//
کدخبر: ۲۴۸۹ //

قولِ سیاسی آیت‌الله هاشمی که فرصت تحقق نیافت

بدون تردید ملت ما یک سرمایه بزرگ و ارزشمندی را با فقدان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از دست داد و همینطور نیروهای اصلاح طلب و اعتدال گرا یک تکیه گاه مطمئن و قدرتمندی را از دست دادند.

قولِ سیاسی آیت‌الله هاشمی که فرصت تحقق نیافت

به گزارش فرتاک نیوز اما این فقدان به آن معنا نیست که مردم یا جریان اصلاح طلب به طور کلی تکیه گاهی نداشته باشد یا سرگردان و بدون استراتژی و بدون هدف باشد. چرا که هم مردم ما به رشد کافی و بلوغ سیاسی لازم رسیده اند و نشانه آن تشییع فوق العاده مردم برای آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

 اصلاح طلبان تا کنون نشان داده اند که صلاح خود را تشخیص داده اند و در بین آن ها بزرگان دیگری هم هستند که می توانند خلاء وجودی آیت الله هاشمی را پر کنند و راه او را ادامه دهند. گرچه من تاکید می کنم که نمی شود شرایط کنونی را مثل شرایط زمان حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی بدانیم ولی اینگونه هم نیست که به طور کلی پشتوانه و سرمایه مان را از دست داده باشیم.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر فضائل شخصیتی و سوابق بسیار طولانی پرارزش انقلاب، اسلامی و مردمی خود، یک روش  و منشی را به جامعه ارائه کرد و آن این بود که او از قبل از انقلاب مدافع اندیشه انقلابی معتدل بود. او همیشه در همه دوره ها در هر جناحی با افراطی گری و تفریط گرایی مخالفت می کرد. می توان گفت آیت الله هاشمی یک الگو و اسوه ای بود که یک طرح نو برای زندگی سیاسی و اجتماعی برای همه مردم و خاصه به نخبگان و فعالان سیاسی ارائه کرده است. لذا اصلاح طلبان و اعتدال گراها باید از این الگو استفاده کنند. در حال حاضر با داشتن تجربیات سیاسی آیت الله هاشمی هیچ گونه افراط و تفریطی از سوی کسی و در هر جناحی پذیرفته نیست.

اصلاح طلبان و اعتدال گراها باید با انسجام و اتحاد بیشتر در انتخابات سال 96 و همه دوره ها و صحنه ها ورود پیدا کنند. یکی از ویژگی های آیت الله هاشمی خردورزی، کثرت گرایی و طرفداری از تشکل بود.

او در آخرین دیداری که ما با یکدیگر داشتیم به من گفت که من قبول دارم که در این سال ها تشکل های سیاسی مورد کم توجهی واقع شده اند و برای سال 96 نگران حضور حسن روحانی هستم که مشکلی برای او به وجود نیاید اما به شما قول می دهم که بعد از انتخابات شخصا وارد میدان شوم و احزاب و تشکل های سیاسی را ساماندهی کنم. او به من گفت که علاقمند است که چند حزب قدرتمند در کشور وجود داشته باشند و با هم رقابت کنند و مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند. با توجه به این اظهارات، باید احزاب، تشکل های سیاسی و نهادهای مدنی وارد میدان شوند و بعد از انتخابات به همراه یکدیگر آرزوی آیت الله هاشمی را محقق کنیم تا جامعه پویایی بیشتری پیدا کند.

اصلاح طلبان و اعتدال گرایان باید به دنبال تحقق جامعه مدنی و تقویت نهادهای مردمی و احزاب باشند، چون این تشکل ها هستند که ماندگارند و افراد می روند. آیت الله هاشمی با همه عظمتش رفت و من و امثال من هم خواهیم رفت ولی آنچه که می ماند افکار و اندیشه های نهادینه شده است. بنابراین نباید کنشگری های سیاسی را قائم به افراد کنیم تا با رفتن آن ها چیزی از تفکرات سیاسی شکل گرفته باقی نماند.

 

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان