//
کدخبر: ۲۲۰۴۳ //

بانک اطلاعات مجرمان در لرستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان گفت: بانک اطلاعات مجرمان در کل کشور در حال راه‌اندازی است که در استان لرستان نیز بانک اطلاعات مجرمان راه‌اندازی می‌شود.

بانک اطلاعات مجرمان در لرستان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش فرتاک نیوز، حمیدرضا نظیفی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اطلاعات حاصل از معاینات پزشکی قانونی یکی از ابزارهای کلیدی و کارآمد دستگاه قضایی و پلیس در کشف پرونده‌های جنایی است.

وی افزود: کشف جرم و تحقیق درباره علل پدید آمدن وقایع ناشی از قبیل مرگ، تیراندازی، غرق‌شدگی، برق‌گرفتگی، مسمومیت‌ها و سایر پدیده‌هایی مانند مسائل حقوقی از قبیل ارث، تعیین ابوت، سقط‌جنین و علوم مختلفی به کارشناســان قوه قضائیه کمک می‌کند که یکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین این علوم که روزبه‌روز درحال‌توسعه و تکامل بوده و نقش پررنگ و پیچیده خود را ایفا می‌کند، پزشکی قانونی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به نقش ممتاز پزشکی قانونی در کشف پرونده‌های قتل عمد عنوان کرد: امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که درزمینهٔ روش‌های ارتکاب جرم توســط مجرمان پدید آمده و با توجه به پیشرفت علم و روش‌های نوین کشف جرم در تمام دنیا نقش پزشــکی قانونی در کنار پلیس آگاهی امری ضروری است و در بســیاری از موارد در حل پرونده‌های جنایی کمک شــایان توجهی کند.

وی بیان کرد: با تکمیل تجهیزات آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی این نهاد با بهره‌گیری از متخصصان فن، تجهیز به تکنولوژی‌های پیشرفته و علوم آزمایشگاهی کوشیده است بهترین بهره‌برداری را از ادله و مدارک داشــته باشــد و با ارائه اطلاعات مفید به‌دست‌آمده به مراجع قضایی، پلیس و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، آنان را در کشــف علمی موضوع کمک کند.

نظیفی تصریح کرد: سرعت بخشی در ارائه خدمات بخش معاینات از دیگر فعالیت‌های مدنظر است و  افزایش تعداد پزشکان مراکز معاینات بر اساس استاندارد تعیین‌شده سازمان به‌منظور ارتقای کیفی صدور نظریه‌های کارشناسی، پیگیری پاسخ به استعلام‌های قضایی از طریق سامانه و کاهش زمان پاسخ‌دهی به مراجعان نیز ازجمله برنامه‌ریزی امسال است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش جامعه پزشکی باهدف پیشگیری از قصور پزشکی، برنامه‌های آموزش دستیاران رشته‌های مختلف تخصصی گروه پزشکی و پیراپزشکی و ارائه موضوعات آموزشی در زمینهٔ قوانین و دستورالعمل‌های جاری در مورد رضایت و برائت، انواع قصور، وظایف گروه‌های مختلف پزشکی در مقابل بیمار، مسئولیت بیمارستان‌ها، رئیس و مسئول فنی و سایر موضوع‌های مرتبط با بحث قصور پزشکی از سایر برنامه‌های اجرایی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان آموزش قضات در زمینه‌های مرتبط با پزشکی قانونی، تبیین جایگاه پزشکی قانونی در فرآیند دادرسی و آموزش همگانی به‌منظور پیشگیری از عوامل مؤثر در وقوع جرائم و دعاوی را از برنامه‌های آموزشی دانست و گفت: دستورالعمل‌ها و متون تخصصی مورد نیاز بخش‌های معاینات، تشریح و بررسی صحنه، کمیسیون و آزمایشگاه، تدوین و بازنگری شده است که تسریع درروند خدمات بخش‌های تشریح و کمیسیون پزشکی از دیگر اقدامات مدنظر است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعات و ایجاد شناسنامه هویت ژنتیکی اظهار داشت: با توجه به مصوبه سازمان پزشکی قانونی کشور، بانک اطلاعات هویت ژنتیک در کل کشور در حال راه‌اندازی است که کمک شایانی در شناسایی و تشخیص هویت مجرمان می‌کند و در استان لرستان نیز تهیه بانک اطلاعات مجرمان جزء اولویت‌های ویژه است.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان