//
کدخبر: ۳۲۶۸ //

آوای گرم جاشوهای بوشهری توجه قطری ها را به خود جلب کرد

یک گروه موسیقی از استان بوشهر با اجرای ترانه های محلی در قطر توجه قطری ها را به موسیقی غنی سنتی و محلی ایران جلب کرد.

آوای گرم جاشوهای بوشهری توجه قطری ها را به خود جلب کرد

به گزارش فرتاک نیوز، گروه بوشهری دیروز چهارشنبه «شبدیز» برنامه شب موسیقی ایران در قطر فوندیشن ( بزرگترین مرکز دانشگاهی قطر که 15 دانشگاه خارجی در آنجا دایر است) را اجرا کرد که با استقبال گرم ایرانیان مقیم این کشور و علاقه مندان دیگر کشورها روبرو شد.

اجرای چهارشنبه گروه شبدیز شامل قطعات زیبایی از آهنگهای بندری و محلی با سازهایی همچون نی‌انبان، دمام، نی جفتی، بشکون، ضرب تمپو و دایره، موسیقی بوشهری بود.

دومین اجرای گروه شبدیز فردا (جمعه) در سالن درامای قطر برگزار خواهد شد که علاوه بر ایرانیان مقیم این کشور٬ سفرای کشورهای خارجی نیز در آن حضور دارند .

این سومین اجرای شبدیز در قطر پس از اجرا در سالهای 1998 و 2010 است.

این گروه موسیقی تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی و هفته‌های فرهنگی هنری همچون مهرجان دبی (2000 و2001)، فستیوال قطر (1998)، فستیوال موسیقی فولک چین، هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای مالی، قطر، رومانی و سنگال، مالزی، کنیا، آلمان ،مراسم عید نوروز در افغانستان، فستیوال مسقط و صلاله در عمان (2012 و 2013) و اکسپو 2015 میلان حضور داشته است.

محسن حیدریه سرپرست شبدیز در گفت و گو با ایرنا گفت که این برنامه با همت رایزنی فرهنگی ایران در قطر و با هماهنگی اداره ایرانیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود. وی همچنین به همکاری قطری ها برای صدور به موقع روادید اشاره کرد.

حیدریه تاکید کرد که اعضای گروه شبدیز در این فستیوالها و سرها سعیشان بر این است که فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کنند و بر خلاف تبلیغاتی که علیه ایران می شود تا ایران را کشوری غمگین نشان دهند ما با موسیقی گرم و شاد بوشهری برخلاف آن را ثابت می کنیم.

وی افزود: بارها حاضران ، پس از پایان برنامه به ما مراجعه و اعتراف کردند که باور نداشتند در ایران نیز چنین موسیقی شادی وجود داشته باشد و با شنیدن این موسیقی دیدگاهشان تغییر زیادی کرده است.

به گفته حیدریه شبدیز تاکنون در معرفی فرهنگ و موسیقی شاد بوشهری و ایرانی موفق بوده است و بسیاری از مخاطبان خارجی با اجرای ما و همچنین همکاران ما در گروه های مختلف موسیقی٬ چه بوشهری و سایر مناطق ٬ متوجه شده اند که فرهنگ وموسیقی ایران ، غنی و ریشه دار و شاد است.

وی در مورد پیشنهادهایی که گروه برای همکاری از کشورهای مختلف داشته است ، گفت: در بعضی از سفرها پیشنهاداتی داشتیم و همکاری هایی نیز انجام شده است .

حیدریه با اشاره به نقش موسیقی در نزدیکی بین کشورها گفت: موسیقی زبان ناگفته هاست و می تواند در عرصه فرهنگی و هنری باعث پیوند کشورها شود.

وی با اشاره به تلاش های متولیان موسیقی در کشور و نهادهای مربوطه از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور دراین زمینه، بر ضرورت افزایش برنامه های فرهنگی و اجرای کنسرت های موسیقی در خارج از کشور برای معرفی هر چه بیشتر فرهنگ ایران عزیزمان به جهانیان تاکید کرد و گفت که سازمان های هنری استان ها نیز در این راه کمک های زیادی می توانند انجام دهند.

حیدریه در مورد استقبال خارجی ها از برنامه های گروه شبدیز خاطر نشان کرد: هر کجا برنامه اجرا می کردیم ، مخاطبان با موسیقی ما به راحتی ارتباط برقرار می کردند؛ حتی به خاطر دارم در سال 2011 در فستیوال چین با وجود اینکه مخاطبان زبان ما را اصلا نمی فهمیدند ٬ در بعضی از قطعات، که کلمات کوتاهی را به صورت سوال و جواب اجرا می کردیم٬ با ما همخوانی می کردند و همین باعث شد که به گروه ما مقام اول همسرایی اختصاص یابد.

محسن حیدریه گفت: عرب ها نیز با موسیقی ما خیلی خوب ارتباط برقرار می کنند و به قول معروف همین که نی انبان باد شد ٬ گویی دنیا را به آنها داده اند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان