//
کدخبر: ۳۸۱۰۷۳ //
مدیر‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه:

پیگیر ثبت‌جهانی آثار باستانی دوره ساسانی و اشکانی با محوریت ثبت‌جهانی تاقبستان هستیم

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان کرمانشاه در نود و یکمین سالگرد ثبت ملی تاق بستان گفت: پیگیر ثبت‌جهانی آثار باستانی دوره ساسانی و اشکانی با محوریت ثبت‌جهانی تاقبستان هستیم.

پیگیر ثبت‌جهانی آثار باستانی دوره ساسانی و اشکانی با محوریت ثبت‌جهانی تاقبستان هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 

نشست خبری مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان کرمانشاه با اصحاب رسانه به مناسبت نودویکمین سالگرد ثبت ملی تاق‌بستان امروز ( ۱۵ دی ماه)در سالن جلسات محوطه تاریخی تاق بستان برگزار شد.

" محمدرضا سهیلی" با اشاره به اینکه استان کرمانشاه استانی بی‌نظیر در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است اظهار کرد: اساس کار ما در میراث فرهنگی استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کرمانشاه است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع‌دستی  اولویت برتر استان را گردشگری دانست و گفت: پیشرفت گردشگری باعث ارتقا میراث فرهنگی و صنایع دستی و در نهایت ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی ثبت‌جهانی تاقبستان را از جمله اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: از آنجایی که هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد این کار نیازمند مطالبه عمومی و اتخاذ روش‌های درست است.

سهیلی تصریح کرد: در حال پیگیری ثبت جهانی آثار باستانی دوره ساسانی و اشکانیان از معبد آناهیتا در کنگاور تا تیسفون در کشور عراق با محوریت ثبت‌جهانی تاقبستان هستیم که در این زمینه هماهنگی‌های لازم با کشور عراق نیز انجام شده است.

این مسئول در ادامه سخنانش از ثبت اسب کرد نیز نام برد و افزود: ۱۹ دی ماه سال‌جاری اسب کرد ثبت ملی شد و پرونده ثبت جهانی آن نیز تا پایان سال تدوین خواهد شد و در جهت شناساندن این نژاد جشنواره بین المللی اسب کرد را نیز اوایل اسفند برگزارخواهیم کرد.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به میزان بودجه حوزه گردشکری داشت و بیان کرد: اعتبارات استانی و ملی سازمان میراث فرهنگی استان در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که با تلاش‌های انجام گرفته این مبلغ ۱۰ برابر افزایش یافته است، همچنین در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیز ۱۳۰ میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شد که با رایزنی انجام شده ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیز تصویب گردید ولی همچنان این اعتبارات نمی‌تواند مشکل‌گشای انجام زیر ساخت‌ها در حوزه گردشگری باشد و نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

 

  سهیلی با اشاره به اینکه طی سال جاری پنج هزار میلیارد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در استان انجام خواهد شد نیز گفت:   مقرر شده سایت جهانی بیستون با سرمایه‌گذاری حدودی ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی به مجتمع گردشگری تبدیل شود، همچنین  سرمایه‌گذاری هم، برای ۱۲۰ هکتار از منطقه چالابه آمادگی خود را اعلام کرده که با کمک محیط زیست و با انجام مراحل قانونی اجرایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در تابستان ۱۴۰۲ شاهد رشد متفاوت دو مجموعه تاریخی بیستون وتاق بستان خواهیم بود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی در گوشه دیگری از سخنانش از اعلام  آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد اولین پل معلق بر روی سد داریان خبر داد و گفت: این پروژه نیز در دهه فجر امسال کلید خواهد خورد.

سهیلی اشاره‌ای هم به احداث شهربازی کرمانشاه داشت و افزود:طراحی شهربازی کرمانشاه انجام شده و بر اساس رایزنی انجام گرفته با وزارت میراث فرهنگی از محل تبصره ۱۸ اعتباراتی برای احیا آن در نظر گرفته شده است که با صدور موافقت‌نامه اصولی از سوی میراث فرهنگی تا پایان دی‌ماه اجرایی خواهد شد.

به گفته این مسئول طراحی شهربازی سرپوشیده منطقه گردشگری سراب قنبر نیز انجام شده و با تایید موافقت اصولی از اوایل ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن‌ماه امسال نیز گفت: از دستگاه‌های حوزه گردشگری درخواست کرده‌ایم که بسته سرمایه گذاری خود را آماده نمایند تا در این نمایشگاه ارائه گردد.

سهیلی همچنین از شناسایی بیش از ۳۰ نقطه استان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد و افزود: این نقاط برای جذب سرمایه‌گذار در نمایشگاه معرفی خواهند شد.

وی اشاره‌ای هم به موانع موجود برای احداث تله‌کابین کرمانشاه داشت و گفت: در صورتیکه احداث تله کابین مانعی بر سر راه ثبت جهانی تاق‌بستان نباشد از آن حمایت می‌کنیم و در این میان تیم کارشناسی تشکیل شده که بدون هی‌چگونه ذهنیتی این طرح را بررسی می‌کند.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۱۰۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان