//
کدخبر: ۵۷۳۳ //
در آیین کهن سده ؛

زرتشتیان استان یزد یاد شهدای آتش نشان را گرامی داشتند

آیین کهن سده زرتشتیان استان یزد عصر یکشنبه دهم بهمن ماه با گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو تهران در برخی مناطق این استان برگزار شد.

زرتشتیان استان یزد یاد شهدای آتش نشان را گرامی داشتند

به گزارش فرتاک نیوز، در این آیین هنگام برافروختن آتش سده، یاد آتش نشانان فداکاری که در حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تهران به شهادت رسیدند گرامی داشته شد و به صورت نمادین از تعدادی از آتش نشانان قدرد دانی شد.

در آیین سده زرتشتیان که در راحت آباد شهرستان تفت برگزار شد، پیران آیین زرتشت همزمان با سراسر کشور برای شکرگذاری نعمت های خداوند اجتماع کرده و با خواندن دعاهای ویژه این روز، آیین های سنتی آن را به جای آوردند و بر اساس باورهای این آیین با انباشتن هیزم و افروختن آتش آخرین رمق سرمای زمستان را گرفته و جسم زمین را برای بارآوری دوباره در فصل بهار گرم می کنند.

در آیین سده، زرتشتیان تفت با اهدا گل به دو نفراز آتش نشانان تفتی ضمن قدرد دانی از خدمات این قشر، با خانواده های شهدای حادثه ساختمان پلاسکو تهران ابراز همدردی کردند.

گاتهاخوانی، سرود، دکلمه و شاهنامه خوانی از جمله بخشهای آیین سده زرتشتیان بود.

نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی در آیین جشن سده یاد آور شد: سپاس اهورامزدای یکتا را و درود بر فروهر پاک بزرگ پیام آور آریایی، اشو زرتشت اسپنتمان که اندیشه نیک، گفتارنیک و کردارنیک را سرلوحه آموزه هایش قرار داد و با یاد دلدادگی آتش­ نشانان­ قهرمان کشور که بار دیگر از جان گذشتند و زندگی را برای دیگران معنا کردند.

اسفندیار اختیاری افزود: آیین سده یادآور دانش، خرد و بینش مردم بزرگ ایران است؛ جشنی که یادآور ایستادگی راستی در برابر ناراستی هاست و درود بر مردمان ایران زمین که با اندیشه پاک، دلی روشن و ایمانی استوار، خواهان آشتی، دوستی و آبادانی اند.

آیین جشن سده در سالیان متمادی با آداب و رسوم ویژه توسط زرتشتیان در نقاط مختلف کشور برپا می شده و این آیین در سال 88 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آیین سده زرتشتیان امسال در روستای راحت آباد، آتشکده یزد و دیگر مناطق استان یزد که همکیشان زرتشتی سکونت دارند برگزار شد.

حدود 6 هزار شهروند زرتشتی در شهرستان های یزد، اردکان و تفت استان سکونت دارند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۷۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان