//
کدخبر: ۳۱۳۶ //

کشاورزان خراسان شمالی فرزند ناتنی مدیریت بحران کشور

مدیرکل بحران خراسان شمالی گفت: خسارت سرمازدگی بهاره محصولات کشاورزان این استان پرداخت نشد این در حالی است که خسارت سرمای زمستانه استان های مازندران و گیلان منجر به مصوبه شد.

کشاورزان خراسان شمالی فرزند ناتنی مدیریت بحران کشور

به گزارش فرتاک نیوز،حسین عظیمی در جمع مدیران این استان اظهار کرد: به بخشی از محصولات کشاورزی این استان در سرمای بهاره خسارت وارد شده اما خسارتی پرداخت نشده است.

وی اظهار کرد: این استان در سال جاری سرمای زیر 14 درجه سانتی گراد را تجربه کرد که این میزان سرما منجر به خشک شدن درختانی از جمله زیتون، گردو و سایر محصولات می شود.

وی گفت: حتی در این مدت بجنورد به عنوان دومین مرکز استان از نظر سرما در کشور توسط هواشناسی اعلام شده بود.

وی اظهار کرد: برای استان های مازندران و گیلان و حتی خراسان جنوبی مصوبه برای پرداخت خسارات به کشاورزان گذاشته شد اما برای این استان که چغندر قند و کلزای آن خسارت دید هیچ مصوبه ای نداشت.

عظیمی در بخش دیگری از سخنانش به بیماری سفیدک داخلی انگور نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در فصل برداشت هیچ انگوری در برخی تاکستان های این استان برداشت نشد و این موضوع را تا بالا ترین مسوول دولت ارائه دادیم اما تاکنون هیچ کمکی دست کشاورز را نگرفته است.

این مسوول اظهار کرد: در این استان این موضوع به دلیل فراگیر بودن سطح خسارت و تعداد زیاد خانوار ها به عنوان بحران شناخته شد اما متاسفانه منجر به مصوبه در کشور نشد.

وی افزود: تاکداران این استان بیش از 800 میلیارد ریال خسارت دیدند، این خسارت در حالی است که حتی اگر تاکستان ها بیمه هم باشند به آنان خسارتی تعلق نخواهد گرفت چرا بیماری و آفت جز خسارت قرار نمی گیرد.

وی افزود: طبق داده دهای هواشناسی در بهار امسال باران خوبی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشت و همچنین از نظر دما نیز خنک بود که این دو عامل باعث بروز بیماری سفیدک داخلی در تاکستان ها شد.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان40 هزار هکتار باغ است.

18 هزار هکتار از سطح باغ های این استان نیز شامل تاکستان می شود.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان