها تردد کرده‌اند که 538 هزار و 816 نفر معادل 66 درصد از کل ترددهای این بخش را اتباع ایرانی و 277 هزار و 685 نفر معادل 34 درصد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تعداد تردد اتباع ایرانی از مرزهای زمینی کشور بیانگر رشد 7.3 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل است اما آمار تردد اتباع خارجی از کاهش 3.9 درصدی خبر می‌دهد.

 رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پر ترددترین مرز زمینی کشور در ایام سفرهای نوروزی طی مدت مذکور را مرز مهران با 199 هزار 179 تردد ثبت شده معرفی کرد و یادآور شد: مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی با کشور ترکیه و تردد 94 هراز و 314 نفر، مرز شلمچه در استان خوزستان با کشور عراق و تردد 72 هزار و 120، مرز بیله سوار در استان اردبیل با کشور آذربایجان و تردد 54 هزارو 831 نفر و مرز رازی در استان آذربایجان غربی با کشور ترکیه و تردد 50 هزارو 147 تردد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کشاورزیان تصریح کرد: آمادگی و آماده سازی پایانه‌های مرزی به منظور استقبال از مسافران متردد از آنها و ارائه خدمات مطلوب از هر حیث مورد توجه قرار دارد و بر شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌الملل برای ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و متقاضیان سفرهای بین المللی تاکید شده است.

ایمنی حمل‌و‌نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: همانطور که بارها و به کرات در طول سه سال اخیر بیان شده «ایمنی» اولویت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شود. در همین راستا برنامه‌ریزی و هماهنگی با 141 مرکز معاینه فنی سراسر کشور برای افزایش زمان ارائه خدمات و آماده به کار بودن آن‌ها به منظور خدمات‌رسانی به ناوگان عمومی انجام شده است.  

وی افزود: بر عملکرد 106 شرکت امداد فنی خودروی دارای مجوز از سازمان در طول راه‌های حوزه فعالیت نیز نظارت  صورت می‌گیرد و با مراکز امداد و نجات شامل 1325 پایگاه امداد و نجات، 499 پایگاه هلال‌احمر و 307 پایگاه سیار و موقت هلال‌احمر برای ارائه خدمات در مدت اجرای طرح نوروزی هماهنگی به عمل آمده است.

راهداری   

کشاورزیان همچنین در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش راهداری و نگهداری راه‌ها برای طرح نوروزی 96 به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امسال برای ارتقای حفاظ‌های ویژه طرح نوروزی 50 میلیارد ریال از محل منابع سازمان اختصاص یافت. همچنین روشنایی نقطه‌ای 70 مورد با هدف ارتقای ایمنی تقاطع هم‌سطح پر تصادف و پارکینگ ‌محورهای پر تردد تامین شد.

 رئیس سازمان راهداری ادامه داد: اجرای 35 کیلومتر روشنایی طولی در نواحی مورد نیاز، احیای 21 هزار کیلومتر طول خط‌کشی در سطح راه‌های کشور، نصب 22هزار کیلومتر علائم ایمنی اخطاری، انتظامی و غیره، ارتقای ایمنی میانه راه‌ها با اجرای 57 کیلومتر حفاظ‌های بتنی، ساماندهی گلوگاه‌های ترافیکی موجود به صورت موقت توسط علائم و تجهیزات ایمنی راه‌ها، تهیه 5000 بنر تبلیغ رفتارسازی ایمنی با ارائه پیام‌های راهداری گوناگون برای نصب در راه‌های شریانی کشور و برنامه‌ریزی برای ایمن سازی محوطه‌های کارگاهی و خاتمه عملیات عمرانی در سطح راه‌ها و حریم آنها از 20 اسفندماه تا 20 فروردین سایر اقدامات در این زمینه به شمار می‌رود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از رفع 370 نقطه و مقطع  پرحادثه و آشکارسازی  3500 نقطه پر تصادف در راه‌ها خبر داد و گفت: به میزان 7.3 میلیون تن برابر 2200 کیلومتر در قالب 300 پروژه عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت، 2256 کیلومتر درزگیری و 44 کیلومتر بازیافت گرم، 4600 کیلومتر اصلاح شیب شیروانی، 531 کیلومتر شانه‌سازی راه‌ها، ترمیم آسفالت 43 پارکینگ‌ و توقفگاه و 5536 کیلومتر عملیات آسفالت حفاظتی شامل فوکسیل، ماسه آسفالت، چیپ سیل و میکرو سرفیسینگ برای طرح سفرهای نوروزی انجام شده است.

به گفته وی تعمیرات اساسی بر روی 300 دستگاه پل بزرگ انجام شده است و حتی نرده پل‌های مذکور نیز مقاوم‌سازی شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در خصوص تجهیز ماشین‌الات و راهدارخانه‌ها اظهار داشت: بیش از 660 راهدارخانه ثابت و سیار برای ارائه خدمات به هموطنان تجهیز و آماده‌سازی شده و 12100 راهدار برای نوروز امسال در آماه باش کامل به سر می‌برند و علاوه بر آن شیفت کشیک نیز در ستاد مرکزی و ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برقرار شده است.

وی با بیان اینکه «اکیپ‌های راهداری زمستانی تا 15 فروردین در گردنه‌های برف‌گیر به حضور خود ادامه می‌دهند» افزود: حدود 2100 گشت راهداری برای رصد محورها و 700 اکیپ امدادی و تعمیراتی در طول راه‌ها برای رفع نقایص جزئی خودرو مسافرین حضور خواهند داشت.  

مدیریت راه‌ها و اطلاع رسانی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به نقش سامانه های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز داشت: 400 سامانه کنترل سرعت موجود با هدف ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای عملیاتی شده و 527 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی کشور با اولیت آزادراه، بزرگراه و راه اصلی کشور علاوه بر موارد مذکور از قرارداد جدید نصب راه و اندازی شده است.  

کشاورزیان از افزایش تعداد ترددشمارهای برخط از 1730 دستگاه به 1930 دستگاه با هدف پوشش بیشتر شبکه شریانی کشور خبر داد.

وی در ادامه به تشریح امکانات سامانه 141 پرداخت و گفت: تلفن گویای 141 در سراسر کشور با هدف افزایش آگاهی هموطنان از آخرین وضعیت راه‌ها در طول شبانه روز راه‌اندازی شده است و از ویژگی‌های آن می‌توان به پویا بودن این سامانه از جهت به روز و به لحظه بودن اطلاعات، امکان دریافت اطلاعات و امکانات بین‌راهی به صورت نمابر در صورت ارتباط با سامانه 141 فراهم شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به قابلیت‌های وب سایت 141 بیان داشت: مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند 4 عکس متوالی از تصاویر دوربین‌های نظارتی مربوط به حداکثر 5 دقیقه قبل و آخرین وضعیت تردد برگرفته از دستگاه‌های ترددشماری برخط را ملاحظه کنند. همچنین این سامانه مسیر و مسافت بهینه را به مردم ارائه می‌کند و موقعیت دوربین‌های ترددشمارها و شرایط آب و هوایی، انسدادها، کارگاه‌های جاده‌ای، امکانات رفاهی مانند مجتمع‌های خدماتی، پمپ بنزین، مساجد و اماکن درمان را نشان می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از دیگر قابلیت‌های استفاده از سامانه اینترنتی 141 می‌توان به ارائه لیست شرکت‌های مجاز امداد خورو به تفکیک استان و نمایش کریدورهای مهم با تعیین موقعیت دوربین‌های نظارتی و امکانات رفاهی موجود در کریدور اشاره کرد.

کشاورزیان در ادامه به تشریح اقدامات اپلیکیشن موبایلی 141 پرداخت و گفت: نرم افزار 141 در دو نسخه اندروید و ios برای نصب بر روی تلفن همراه ارائه شده است و کلیه امکانات سایت 141 را در برمی‌گیرد‌ به علاوه اینکه نقشه گرافیکی ترافیک راه‌ها، نمایش آخرین تصاویر یک دوربین نظارتی، دریافت و ارسال نظرات کاربران، نمایش اطلاعیه‌ها و ارائه اخبار صوتی مرکز مدیریت راه‌ها و نمایش آخرین تصاویر یک کریدور خاص امکانات این اپلیکیشن را تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته مردم می‌توانند با استفاده از سامانه پیامکی 1000141 از اطلاعاتی مانند تعیین مسافت و شهرهای بین شهر مبدا و مقصد، محدودیت‌ها و انسداد‌های ترافیکی و شرایط جوی کل کشور با ارسال عدد 141 و ترافیک راه‌های استان مورد نظر با ارسال کد مرکز 141 بهره‌مند شوند. البته کانال اختصاصی در شبکه اجتماعی تلگرام به آدرس rah 141@ و رابط مخصوص آن برای دسترسی مردم ایجاد شده است.

مجتمع‌های خدماتی-رفاهی

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی را 630 مجتمع در سراسر جاده‌های کشور عنوان کرد و به عقد تفاهم‌نامه فی مابین کانون سراسری انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر کشور و کانون سرمایه گذاران مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی جهت بهره‌مندی و ارائه خدمات حداکثری و مطلوب به مسافران ناوگان عمومی جاده‌ای اشاره کرد و گفت: همچنین دفترچه اطلاعات مجتمع‌های خدماتی رفاهی و تعیین مدیر پاسخگو برای هر مجتمع در سراسر کشور در راستای مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع تهیه شده است.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان