//
کدخبر: ۱۳۱۷۷ //
برنامه خبری ایرنا برای عید ایرانی با کالای ایرانی؛

حمایت نمایندگان مجلس از خرید کالای ایرانی؛ همراهی مردم و دولت نخستین گام است

فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای ساخت داخل همزمان با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت تولید و افزایش بهره وری اقتصادی بویژه در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از حمایت بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

حمایت نمایندگان مجلس از خرید کالای ایرانی؛ همراهی مردم و دولت نخستین گام است
به گزارش فرتاک نیوز،

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه‌ ریزی نهادهای گوناگون در این زمینه، از این هفته «پویش خبری خرید کالای ایرانی» را آغاز کرده است.

این دیدگاه با پشتیبانی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همراه است.

** استفاده از کالای داخلی به معنای حمایت از کارگر ایرانی است

«علی مطهری» نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، استفاده از کالای داخلی را به معنای «حمایت از کارگر ایرانی و اقتصاد داخلی کشور» دانست.

وی راه اندازی پویش حمایت از کالای ایرانی و استفاده از این کالاها را اقدام بسیار خوبی توصیف کرد و افزود: حتی اگر کالای ایرانی از نظر کیفیت اختلاف کمی با کالای خارجی داشته باشد؛ یعنی اندکی کیفیت پایین تر داشته باشد باز هم باید از کالای ایرانی استفاده کنیم و همگان را به استفاده از این کالا تشویق کنیم.

** تجهیزات پزشکی، مصرفی، سرمایه ای و داروها را از داخل بخریم

«علی نوبخت» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مسئولان و کسانی که باید تجهیزات پزشکی، مصرفی، سرمایه ای و داروها بخرند توصیه کرد از تولید داخل استفاده کنند.

وی دراین گفت وگو با بیان اینکه تقویت و پیشرفت کشور در گرو استفاده از تولیدات داخلی است، افزود: ما در ابعاد پزشکی ، تولید تجهیزات و داروها به همت دانشمندان ایرانی و کسانی که در این رشته ها کار می کنند، لیاقت های بسیاری می بینیم و وظیفه ما در ابعاد تقنینی و اجرایی حمایت از این دانشمندان است.

** از آموزش و پرورش شروع کنیم

«محسن علیجانی» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مصرف کالای داخلی را نماد یک فرهنگ دانست و گفت: برای استفاده از کالاهای ایرانی نیز باید فرهنگ سازی کنیم تا وابستگی کشور به خارج از بین برود.

وی افزود: برای اینکه استفاده از کالاهای ایرانی ترویج یابد ابتدا باید فرهنگ را تقویت کنیم؛ زیرا فرهنگ زیربنای اقتصاد است.

علیجانی تصریح کرد: کالایی در بازارهای جهانی نفوذ می کند که فرهنگ آن کشور در آن بازار نفوذ پیدا کرده باشد، بنابراین اگر می خواهیم کالای ایرانی رواج یابد، باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما باید در آموزش و پرورش به فرزندانمان ابعاد و خوبی های استفاده از کالاهای ایرانی را آموزش دهیم.

** تولیدکنندگان به بازار فروش و سلایق مردم توجه کنند

«احمد همتی» نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد باید با فرهنگ سازی، مردم به خرید کالاهای داخلی سوق داده شوند.

وی افزود: رسانه ها در افزایش آگاهی بخشی به مردم نقش بسزایی دارند و در این ارتباط نیز اصحاب رسانه باید برای افزایش رغبت مردم به خرید کالاهای داخلی تلاش مضاعف کنند.

همتی با اشاره به اینکه مردم در بسیاری از مواقع با تردید به کیفیت کالاهای ساخت کشور می نگرند که باید تولیدکنندگان افزون بر توجه به بازار فروش به سلایق مردم توجه کنند، گفت: دولت نیز باید با افزایش نظارت بر کیفیت کالاهای تولید شده در کشور در افزایش اعتماد مردم به خرید کالاهای داخلی گام بردارد، اگر واحدهای صنعتی و تولیدی از نظر مالی مشکل داشته باشند به یقین در نوع محصولاتی که به بازار عرضه می کنند تاثیرگذار است.

** دولت برای افزایش کیفیت تولید ایرانی چاره اندیشی کند

«غلامرضا کاتب» عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاه ویژه به بازار داخلی از سوی مردم و مسئولان نظام رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور دوچندان می شود.

وی افزود: یکی از دلایل عمده رغبت نداشتن مردم به خرید کالاهای داخلی، مرغوبیت اندک است که دولت باید در این امر چاره اندیشی کند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت افزون بر ارایه تسهیلات رونق تولید باید در امر نظارت بر نوع کالاهای تولیدی نیز نظارت داشته باشد و افزایش نظارت ها و قانونمداری بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت کشور را برطرف می کند.

کاتب تصریح کرد: برای تولید کالایی خاص در کشور باید نمونه های خارجی آن را در نظر گرفت و مشتری مداری به عنوان یک اصل در میان همه صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی نهادینه شود.

وی گفت: اجرای دقیق برنامه های اقتصادی مقاومتی با خرید کالای داخلی محقق می شود و باید با فرهنگ سازی برای تغییر نگرش مردم نسبت به خرید کالاهای داخلی گام برداشت.

** استفاده از کالاهای ایرانی باعث برداشتن موانع اقتصاد مقاومتی می شود

«اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای برداشتن موانع اقتصاد مقاومتی، استفاده از کالاهای ایرانی است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

وی به ایرنا گفت: ما باید آن کالاهایی را که در داخل کشور تولید می شود تقویت و آنها را به عنوان برند ایرانی در جهان مطرح کنیم. همچنین باید آن کالاهایی را که برند خارجی است اما در داخل کشور تولید می شود نیز تقویت کنیم و موانع تولید بومی آن را از پیش پا برداریم.

وی گفت: ما باید در صادرات و بازاریابی هر 2 نوع کالاهای داخلی گام های موثری برداریم و نام کالای ایرانی را در دنیا بر سر زبان ها بیندازیم.

** استفاده از کالاهای ایرانی کمک به اقتصاد کشور است

«مهدی شیخ» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی استفاده از کالاهای ایرانی را کمک به اقتصاد کشور دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: باید با اطلاع رسانی جامعه را در این باره هوشیار کنیم.

وی حمایت خود را از کالای تولید داخلی و پویش من کالای ایرانی می خرم، اعلام کرد و افزود: متاسفانه برخی فقط از روی چشم و همچشمی به خرید کالاهای خارجی می پردازند اما اگر کسانی که این کالاها را می خرند، بدانند خرید اینها ممکن است کارگری را بیکار کند و خانواده ای را با مشکلات عدیده مالی ویران کند، هرگز دست به این کار نمی زنند.

** فرجام سخن

سخنان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از تولید داخلی با تاکید بر بنیان های اقتصاد مقاومتی همراه است.

رهبر معظم انقلاب بیست و نهم بهمن 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی ابلاغ کردند و امسال را نیز سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام نهادند.

در اقتصاد مقاومتی به تولید درونزا و برونگر توجه شده است که دلیل آن را می توان بروشنی از سخنان گوناگون رهبر معظم انقلاب در این زمینه دریافت.

ایشان در آغاز سال 1391 که «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام داشت، در حرم مطهر رضوی گفتند: وقتی کالای داخلی را مصرف می کنید، به کارگر ایرانی دارید کمک می کنید، اشتغال ایجاد می کنید، به سرمایه‌ ایرانی هم دارید کمک می کنید، رشد و نمو ایجاد می کنید. این فرهنگ غلطی است که مصنوعات خارجی را مصرف کنیم؛ این به ضرر دنیای ماست، به ضرر پیشرفت ماست، به ضرر آینده ماست. همه مسئولیت دارند؛ دولت هم مسئولیت دارد، باید از تولید ملی حمایت کند، تولید ملی را تقویت کند.

توجه به تولید داخلی به چرخاندن چرخ های اقتصاد کشور، اشتغالزایی و ریشه کنی بیکاری، کاهش وابستگی خارجی و افزون بر آن دستیابی به بازارهای منطقه ای و جهانی برای معرفی مزیت های محصول ایرانی می انجامد.

با این همه، پیش از آن اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی در این زمینه در کنار تلاش برای ارتقای دانش فنی و کیفیت افزایی تولید صنعتی لازم است.

بخشی از این امر در اختیار دولت است تا به تخصیص بودجه مناسب به تولید فناوری های نوین،‌ واردات دانش و ماشین های به روز، یاری رسانی به شرکت های دانش بنیان، کمک به صنایع قدیمی برای به روز رسانی و ارتقای کیفی، حمایت از حضور در بازارهای خارجی و حتی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی فرهنگی به ایرانیان دست بزند.

با این همه، مهمتر از ورود دولت، توجه مردم است. همه سیاست ها و برنامه های تدوین شده در کشور در صورتی به سرانجام و هدف خود می رسد که با پذیرش مردم و استقبال آنان همراه باشد.

از این رو، راهبردهای کلانی مانند استفاده از کالای ایرانی بیش از همه در گرو همراهی عملی و همدلی صمیمانه مردم و دولت است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان