//
کدخبر: ۲۳۵ //

سرقت اطلاعات شخصی کاربران در پی ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی

همایش فضای مجازی و سبک زندگی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در شهرستان ساری برگزار شد.

سرقت اطلاعات شخصی کاربران در پی ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی

 کارشناس پلیس فتا استان مازندران در همایش فضای مجازی و سبک زندگی در دانشگاه فرهنگیان شهرستان ساری در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه با اشاره به این نکته که بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی اسلامی و جامعه ایرانی به‌طور کلی رابطه معنادار و منفی وجود دارد، گفت: اینترنت یکی از وسایل ارتباطی در عصر جدید است که توسط انسان به کار گرفته شده است، این وسیله باعث سرعت و دقت در کارها و گسترش ارتباط شده است، به گونه‌ای که کره زمین را تبدیل به دهکده جهانی کرده است. اینترنت منتقل کننده میلیون‌ها پیام است، پیام‌هایی که بر ارزش‌ها، نگرش‌ها و هویت فرهنگی کاربران تاثیر می‌گذارد. در راستای همین تغییرات است که آمدن واقعیت‌های نمادین در فضای سایبری، زمینه لازم را برای شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی فراهم ساخته است.

وی در ادامه به دانشجویان متذکر شد: با گسترش شبکه اینترنت و دسترسی ارزان‌تر تلفن‌های هوشمند به اینترنت، ابزارهای نوینی در قالب این تلفن‌ها ظهور پیدا کرده است. شبکه‌های اجتماعی نسل نو ابزارهای برقراری ارتباط در چهارچوب تلفن‌های همراه هوشمند است که فضای ارتباطات از طریق خطوط تلفن همراه را با تحول تازه‌ای رو به‌رو ساخته و میزان استفاده دارندگان تلفن همراه از سیگنال‌های مخابراتی را که بسیار گران تمام می‌شود، به شدت کاهش داده است.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان، دانشجویان و مکان تبادل آرا و افکار آنها و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده‌اند، لذا در این شرایط این شبکه‌ها می‌تواند بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی تاثیر داشته باشد.

کارشناس پلیس فتا مازندران افزود: در رابطه با تأثیرات گوناگون حضور در فضای مجازی و برقراری ارتباطات بین فردی در این فضا بر افراد در سال‌های اخیر، پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است. با این حال با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی از طریق تلفن‌های هوشمند و اینترنت در سال‌های اخیر مطرح شده و گرایش به استفاده از آن‌ها شتاب فراوانی به خود گرفته است.

گفت: میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با سبک زندگی اسلامی رابطه معناداری دارد که هر تمدن، دارای دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است؛ بعد نرم‌افزاری تمدن، همان سبک زندگی است. از آن جا که سبک زندگی نیازمند مبانی عمیق فکری است، کارکرد شبکه‌های اجتماعی در انتقال و نفوذ تمامی این سطوح حائز اهمیت است.

وی در تشریح نقض حریم خصوصی افراد به عنوان یکی از تهدیدات شبکه‌های اجتماعی برای کاربران گفت: معمولاً شبکه‌های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند تصاویر و ویدئوهای خویش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور، کاربران می‌توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در این شبکه‌ها قرار دهند.

این کارشناس ادامه داد: در اغلب شبکه‌های اجتماعی، برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است؛ برای مثال، دسترسی به تصاویر و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می‌نمایند و یا اجازه مشاهده پروفایل کاربر را به هر کسی نمی‌دهند، ولی این راه‌ها کافی نیستند.

به گفته وی مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و عدم امکان کنترل آن‌ها به دلیل حجم بالای این هرزنامه‌ها، وجود دارد که باعث می‌شود افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‌های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم‌های خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آن‌ها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویر در اینترنت کنند

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان