//
کدخبر: ۱۴۲۶۶ //

توضیح مرکز آمار درباره سبد معیشت کارگران +جدول

مرکز آمار ایران در مورد جزئیات سبد معیشت کارگران توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح مرکز آمار درباره سبد معیشت کارگران +جدول
به گزارش فرتاک نیوز،

در این توضیح آمده است: طبقه‌بندی کالاها و خدمات برای شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای شهری و روستایی، طبقه‌بندی بین‌المللی COICOP (طبقه‌بندی مصرف فردی براساس هدف) می‌باشد. این طبقه‌بندی توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) تهیه شده و در سی‌امین جلسه کمیسیون آمار سازمان ملل متحد در ماه مارس 1999 به تصویب رسیده است. طبق بند 150ـ3 دستورالعمل فنی محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده مصوب دسامبر 2003 سازمان بین‌المللی کار (ILO) استفاده از این طبقه‌بندی برای محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده توصیه شده است.

در این طبقه‌بندی تمامی کالاهای مصرفی فردی خانوارها در 12 بخش براساس هدف مصرف طبقه‌بندی شده‌اند (مصارف دولتی و غیردولتی و مصارف مؤسسات غیرانتفاعی در خدمت خانوار را شامل نمی‌شود).

ضریب اهمیت بالا از سال 1390 در محاسبات وجود دارند و تا تغییر سال پایه به 1395 ثابت می‌مانند.

همان‌طور که گفته شد هزینه‌های خانوارها در این 12 بخش طبقه‌بندی می‌شوند و برای هر بخش تعدادی قلم به عنوان نماینده انتخاب شده و ماهانه از آنها قیمت‌گیری به عمل می‌آید. حذف قلمی از یک بخش فقط روی ضریب اهمیت قلم‌های همان بخش تأثیر می‌گذارد و آنها را افزایش می‌دهد و ضریب اهمیت آن بخش بدون تغییر می‌ماند. همین‌طور اضافه کردن قلمی به بخش آموزش تغییری در ضریب اهمیت بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و سایر بخش‌ها نمی‌دهد.

انتشار شاخص قیمت و تورم این 12 بخش و گروه‌های خوراکی و آشامیدنی ماهانه از سوی مرکز آمار ایران صورت می‌گیرد.

در مورد اقلام حذف شده و اضافه شده در سال 1390 شایان گفتن است، هیچ‌یک از اقلام حذف‌شده اعلامی این خبرگزاری (چای خشک، کباب کوبیده، شلوار فاستونی مردانه، کفش شورو دست‌دوز و بچگانه، صندلی چوبی، سفره و سماور) از سبد مصرفی خانوارهای شهری مرکز آمار ایران حذف نشده و از آنها قیمت‌گیری به صورت ماهانه به عمل آید و در محاسبات شاخص دارای ضریب اهمیت باشند.

همین‌طور در مورد اقلام اضافه شده اعلامی این خبرگزاری باید گفت تور مسافرتی به دبی، تور داخلی با سه روز اقامت در کیش و تور زیارتی به سوریه هیچ جایگاهی در سبد مصرفی خانوارهای شهری ندارند و تنها یک قلم به عنوان سفر زیارتی به خارج از کشور (حج عمره یا عتبات عالیات) در این گروه قیمت‌گیری می‌شود و با ضریب اهمیت 0.87 درصد (برای سال پایه 1390) وارد محاسبات شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور می‌شود.

اقلام خوشبوکننده دهان، آلات موسیقی و توپ والیبال نیز در سید مصرفی خانوارهای شهری مرکز آمار وجود ندارد. ضریب اهمیت‌های اقلام هزینه ثبت‌نام در کلاس موسیقی و هزینه ثبت ازدواج در دفترخانه رسمی به ترتیب 0.009 درصد و 0.051 درصد در کل کشور (برای سال پایه 1390) می‌باشد.

1881755

1881756

1881757

منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۲۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان