//
کدخبر: ۵۱۹۸ //

راهی برای رفع مشکل ضمانت تسهیلات مسکن روستایی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: ضمانت زنجیره ای مورد تاکید بانک مرکزی است و بانک ها ملزم به پذیرش و ثبت آن هستند.

فرتاک نیوز به نقل از ایرنا: عزیزالله مهدیان، پنجشنبه در حاشیه نشست مدیران بنیاد مسکن شهرستان های استان فارس در شیراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ضمانت زنجیره ای برای اعطای تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی مصوبه دولت است و امسال بانک مرکزی برای اجرای کامل آن از سوی بانک ها تاکید کرده است.

وی بیان داشت: شرط داشتن ضامن کارمند برای پرداخت وام مسکن، عمده ترین مشکلات روستاییان مقتاضی استفاده از این تسهیلات در بخش ساخت و مقاوم سازی در سال های گذشته بود لیکن امسال با توجه به دستورالعمل های سال 95 که از سوی دولت به سازمان های مربوطه و بانک ها ابلاغ شد، پرداخت وام مقاوم سازی مسکن با ضمانت زنجیره ای قابل پرداخت است.

این مقام مسئول گفت: با برداشته شدن موانع گوناگون، زمینه بهره مند شدن از تسهیلات مسکن به ویژه در روستاها و نوسازی بافت های روستایی بیش از پیش فراهم شده است.

مهدیان ادامه داد: با توافقی که با بانک ها صورت گرفته، روستاییانی که در تامین ضمانت معتبر برای بانک ها با مشکل روبه رو هستند به صورت ضمانت زنجیره ای، ضامن یکدیگر شده و از تسهیلات مسکن بهره مند می شوند.

وی، با بیان اینکه حدود پنج میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در سال های گذشته حدود هفت درصد از این واحد ها مقاوم سازی شد و هم اکنون این رقم به بالای 40 درصد در کشور رسیده است.

مهدیان، با اشاره به اینکه زلزله و سیل بیشترین آسیب را به واحدهای مسکونی روستایی وارد می کند، گفت: از سال 74 که کار مقاوم سازی و پرداخت تسهیلات آغاز شد تا سال 84 حدود 200 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شد و از سال 84 تا کنون با اجرای طرحی ویژه، یک میلیون و 900 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی و بهسازی شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد، حدود 350 هزار واحد بازسازی و یک میلیون و 550 هزار واحد بهسازی شده است.

مهدیان، با بیان اینکه واحد های مقاوم سازی شده روستایی دارای نقشه مهندسی و سازه مقاوم است، افزود: حتی بسیاری از خانه های مناطق شهری این ویژگی ها را ندارند اما خانه های روستایی مقاوم سازی شده در برابر حوادث و زلزله مقاوم است در حالیکه در بسیاری از شهرها ما همچنان نگران آسیب پذیری واحدهای مسکونی در برابر زلزله هستیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور اضافه کرد: خانه های روستایی ساده است و نقشه و نظارت آنها هم ساده تر است اما این واحدهای مسکونی حساب شده تر و با نظارت بیشتر ساخته می شود زیرا ناظر روستایی به جز شغل نظارت، پیشه دیگری ندارد از این رو رغبت و تمایل کافی برای نظارت دارد.

او بیان کرد: میزان پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای بهسازی و مقاوم‌سازی منازل روستایی 200 میلیون ریال و برای درجا سازی زمین 180 میلیون ریال است.

مهدیان گفت: روند بازسازی و مقاوم سازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی از سوی این بنیاد در کشور همچنان ادامه دارد و تا سال 1405 میزان واحدهای مقاوم سازی شده روستایی به 80 درصد خواهد رسید و با احتساب واحدهایی که توسط مردم احداث می شود، می توان گفت که در سال مورد اشاره همه واحدهای روستایی مقاوم شده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال جاری مقرر شد از محل منابع دولتی و حساب 100 امام (ره) برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی که در بافت های فرسوده قرار دارند و مالکان آنها توان نوسازی این واحدها را ندارند، کمک بیشتری شود، تا روند نوسازی اینگونه واحدها شتاب بیشتری گیرد.

وی، نقش و مشارکت مردم را رکن اساسی در بازسازی مناطق آسیب‌ دیده از حوادث دانست و خواستار توجه ویژه در طراحی، نما و معماری خانه‌های روستایی شد.

مهدیان با اشاره به اینکه، تاکید بنیاد مسکن در مناطق روستایی، تولید مسکن معیشت ‌محور است، افزود: بر اساس این فرآیند، روستاییان باید بتوانند در محل زندگی و سکونت خود به تولید، اشتغال و ایجاد درآمد نیز فکر کنند و مسکن روستایی همه مولفه‌های لازم را برای معیشت در اختیار آنان بگذارد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: در اجرای طرح مسکن معیشت محور با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌ شده است تا همراه با مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کنار آن برای رونق کشاورزی و دامداری روستاییان، تاسیسات لازم نیز احداث شود.

مهدیان افزود: در چارچوب اجرای این طرح، موضوع احیای فضاهای گردشگری روستاها، و ترغیب روستاییان به استفاده از انرژی خورشیدی نیز دنبال می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان