//
کدخبر: ۴۹۲۸ //
معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی:

تبصره های قانونی فیش های آب برای توسعه زیرساخت ها صرف می شود

معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: تبصره‌های قانونی ذکر شده در فیش‌های آب صرف توسعه و ساماندهی شبکه آب و فاضلاب در آذربایجان غربی می‌شود.

تبصره های قانونی فیش های آب برای توسعه زیرساخت ها صرف می شود

به گزارش فرتاک نیوز، لطیف خوش سیرت با اعلام این خبر با اشاره به برخی حواشی پیش آمده در اتباط با فیش‌های آب و فاضلاب در دوره اخیر به تشریح قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب پرداخت و اظهار داشت: بر اساس این قانون ایجاد و بهره برداری تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخل محدوده قانونی شهرهای هر استان به عهده شرکت مستقلی به نام شرکت آب و فاضلاب استان است.

وی افزود: بر اساس ماده ۹ این قانون هزینه‌های اشتراک انشعاب، نرخ آب مشروب و هزینه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهرها با در نظر گرفتن هزینه‌های بهره‌برداری و استهلاک توسط مجمع عمومی این شرکت تهیه و پس از تصویب شورای اقتصاد از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود.

خوش سیرت تصریح کرد: در ماده ۱۱ همین قانون آمده است با توجه به رشد جمعیت شهرها و نیاز به توسعه تأسیسات و توجه به این موضوع که حقوق اشتراک و انشعاب دریافتی از مشترکین جدید و میزان سرمایه‌گذاریهای دولت در امر توسعه تأسیسات آب و فاضلاب تکافوی میزان سرمایه‌گذاری لازم برای گسترش تأسیسات را نمی‌نماید، بنابراین اجازه داده می‌شود مبالغی وصول و صرف هزینه‌های سرمایه‌گذاری شود.

معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: سهم هزینه سرمایه‌گذاری تأسیسات آب و فاضلاب جهت شهرها و شهرکهای جدید و همچنین تفکیکی‌های داخل شهرها بر اساس تعداد واحدها اعم از مسکونی یا غیرمسکونی، که از طریق دستگاهها و یا سازمانهای ذیربط طبق تعرفه تأیید شده توسط وزارت نیرو، پرداخت خواهد شد جزو این مبالغ وصولی است که در قانون بدان تصریح شده است.

وی با برشماری ویژگی‌های قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری اظهار داشت: به منظور بازسازی و توسعه تاسیسات آب شهرها و تکمیل طرحهای نیمه تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرحهای فاضلاب به شرکتهای آب و فاضلاب اجازه داده می‌شود بخشی از منابع مالی مورد نیاز این طرحها را به طرقی که اعلام شده تأمین نماید.

خوش سیرت گفت: طبق همین قانون به شرکتهای آب و فاضلاب استانی اجازه داده می‌شود بخشی از هزینه‌های برقراری انشعاب به عنوان حق تفکیکی مذکور در ماده ۱۱ قانون تشکیل شرکتهای آب وفاضلاب مصوب ۱۳۶۹ را بر اساس تعرفه‌های مورد عمل آبان ماه ۱۳۷۶ متناسب با رشد سالانه حق انشعاب در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر وصول و منحصراً برای اجرای طرحهای فاضلاب و بازسازی و توسعه تاسیسات آب همان شهر هزینه کنند.

وی گفت: در تبصره ۲ همین قانون تاکید شده است به شرکتهای آب وفاضلاب استانی اجازه داده می‌شود به میزان متوسط ده درصد علاوه بر نرخهای مصوب حق انشعاب آب و آب بهاء تا زمان نصب انشعاب فاضلاب در شهرهایی که طرحهای فاضلاب در آنها در دست اجراست دریافت نمایند و مطالعه فاضلاب شهرهایی که اجرای طرحهای فاضلاب در آنها ضروری است از محل تسهیلات این بندشروع می‌شود.

خوش سیرت افزود: در همین قانون اشاره شده که تا زمان تشکیل شورای اسلامی شهر اجازه داده می‌شود هیئتی مرکب از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مدیر عامل آب و فاضلاب استان  و یک یا دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس (به عنوان ناظر) راهکارهای مشارکت مالی مردم و سایر بخشها و ایجاد تسهیلات برای اجرای طرحهای آب و فاضلاب شهرها را براساس پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب استان بررسی و تأیید کرده تا پس از تصویب وزیر نیرو توسط شرکتهای آب وفاضلاب به اجرا درآید.

معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با تشریح نحوه محاسبه ارقام مختلف در قبض برق دوره اخیر در شهر ارومیه اظهار داشت: قیمت خدمات مربوط به فاضلاب ۷۰ درصد آب مصرفی است و این در حالیست که مشترکین آب در آذربایجان غربی ۱۱ درصد کمتر از میانگین کشوری آب بها می‌پردازند.

به گفته وی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی همچون سالیان گذشته زیان ده بوده و سال گذشته افزون بر ۶۰ میلیارد تومان زیان داشته است و این بدین خاطر است که بهای آب و خدمات مصرفی واقعی و به قیمت تمام شده نیست بلکه بسیار کمتر از هزینه تمام شده به مشترکین ارائه می‌شود و در این میان با توجه به سهام دولت، شهرداری‌ها و شرکت صبا که سهامداران شرکت آب و فاضلاب هستند تشخیص این بوده که زیانهای پیش گفته قابل تحمل تر از تبعات گران سازی خدمات آب و فاضلاب و وصول آن از مشترکین است.

وی با انتقاد از درست اجرا نشدن قانون هدمندی یارانه‌ها تصریح کرد: به ازاء هر متر مکعب آب مصرفی ۱۵ تومان از مشترکین دریافت شده و صرف سرمایه گذاری برای آبرسانی شرب روستایی می‌شود.

خوش سیرت گفت: با همکاری شورای شهر ارومیه سهم مشترکین در مشارکت در تبصره‌های قانونی قید شده در قبض‌های جدید در منطقه یک و پنج ۳۰۰۰ تومان در منطقه دو ۱۵۰۰ تومان در منطقه سه ۲۰۰۰ تومان و در منطقه چهار ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است که این مبالغ در حسابی جداگانه صرف نوسازی، ساماندهی و توسعه شبکه آب و فاضلاب همین شهر می‌شود و امکان هزینه کرد آن در جا یا موردی دیگر وجود ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان