//
کدخبر: ۳۹۷۶ //
رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

روز هوای پاک برای فراموش نشدن مسئولیت ها است

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر فردی مسئولیتی در حوزه هوا دارد، گفت: روز هوای پاک را برای فراموش نشدن این مسئولیت ها نامگذاری کرده اند.

روز هوای پاک برای فراموش نشدن مسئولیت ها است

به گزارش فرتاک نیوز، علی اصغر رجبی ظهر یکشنبه در همایش هوای پاک در تالار نفت مسجدسلیمان با گرامیداشت یاد آتش نشانان حادثه پلاسکو اظهار کرد: بدترین روز سال که می تواند آلودگی هوا در اوج باشد ۲۹ دی است که مرحوم ابتکار اساسا به خاطر عدم فراموشی مسئولیت ها و وظایف ما این روز هوای پاک را در بدترین و آلوده ترین روز سال نامگذاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه هرکس نقش و مسئولیتی در حوزه هوا دارد، افزود: وضعیت هوا نسبت به سال های قبل شاید متفاوت باشد ولی با بررسی های تاریخی مشخص می شود که هر زمان مردم با یک نوع از آلودگی هوا مواجه بودند.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:  ۱۸ سال قبل که اعلام می کردند هوا بد است هیچ شاخصی را اعلام نمی کردند چون آنها به عنوان یک شهروند نه به عنوان متخصص شاخص های آلودگی هوا را نمی توانستند اعلام کنند.

رجبی بیان کرد: زمانی سرب باعث آلودگی بود و با حذف آن کار بزرگی در وزارت نفت انجام شد که شاخص آلودگی هوا را کاهش داد اما مردم باز هم اعلام کردند هوا آلوده است چرا؟ چون یک شاخص دیگر هوا یعنی مونواکسید کربن تغییر پیدا کرد و ریشه آن در خودروهای کاربراتوری بود.

وی اضافه کرد: با حذف پیکان از چرخش تولید باز هم مردم اعلام کردند که هوا آلوده است چون شاخص بعدی یعنی گوگرد مطرح و هفت هزار ppm آن را در گازوئیل داشتیم ولی امروز به زیر ۵۰ رسیده است.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با ترمیم شاخص گوگرد باز هم مردم گفتند هوا آلوده است چون بنزن دچار تغییرات شده که باعث آلودگی هوا می شد. بنزن هم حذف شد ولی باز مردم گفتند هوا بد است و این بار برای شاخص ذرات معلق موجود در هوا بود که این شاخص را هم می توان کنترل کرد.

رجبی تأکید کرد: در نهایت راه تأمین هوای پاک این است که باید با برنامه ریزی های علمی اقدام کرد.

وی یادآور شد: شرکت بهینه سازی گزارشی را منتشر کرده که باعث تکان خوردن انسان می شود. بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۸ اگر میزان مصرف انرژی در کشور با همین روند پیش برود هرچه شرکت مناطق نفتخیز نفت و گاز تولید کند کامل در کشور مصرف و از آن سال به بعد باید وارد کننده انرژی باشیم.

وی افزود: حوزه هوا دیگر به یکی از مطالبات جدی مردم تبدیل شده است. به عنوان مثال یکی از مباحث جدی مردم اراک بر اساس نظرسنجی قبل از اشتغال و هرچیز دیگری، تأمین هوای پاک است.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه حرکت به سمت خروج خودروهای فرسوده راهکار خوبی برای کاهش آلودگی است، گفت: در شهرهای صنعتی مثل اهواز بهترین راهکار رسیدن به یک انرژی پایدار است.

 

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان