//
کدخبر: ۲۶۶۰ //

ثبت ملی نمونه‌ای از باغ ایرانی در رشت

نمونه‌ای از باغ ایرانی در فهرست میراث ملی باغ محتشم (پارک شهر) در شهر رشت یک نمونه از باغ‌های ایرانی است که به‌تازگی در فهرست میراث ملی قرارگرفته است.

ثبت ملی نمونه‌ای از باغ ایرانی در رشت

محمدرضا باقریان معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: باغ محتشم (پارک شهر) یک نمونه از باغ‌های ایرانی است، چراکه در باغ‌سازی ایرانی وجود دو عنصر آب و درخت به‌عنوان عناصر اصلی موردتوجه بوده است.

وی بابیان اینکه باغ‌های موجود در شمال کشور بدون نیاز به آبیاری، پابرجا هستند، تصریح کرد: برخلاف مناطق کویری که باغ‌ها نیازمند آبیاری از طریق قنات‌ها هستند، ما در این منطقه به توجه به نزول باران و برف، به آبیاری مصنوعی نیاز نداریم.

باقریان اضافه کرد: باغ محتشم شهر رشت از دوره قاجار باقی‌مانده متعلق به یکی از خانواده‌های سرشناس این شهر بوده که بعدها به تملک شهرداری رشت درآمد و تبدیل با پارک شهر شد، این باغ گونه‌های گیاهی بسیاری را در خود جای‌داده است که معروف‌ترین این‌گونه ها، درختان آزاد، سرو، کاج و... است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه استان گیلان دارای هزار و 60 اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی کشور است، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تهیه پرونده‌های ثبتی در استان گیلان ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم تهیه نقشه برای آثار ثبتی، ما در استان به نقشه‌بردار نیاز داریم که در صورت تأمین اعتبارات کافی این روند سرعت بیشتری می‌گیرد.

باقریان بابیان اینکه در حال حاضر ثبت آثار ملی در استان گیلان با تلاش همکاران حوزه ثبت، استمرار دارد، گفت: تأمین اعتبارات کافی برای به خدمت گرفتن نیروهای متخصص در حوزه ثبت، موضوعی است که ما به‌شدت به آن نیاز داریم.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان