//
کدخبر: ۱۱۷۹۳۷ //

تکذیب و تایید حضور صیادان در جنوب ایران

پس از جایگزینی محصولات چینی به جای تولیدات داخلی در بازار ایران، کپی‌برداری از نقشه فرش ایران و در نهایت کسادی بازار تولید کشور، اکنون نوبت به محیط زیست و آب‌های خلیج فارس رسیده است. خبر حضور شناورهای صنعتی صیادان چینی در آب‎های هرمز به بحثی جدی تبدیل شده که تاکنون تنها، مورد تایید و البته تکذیب جدی تعدادی از مسئولان قرار گرفته؛ اما به گفته برخی دم خروس این موضوع در ساحل هرمزگان بالازده و شناورهای چینی در ساحل هرمزگان دیده شده‌‌اند.

 تکذیب و تایید حضور صیادان در جنوب ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

در مهرماه سال 96 احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و  نماینده مردم بندرعباس،حاجی آباد، قشم، خمیروابوموسی از حضور کشتی‌های چینی برای صید ماهی در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس  صیدهای بی‌رویه آبزیان توسط کشتی‌های صنعتی و چینی در سواحل جنوب کشور، اقتصاد معیشتی صیادان هرمزگان را به‌طور مستقیم  هدف گرفته و با توجه به این‌که اقتصاد معیشتی صیادان با صیدآبزیان دریایی گره خورده، نباید اجازه داد کشتی‌های چینی نفس صید داخلی را سردکنند.

همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که، در پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل  جنوبی  کشور رانت‌هایی نهفته است و این افراد با استفاده از خلاهای قانونی، صیدهای  بی‌رویه توسط  کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند.

کشتی‌های صنعتی با صیدهای  بی‌رویه ذخائر آبزیان دریایی را به خطر  می‌اندازند، کشتی‌های صنعتی  با ابزارهای ماهواره‌ای ماهی‌های  خرد و کلان  را صید می‌کنند و در این شرایط سزاوار نیست تورهای صیاد داخلی از صید خالی  باشد.

در طی این مدت بسیاری از این مسئولان استانی حضور صیادان چینی در آب‌ها خلیج فارس را تکذیب و البته بسیاری دیگر این موضوع را به عنوان تهدید جدی گوشزد کردند.

حضور شناورهای چینی در آّ‌ب‌های خلیج فارس مصداق کامل وطن‌فروشی

در همین رابطه محمد نوبخت، مدیر پژوهش مرکز تحقیقات طب دریا در گفت‌وگو با اسکان نیوز ضمن تاکید بر این‌که نهادهای رسمی حضور صیادان چینی در آب‌های خلیج فارس را تکذیب می‌کنند اما  دم‌خروس در ساحل بدجوری بالازده و شناورهای چینی دیده می‌شود، گفت: شناورهای ایرانی لنچ هستند و سرعت لنچ‌ها بیشتر از 30 نات نیست و در نتیجه لنچ‌های ایرانی نمی‌توانند  گله‌های بزرگ ماهی‌های را دنبال کنند.

نوبخت در ادامه افزود: صیادان ایرانی برای صید ماهی بایستی تورریزی و صبرکنند تا خود گله‌های ماهی به تور بریزد که این روش این همیشه با سعی و خطا روبه‌رو بوده؛  به این معنا که یک لنچ با سروصدا زیاد ماهی‌ها را به سمتی هدایت می‌کند و چند لنچ دیگر در انتظار گله ماهی‌ها هستند؛ حاصل آن به عنوان مثال2 تن ماهی است که باید بین سه لنچ تقسیم شود.

مدیر پژوهش مرکز تحقیقات طب دریا با اشاره به این‌که روش صید از طریق لنچ با شناور صنعتی اقیانوسی فرق می‌کند، اظهار کرد:  این‌ها شناورهای سنگینی هستند که توان تعقیب کردن ماهی‌ها را دارند، سرعت بالا 20 نات ( واحد سرعت در دریا)، قدرت تعقیب ماهی‌‌ها و از همه مهمتر سردخانه دارند  که می‌توانند چندین تن ماهی را صید کنند و با استفاده از سردخانه دوباره به کار صید ادامه دهند.

اما ماهیگیران محلی وقتی که انبارشان پر شود به‌خاطر جلوگیری از فاسد شدن ماهی‌ها ناگزیر از بازگشت به ساحل هستند که این باعث می‌شود، اکوسیستم تجدید قوا کند.

در روش صید سنتی ماهی‌ها فرصت فرار و تولید مثل دارند. این درست نیست که دریا به اسم آب‌های بین‌المللی یا آب‌های ساحلی ایران کرایه داده شود تا دریا را درو کنند. گرچه لازم به تاکید است که حضور صیادان چینی تکذیب شده و کسی مسئولیت این حضور را نپذیرفته است.

 اگر شناورهای چینی در آب‌های بین‌المللی باشند ایران تنها می‌تواند به مجامع بین‌المللی معترض شود وامکان ممانعت از حضور شناورهای چینی وجود ندارد؛ اما در صورت حضور در آب‌های سنگین هرمز هر شناوری موظف به پرداخت کش یا هزینه‌ است.

به گفته این کارشناس در صورت تایید حضور شناورهای چینی در آب‌های ایران، این اتفاق  بوی خیانت و وطن‌فروشی می‌دهد.

نوبخت با تاکید بر این‌که این اتفاق موضوع بین‌المللی بوده و به همین جهت برای پیگیری آن نیاز به مداخله وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: طرف چینی مدعی شده که شناورهای چینی ماهی‌های حلال که مورد نظر ایرانی‌ها است صید نمی‌شود و این شناورها تنها در کف دریا و مارماهی‌ها را صید می‌کنند.

 مدیر پژوهش مرکز تحقیقات طب دریا در عین حال تاکید کرد: حتی در صورت صحت این مورد بازهم صحبت طرف چینی اشتباه است، چرا که بخشی از صادرات منطقه خلیج فارس صادرات مارماهی بوده و خود ایران توان صادارت این محصول را دارد.

نوبخت بر این باور است که در هر حال حضور شناورهای چینی در منطقه  با چراغ سبز برخی از مسئولان محلی بوده است، ضمن آن‌که چینی‌ها هیچ قانون بین‌المللی را برنمی‌تابند.

این کارشناس حضور شناورهای چینی در آب‌های ایران را اتفاق بدی دانست و تاکید کرد: این مورد از سر وطن‌خواهی باید پیگری شودو برای صیدان چینی مزاحمت ایجاد کرد، همانگونه که برای  داعش مزاحمت ایجاد می‌شود تا سمت ایران نیاید، برای صیادان چینی هم باید مزاحمت ایجاد شود تا به فکر حضور در آّب‌های ایران نباشند.

نوبخت با تاکید بر این‌که صیادان کشور با توجه به محدودیت‌ها زمانی مشخص و قوانین خاص به کار صید می‌پردازند، گفت: صیادان ایرانی در فصل صید میگو با هدف جلوگیری از آسیب به جانور محدود می‌شوند و هر 15 روز در منطقه‌ای خاص و مشخص مجاز به صید هستند. با اعمال تمام این محدودیت‌ها خلیج فارس به لحاظ منابع سبد غذایی فقیر شده و حضور صیادان چینی می‌تواند خطری جدی برای خلیج فارس محسوب شود.

نوبخت با اشاره به این‌که این اتفاق سابقه دیرینه دارد و ژاپنی هم به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند، گفت: ژاپنی‌ها به گوشت دلفین و نهنگ علاقه بسیار دارند و در آّب‌های قطبی نهنگ‌ها را تعقیب می‌کند تا بتواند در آب‌های ژاپن صیدشان ‌کنند، اما دوستداران محیط زیست و جهان سال‌هاست که با این‌ مورد مبارزه می‌کنند و صیادان ژاپنی در زمان صید با ایجاد مزاحمت، به زحمت می‌اندازند.

4

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ۵۵آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۷۹۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان