//
کدخبر: ۱۰۲۴۱ //
کواکبیان در مخالفت با بودجه ۹۶

پورشه سوار به ۴۵ هزار تومان چه نیازی دارد؟/ از این بودجه بوی اشتغال به مشام نمی‌رسد

نماینده مردم تهران گفت: بنده از روز اول در سال ۸۹ گفتم منابع کشور را با یارانه به باد می‌دهید کسی که پورشه سوار است به ۴۵ هزار تومان چه نیازی دارد که ما همچنان بخواهیم به او یارانه دهیم.

پورشه سوار به ۴۵ هزار تومان چه نیازی دارد؟/ از این بودجه بوی اشتغال به مشام نمی‌رسد

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 96 اظهار داشت: برای اینکه آقای کوهکن بداند که ما اصلاح طلبان محافظه کار نیستیم، می‌خواهم برخلاف صحبت وی به عنوان مخالف با کلیات بودجه 96 صحبت کنم.

 

وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی قطعا امتیازات فراوان و نکات مثبتی دارد، ادامه داد: تقویت بنیه دفاعی و کارهایی که در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته، درنظر گرفتن بحث توسعه سیاسی در بخش یارانه احزاب و همچنین مباحثی که در رابطه با قوه قضاییه و اینکه قرار است حساب‌ها و درآمدهای آن به خزانه واریز شود، از مهمترین نکات مثبت بودجه 96 است.

 

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه بنده تأکیدم این است که باید از منظر اقتصاد سیاسی نیز به بودجه مذکور توجه شود، گفت: خواهشم این است که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و دولتمردان بگویند که بعد از اجرای این بودجه، ما سرجمع چقدر به اشتغال مملکت کمک کردیم.

 

کواکبیان با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه جامعه ما اشتغال است، تصریح کرد: باید مشخص شود که با پایان اجرای بودجه ما چقدر توانستیم اشتغال ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی بگویند که زمینه‌های ایجاد اشتغال فراهم شده است و شاید برخی هم بگویند که نمی‌گذاریم دیگر بیکاری افزایش یابد، اظهار داشت: واقعیت این است که بنده از این بودجه بوی اشتغال نمی‌فهمم و شاید استشمام و شامه‌ام ضعیف است.

 

نماینده مردم تهران افزود: خدا شاهد است که 85 درصد مکاتبات و مراجعاتی که به بنده می‌شود برای اشتغال است و من چیزی جز شرمندگی و خجالت ندارم که به آنها بگویم و در جایی گفتم که دولت به غیر از بودجه و برنامه، باید یک طرح ضربتی برای اشتغال بیاورد.

 

کواکبیان با اشاره به بحث وابستگی بودجه به نفت گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی بر این مسئله تأکید فروانی دارند اما دولت آن را از 25 درصد به 36 درصد افزایش داده و متأسفانه کمیسیون تلفیق هم آن را به 40 درصد رسانده است یعنی 40 درصد درآمدهای بودجه، مستقیما از نفت استفاده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سخنگوی کمیسیون تلفیق با افتخار اعلام می‌کند که ما سهم صندوق توسعه ملی را به 30 درصد افزایش داده‌ایم، گفت: اولا قرار بوده است که منابع این صندوق برای بخش خصوصی و زیرساخت‌های اصلی استفاده شود.

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: حتی مقام معظم رهبری هم برداشت از این صندوق را منوط به اجازه مجلس دانسته‌اند یعنی اگر مجلس آن را کلا مسدود کند، قطعا شخص مقام معظم رهبری هیچ نگرانی نخواهند داشت و بحث این است که ایشان می‌گویند مجلس در این باره تشخیص کارشناسی دهد.

 

کواکبیان تصریح کرد: ای کاش سهم صندوق توسعه ملی 30 درصد نمی‌شد و 20 درصد بود اما منابع می‌ماند و در جای خودش مصرف می‌شد.

 

وی با بیان اینکه ما به جای آنکه بودجه دفاعی را در جاهای دیگر ببینیم آمدیم از صندوق توسعه ملی هزینه کرده‌ایم، گفت: ما می‌خواهیم با 11 هزار میلیارد مابه‌التفاوتی که دیده نشده است چکار کنیم؟ آیا می‌خواهیم صادرات نفت را افزایش دهیم؟ آیا می‌خواهیم قیمت نفت را افزایش دهیم؟ مگر دست ما است؟

 

کواکبیان افزود: آیا می‌ خواهیم دست دولت را باز بگذاریم که قیمت دلار را از 3300 تومان بالاتر ببرد؟ این مابه‌التفاوت را کجا دیده‌ایم؟ چرا مجلس جدی برخورد نمی‌کند تا از محل این صندوق برای مصرف حقیقی خودش یعنی زیرساخت‌ها و تقویت بخش خصوصی است، سپرده شود.

 

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه بنده هیچ وقت در این چند سالی که در مجلس بودم تاکنون جداول بودجه را ندیده‌ام اظهار داشت: اصل قانون مربوط به جداول است و باید شفاف‌سازی شود.

 

وی با اشاره به اینکه بند 11 سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بحث شفاف سازی است، تصریح کرد: موارد ابهام آمیز زیادی در این بودجه وجود دارد؛ در جدول 17 چرا ما می‌خواهیم نهادهایی داشته باشیم که پول را بگیرند اما نظارت ناپذیر باشند و هیچ دستگاهی نتواند به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است.

 

کواکبیان با اشاره به اینکه 58 هزار میلیارد تومان اعتبارات متفرقه افزایش یافته است، گفت: البته نسبت به سال گذشته این مقدار کاهش یافته است اما سرجمع ما نمی‌بینیم که هیچ نظارتی در این زمینه باشد.

 

نماینده مردم تهران در رابطه با مسئله یارانه نیز اظهار داشت: بدون هیچ گونه محافظه کاری می‌گویم که دولت‌ها شاید برای مسائل سیاسی‌شان دارند یارانه‌ها را ادامه می‌دهند، بنده از روز اول در سال 89 گفتم منابع کشور را با یارانه به باد می‌دهید کسی که پورشه سوار است به 45 هزار تومان چه نیازی دارد که ما همچنان بخواهیم به او یارانه دهیم.

 

وی در رابطه با مسئله فاینانس گفت: سر جمع در سال 95 فقط 3 میلیارد تومان توانستیم از این طریق به اقتصاد کمک کنیم اما 50 میلیارد دلار فاینانس پیش بینی شده است. چرا همدیگر را می‌خواهیم گول بزنیم؟ آیا ما با این 50 میلیارد دلار می‌توانیم طرح‌های عمرانی در کشور انجام دهیم.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۲۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان